Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ekstraregning på offentlige avgifter.


Alt-Ctrl

Anbefalte innlegg

Hei hei.

Jeg har leid en leilighet på 40 kvadrat siden sommeren 2011.

 

Husleien er som følger

Husleie: 3500

Strøm: 500

Avgifter: 400

 

Totalt 4400

 

 

I ferbruar ringte de og ba meg ta måling av vannmåler og strømmåler og fikk en ekstraregning på rundt 300, det er greit nok da jeg har brukt mer enn jeg betaler for.

 

I dag får jeg en regning på 5250,- som skal betales innen 2.April. Denne regningen går visstnok under offentlige avgifter, eller mer spesifikt, søppelhenting som damen jeg pratet med sa. Regningen tar for seg totalt 18 måneder.

 

Dette er altså i TILLEGG til det jeg allerede betaler for avgifter.

Avgifter: 400,-

400*18 = 7200

7200+5250 = 12450,-

 

Er det riktig ut at en enslig fyr som bor på 40 kvadrat skal betale så mye for renovasjon over 18 måneder? Og nær 50% av utgiftene er "tilleggsutgifter".

 

En annen ting jeg stusser på. Utleier må jo ha visst hvor mye det koster i måneden/halvåret for søppelhenting, hvorfor ikke legge det inn i kontrakten først som sist? Jeg synes det her lukter som en temmelig uredelig fremgangsmåte.

 

Trenger litt hjelp her da jeg ikke har særlig peil på sånt selv. Men en kompis av meg sier at det ikke er lov av utleier å kreve meg for renovasjon.

Er dette sant? Og i tilfelle, i hvilke lover må jeg lete?

 

 

På forhånd takk, med hilsen en som har fått en meget dårlig start på påskeferien (siste arbeidsdag i dag og).

 

 

 

Edit: Har kikket litt på sidene til lovdata og fant dette.

 

 

§ 3-7. Forbud mot andre ytelser ved leie av bolig

 

Det kan ikke avtales at leier av bolig skal betale andre eller større pengebeløp enn angitt i §§ 3-1 og 3-4 til 3-6. (Det står ingenting om søppelhenting som jeg kan se)

 

 

Den som har betalt beløp i strid med første ledd, kan alltid kreve beløpet tilbakebetalt eller erstattet av utleieren. Avtalen for øvrig er bindende selv om tilbakebetaling eller erstatning blir krevd. (Hva betyr dette?)

 

Kravet etter annet ledd forrentes etter lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. § 3 fra den dag beløpet ble betalt, med mindre betaleren må anses i vesentlig grad medansvarlig for overtredelsen.

 

 

http://www.lovdata.n...17-003.html#3-4

Endret av Alt-Ctrl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter husleieloven § 3-1 skal det avtales en fast sum som inkluderer alle utgifter. Eneste unntak er elektrisitet og brensel, samt vann og avløp forutsatt at utgifter til vann og avløp betales etter målt forbruk. Du kan altså ikke faktureres for offentlige avgifter.

 

Takk. Hvordan burde jeg gå frem for å få orden på dette?

Lenke til kommentar

1: Hva står i husleiekontrakten angående hvilken ytelse som skal betales?

2: Hva står det på fakturaene angående de 400 ekstra?

3: Hvordan faktureres huseier for offentlige avgifter?

 

1: Har ikke tilgang på den akkurat nå

2: Betaler 4400 rett inn på kontoen deres, får ikke fakturaer.

3: Det har jeg ikke fått noen informasjon over.

 

Tyder vel på at jeg burde be om å få tilsendt regnskap for utgifter osv.

Lenke til kommentar

Kommunale avgifter er til selvkost for kommunen. (Altså kommunen har ikke lov til å tjene penger på dette). Denne avgiften skal dekke vann, kloakk og renovasjon, og avregnes normalt hvert kvartal. Typisk pris for en enebolig er 2500-3500 i kvartalet, og blir beregnet etter en formel hvor antall beboere, kvadratmeter og antall boenheter som deler på søppelbøttene inngår.

Du må nok be huseier være spesifikk på hva han mener avregningen skal dekke og be om dokumentasjon.

Lenke til kommentar

Da har jeg forfattet et kort brev til de som er ansvarlige for utleiedriften. Setter pris på tilbakemelding.

Lånte det Herr Brun skrev i sitt første innlegg da det var veldig godt formulert.

 

 

 

"Min adresse"

 

Jeg har mottatt en regning på 5250kr for offentlige avgifter. Jeg pratet med Dame som sier at dette er for søppelhenting. Jeg har også prøvd å få tak i Mann, men han tar ikke telefonen og har heller ikke returnert henvendelsene. Han har kun svart på én sms. Jeg sender derfor dette brevet både til Mann og til Dame for å fortgang i saken.

 

I henhold til husleieloven §3-1 og § 3-7 er denne regningen ulovlig og dere skal derfor annullere den omgående.

