Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp! Har eksamen i Fysikk 1 om 3 uker og åpnet boken først i forgårs! Noen gode råd?


Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Til de av dere som har vært oppe til privatisteksamen, hvor mye måtte dere faktisk regne og hvor avansert var det?

 

De enkleste oppgavene i boken skal jeg greie fint, men jeg tror jeg kommer til å slite med de vanskeligste om jeg skal ta det på sparket mens de sitter å ser på.

 

Får man ha med seg boken og alle notater inn på eksamen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke lest alt her, så det er mulig dette har vært oppe før, men det er noen større områder som går mye igjen på eksamen i fysikk 1.

 

Newtons lover og krefter er svært sentralt. Selve regningen er sjelden avansert (som nevnt tidligere her er regningen i fysikk 1 stort sett ganske lett, bare å flytte på ledd og gange ut her og der) men du må ha en forståelse av hva krefter er og hvordan de virker. Å kunne tegne figurer som viser hvordan krefter virker er sentralt.

 

Alle eksamenskandidatene fikk dette som enten forberedt eller uforberedt tema (om eksamensformen vi hadde i siste avsnitt her) da jeg tok eksamen i fysikk 1. Kosmologi og astronomi gikk også igjen. Her er også forståelse nøkkelen. Hvordan oppstår og dør stjerner for eksempel?

 

Siden det bare er en muntlig-praktisk eksamen trenger du ikke ha noe fokus på å regne de tyngste oppgavene, men heller å forstå og å kunne løse de eksemplene som boka kommer med, og gjerne de første oppgavene til hvert delkapittel. På eksamen regner du ikke noe særlig, men setter opp uttrykkene. Du blir gjerne spurt mer om sammenhenger og hva ting vil si, enn tallsvar.

 

Om eksamensformen i fysikk 1 i mitt fylke (for muntlige eksamener er formen definert av fylket):

Todelt. Et emne får du vite 30 minutter før eksamenen. Det innebærer at vi fikk et ark hvor emnet stod, samt forslag til noen oppgaver/spørsmål vi kunne starte å jobbe med på forhånd.

Et uforberedt emne du får når de sier seg ferdig med det første emne (etter ca 20 minutter eller så.) Det trekker de bare/forteller deg, også er det bare å begynne å prate eller sette opp noen eksempler. Hvis du ikke kommer deg igang selv, får du gjerne litt drahjelp (men jo mer du kommer med selv jo bedre.)

 

Merk at det ikke nødvendigvis er slik i ditt fylke, men jeg mener at denne eksamensformen i fysikk 1 er ganske vanlig.

 

Håper noe av dette kan være til hjelp, til tross for at teksten er litt rotete.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Håper noe av dette kan være til hjelp, til tross for at teksten er litt rotete.

 

God hjelp, takk skal du ha! :)

 

Det jeg ser nå er at jeg mangler akkurat en dag med repetisjon for å gjøre det rimelig bra.

 

Bruker dagen i dag til repetisjon og øving på foredrag, men ser at jeg skulle hatt en dag ekstra. Det får gå som det går. Godt å høre at det ikke er den mest avanserte matematikken.

 

Er ganske sikker på at jeg står. Det er mulig jeg undervurderer meg selv og overvurderer vanskelighetsgraden. Kanskje jeg kan greie en 4-er i beste fall.

 

Men jeg trenger litt hjelp på et forsøk som jeg har postet i fysikkassistansetråden om noen kunne være så snill å hjelpe. Har ikke tid til å sette meg ned å fokusere på dette selv. :) :) :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Atomfysikk - Gjør rede for Bohrs atommodell, emisjon og absorpsjonsspektrum.

 

Praktisk forsøk: Interferens med dobbeltspalte.

 

Jeg følte selv at den muntlige delen gikk fint. Måtte tegnet opp atomet og elektronbanene.

 

Han lurte på hva et elektron ønsket å gjøre om det var i en energibane? Ut i fra Bohrs første postulat, regnet jeg med at det ble værende i den banen, men svaret var selvsagt at det blir trukket mot kjernen.

 

Dette sto IKKE i boken, så jeg følte det var litt urettferdig at det skulle svekke meg. Det er jo logisk, men det har ikke stått i den boken jeg har, i så fall har det vært formulert annerledes. Men det er kanskje basic kunnskap som skulle være gitt i Fysikk 1.

