Gå til innhold

KJK eller Feltoperatør


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg tenker over hvor jeg skal tjenestegjøre i forsvaret og synes at KJK og Feltoperatør virker interessant. Så jeg lurer på hva er det disse går ut på? Etter hva jeg har forstått så er Feltoperatør "recon"? Og er KJK noe lignende, eller er det mer en kampenhet ala Telemarksbataljonen?

 

Er det noen som sitter med noen spesiell informasjon angående dette (ikke hemmelig selvfølgelig) hadde satt stor pris på om noen kunne ha fortalt forskjellen mellom disse to tjenestene, og da igjen de to kontra andre tjenester igjen.

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feltoperatør: http://forsvaret.no/...er/default.aspx

KJK: http://forsvaret.no/...er/default.aspx

 

Anbefaler å lese deg opp på dette.

 

Feltoperatør kan vel sammenlignes med "recon" ja, lange marsjer bak fiendens linjer for å samle informasjon.

 

"Kystjegerkommandoen er en sjømobil kampenhet som driver med oppklaring, patruljering og målbekjempelse i kystsonen – både på sjøen og på land."

 

Så nei, KJK er ikke som Telemark Bataljon (ikke Telemarksbataljonen!)

 

Takk for svar, angående KJK så mente jeg ikke at det er direkte sammenlignbart med TMBN. Burde vært mer presis, tenkte mer på oppgavene kystjegere får i internasjonaleoperasjoner. Ettersom at jeg tviler på at de driver patruljer langs kysten i Afghanistan. Og etter som jeg har forstått det (hvis feil bare si fra) så driver også TMBN med pautruljering o.l.

 

Ja har lest meg opp på de sidene, men står dessverre ikke så mye om tjenestene på nettsidene til Forsvaret, står mye mer om spesialstyrkene, noe som er dumt siden jeg er ganske nysjerrig på dem og vet ikke helt hvilken av de to jeg skal velge.

Lenke til kommentar

Om jeg ikke tar helt feil så er vel både KJK og Fjernesk (EBN) en del av ISTAR-miljøet?

"Kystjegerkommandoens virkeområde er definert innenfor maritim Istar. Begrepet Istar står for Intelligence, Surveillance, Target Aquisition, Reconnaisance. Hovedoppgaven er å gjennomføre informasjonsinnhenting. Informasjonsinnhenting kan bli gjennomført åpenlyst eller skjult, gjennom dialog eller observasjon eller kombinasjoner av disse."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...