 

Jeg henviser til husleieloven.

§ 3-1. Leien

Leien skal fastsettes til et bestemt beløp. Det kan likevel avtales at utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet og brensel skal fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen, jf. § 3-4. Det samme gjelder utleierens utgifter til vann og avløp når disse utgiftene skal betales etter målt forbruk.

 

§ 3-4. Betaling for elektrisitet og brensel mv.

Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, kan leieren kreve at utleieren hvert år legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom. Det samme gjelder hvis leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av vann og avløp i eiendommen.

 

§ 3-7. Forbud mot andre ytelser ved leie av bolig

Det kan ikke avtales at leier av bolig skal betale andre eller større pengebeløp enn angitt i §§ 3-1 og 3-4 til 3-6.

 

 

 

 

For å klargjøre lovteksten.

1: Etter husleieloven § 3-1 skal det avtales en fast sum som inkluderer alle utgifter. Eneste unntak er elektrisitet og brensel, samt vann og avløp forutsatt at utgifter til vann og avløp betales etter målt forbruk. Jeg kan altså ikke faktureres for offentlige avgifter.

2: I følge §3-7 kan det ikke avtales at leier skal betale andre eller større pengebeløp enn angitt i § 3-1 og 3-4 til 3-6.

§ 3-4 til 3-6 tar for seg henholdsvis Elektrisitet og brensel, depositum og garanti.

3: Det står heller ikke noe i leiekontrakten om at jeg skal betale disse utgiftene. Uansett om det hadde gjort det, så ville §3-1 og §3 -7 overkjørt leiekontrakten på det punktet.

 

Som dere ser er dette en regning dere ikke har lov til å pålegge meg. Jeg ber derfor om at den annulleres umiddelbart og sender meg en kreditnota på at fakturaen er ute av systemet deres.

 

I henhold til § 3-4.vil jeg vil også ha tilsendt regnskap som viser størrelsen på kostnadene vedrørende strøm og vann og avløp.

 

Husleieloven kan finnes ved å søke "husleieloven" på www.google.no.

 

Ta kontakt om det er noe dere lurer på.

Mvh Meg

 

 

 

Skal jeg omformulere meg?

Er det noe jeg burde utheve, bruke fet eller kursiv på for å få frem poenget bedre?

 

Edit: Worst case scenario er at de ikke gir seg og sender purring og etterhvert inkasso. Hva kan jeg eventuelt gjøre om de setter seg på bakbeina? Ønsker å være forberedt i tilfelle de står på sitt.

Endret av Alt-Ctrl
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke brukt fet/kursiv/understreket skrift i et slikt brev, nei.

Du kan vurdere å endre følgende:

"og dere skal derfor ..." = "og jeg ber dere derfor ..." (man kan være høflig selv om man har et krav)

Under 1: Vurder, siden du altså ikke skal bruke fet/kursiv, å fremheve at vann og avløp forutsetter at dette betales etter forbruk, f. eks. ved å skrive "samt vann og avløp, men da forutsatt at dette ..." (ikke veldig viktig

2: Det kan alltid avtales større pengebeløp, men ikke andre. Det er ingen beløpsbegrensning. Skriv derfor "andre ytelser", eller "betales for noe annet enn..."

3: Mer fokus på 3. "Det står uansett ikke noe i leiekontrakten om at jeg skal dekke disse utgiftene, og kravet er derfor helt uten grunnlag. Selv om dette hadde stått i leiekontrakten, så ville husleieloven gått foran leiekontrakten på dette punktet, jf. husleieloven § 1-2.

Ellers tipper jeg de vet hvordan de finner husleieloven, så den tror jeg du kan skippe. .

 

Dersom de kjører på med purring og inkasso informerer du inkassobyrået om at kravet er bestridt, og viser til brevet du her har sendt. Da er utenrettslig inndrivelse ulovlig, og de må evt. ta ut forliksklage mot deg. Den vil de tape.

(Jeg håper du har en ordentlig depositumkonto, hvis ikke kan det jo hende de tar seg til rette.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk. Da har jeg ordnet litt, fjernet fet skrift og fulgt rådene dine. Ser litt bedre ut nå.

 

Da går den i posten om noen få strakser :)

 

 

Edit: Har en depositumskonto, men der står det ikke penger. Vi hadde avtalt et møte i desember 2011 for å få ordnet med den, men han møtte aldri opp og har heller ikke nevnt den i ettertid. Så den er tom :)

Endret av Alt-Ctrl
Lenke til kommentar

Og du har ikke betalt depositum på annen måte heller?

 

PS: Fet skrift kan du fint bruke til overskrifter o.l., jeg mente til utheving av tekst i brevet (slik jeg bruker kursiv lengre oppe).

 

 

Nei, har ikke det. Litt rart han ikke har mast om det egentlig.

 

Hehe, ok, gjort er gjort. Det burde være tydelig nok uansett om paragrafene er i fet skrift eller ikke. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...