 

Videre måtte jeg regne ut energi og energiforskjellen når et elektron falt fra N3 til N1. Dette gikk greit, men jeg manglet et fortegn på potensen, som de måtte korrigere.

 

Videre måtte jeg regne ut frekvens ved hjelp av Plancks konstant. Dette gikk fint.

 

Alt i alt følte jeg at den muntlige biten gikk veldig bra. Jeg håpet på en femmer.

 

Det praktiske forsøket var innelåst, så vi måtte gjøre det muntlig/skriftlig. Jeg forklarte veldig godt hvordan jeg ville gjort det og regnet ut bølgelengden. Fikk skryt for håndteringen min der og at jeg hadde god kontroll.

 

Karakter: 4.

 

Begrunnelse: Litt mye roting i og bruk av notater og fortegnsfeil ved utregning av energinivå.

 

Sensorene var veldig hyggelige, men jeg følte de kanskje var litt strenge. Privatiststudenter uten skole var visst svært sjeldent at de presterte så bra som 4.

 

Alt i alt fornøyd med tiden jeg hadde til rådighet! :)

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Takker folkens!

 

Det skal sies at eksaminator var en PHD student i kjemi på 30 og sensor var også veldig ung. Har en mistanke om at de typiske pensjonistene som bruker å sensurere hadde gitt meg en femmer, men det er greit for meg. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Imponerende. Hvor mye leste du hver dag disse 3 ukene?

 

Egentlig hadde jeg tilnærmet 2 uker til rådighet, ettersom jeg var hjemme i påskeferien og ikke fikk ro med besøk, foreldre og nevøer. Hver gang jeg satt meg ned, kom plutselig noen på besøk. I tillegg hadde jeg lett influensa.

 

Men når jeg kom tilbake til Oslo var det vel 10-12 timer per dag.

 

Første leste jeg rimelig raskt gjennom hele boken, tok notater på PC og svarte på kapittelspørsmål. Deretter brukte jeg en dag per kapittel hvor jeg leste grundig gjennom, tok nye notater for hånd og regnet gjennom 60-80% av regneoppgavene.

 

Den siste dagen repeterte jeg hvert enkelt kapittel i tur og orden og holdt foredrag fremfor speilet til klokken 2 på natten. :)

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Ved privatisteksamen i fysikk så må man utføre et forsøk de bestemmer?

 

Det er det vanlige ja.

 

Men her hadde vaktmesteren låst inne utstyret, så jeg slapp unna med å tegne opp og forklare eksperimentet med formler og fremgangsmåte. Heldigvis hadde jeg stålkontroll på akkurat dette eksperimentet. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

hvordan øvde du til de forskjellige forsøkene som du kan bli bedt om å gjøre?

 

Labdag på Sonans. 6 ulike forsøk.

 

Så renskrev jeg de, pugget formlene og gikk gjennom de mentalt hjemme. Stålkontroll der.

:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Var ikke skriftlig fysikk et alternativ? Eller er det bare tredjeåret (altså fysikk 2)?

 

Nei, det er kun muntlig. Fysikk 2 er skriftlig.

 

Det kom en annen fyr samtidig med meg som hadde hatt Fysikk 2 dagen før og han hadde ikke fått med seg at Fysikk 1 var muntlig og hadde lest bare noen dager. Lurer på hvordan det gikk med han. :)

Lenke til kommentar

Jeg var oppe til fysikk 1 eksamen før jul, kort forberedelsestid.

Del 1

Fikk velge mellom to forsøk: 1. Måling av gravitasjonsakselerasjon 2. Var noe med dioder (husker ikke).

Jeg valgte nr 1. Viktig å forklare hvordan en kommer frem til formelen i forsøket.

Så fikk jeg en oppgave: Hvor mye arbeid trengs det for å løfte en gjenstand på 30,0kg opp 2,0m?

I tillegg måtte eg kunne en del definisjoner og lover, fikk stikkord: Kraft, newtons lover, kinetisk, potensiell og mekanisk energi, effekt.

Dette var med hjelpemidler innpå et forberedelsesrom.

 

Del 2

Så gikk jeg inn å fremførte det jeg hadde forberedt. Fikk en del spørsmål om det jeg hadde skrevet ned og hvorfor. I uforberedt del fikk jeg astrofysikk, her spurte sensoren om de største temaene i kapittelet, trengte ikke å gå for dypt inn i hvert tema. Hadde ikke så mye tid igjen.

 

Edit: Såg nå at du allerede hadde hatt eksamen :p

Endret av andreasss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...