Gå til innhold

Nytt Nikonobjektiv.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da var det i box, og på utallige oppfordringer har jeg gått over til RAW, men ser fremdelses ikke poenget, men jeg har muligens ikke den riktige innstillingen. :hm:

 

Jeg tok noen prøveblider i RAW Normal + JPG Norrmal i RGB. JPG-bildene ble dårligere enn i sRGB, og Raw-bildene ble ikke noe bedre enn de jeg normalt får kun i JPG sRGB.

 

Ja ja...

 

Edit: Nå har jeg testet og sejekket hvorfor det ikke ble bra. Backfous.

post-295294-0-69387200-1363792488_thumb.jpg

Endret av Asdic
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med "RGB" - mener du da "Adobe RGB"? Både sRGB og Adobe RGB er RGB. ;)

 

Adobe RGB er først og fremst et poeng hvis du har skjerm og printer som støtter det - så kan du ha dypere, mer intense farger, som vil være ute av gamut i sRGB.

 

Hvis du stort sett deler bilder på nettet, og/eller du hverken har printer eller skjerm som støtter Adobe RGB, så er det ikke det helt store poenget.

 

Ad Raw får du ikke noe mer ut av det hvis du ikke utnytter den ekstra funksjonaliteten med Raw, som å endre hvitbalanse, endre eksponering med mere - hvis du bruker en "standard" konvertering blir dette stort sett det samme som en JPEG rett ut fra kameraet.

 

Men - dette siste hører mer hjemme i en annen tråd.

 

 

Håper du liker objektivet! :)

 

Se mitt redigert over. Jeg har en EITZO 19'' for fotos.

Lenke til kommentar

[/size]

 

Gratulerer med nytt objektiv...

 

Men får ikke helt med meg hva du egentlig stiller inn på D90 med RGB & JPG...

 

 

I SHOTING MEU under Image quality velger jeg RAW + JPEG, fine, normal eller basic.

 

Colorspace tilbyr sRBG eller Adobe RGB. Uansett. Det nye objekivet bakfokuserser. Se testfoto over.

 

Det blir retur til Interfoto i morgen.

Endret av Asdic
Lenke til kommentar

I SHOTING MEU under Image quality velger jeg RAW + JPEG, fine, normal eller basic.

 

Colorspace tilbyr sRBG eller Adobe RGB. Uansett. Det nye objekivet bakfokuserser. Se testfoto over.

 

Det blir retur til Interfoto i morgen.

Testa du med AF-S og manuelt valg av fokuspunkt også? Jeg ser at kameraet var satt til AF-A og auto-area i det testbildet, og da er det jo en viss risiko for at AF-systemet finner på noen krumspring og fokuserer på en annen del av testplansjen enn det skal. Hvis det er konsekvent feilfokus kan du eventuelt bruke mikrojusteringen i kameraet, så slipper du styret med retur :)

 

Forresten er jeg enig med Nautica i at sRGB er å foretrekke i tvilstilfeller. Det kan være verdt å merke seg at RAW ikke har noe fargerom, det gir man til JPEG- eller TIFF-fila man tar ut fra konverteringsprogrammet ... ikke at det har så mye å si hvis du foretrekker JPEG uansett, men kan være greit å huske på hvis man tester og sammenligner.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Asdic: Man kan bli litt lurt av en sånn plansjetest.

Kameraets vinkel i forhold til plansjen, forskjellig fokusavstand og forskjellig brennvidde KAN gi feilfokus på en sånn test.

En test jeg har mer tillit til er vannrett kamera på stativ, og tre objekter på et bord, med noe forskjellig dybdeavstand. Ta bilde av objektet midt i og kontroller så om det midtre har mest presis fokus. Ta flere bilder med forskjellig avstand og brennvidde. Husk god belysning!

Endret av Rowdy Yates
Lenke til kommentar

Her er et nytt testbilde. AF-A Single point focus, med blitz.

 

Backfocus er betydelig, og kan ikke justeres på en D90, men på D7000.

 

Takk for innspill, Rowdy, men dette virker for meg. Min 18-300mm og ikke minst 35mm f/1,8 er spått onn.

 

Jeg hadde en kort tid en D7000 med focusjustering i menyen, men alle objektivene bakfocuserte og det lot seg ikke å justere det inn.

 

Når jeg åpner bilder i Nikons NX2, kan jeg se hvor på bildet focuspunktene befinner seg. I dette tilfelle på det sorte rektangelet.

 

Jeg undres jeg; er det kvalitetskontrollen i Thailand som ikke holder mål?

 

Jeg lengter tilbake til min første Nikkormat med 85mm f/1,8 og Kodachrome. Det var greier det.

 

 

Jeg har diasene fra 1972 fremdeles.

post-295294-0-09455100-1363811822_thumb.jpg

Endret av Asdic
Lenke til kommentar

Det var på D7000 at ingen objektiver var spot on. Den ble returnert. D90 har ikke disse problemene. Nå har jeg fiklet litt med 16-85 og merker at det krever mere kraft for å montere og demontere på og av kameraet.

 

Det virker som fatningen på objektivet ikke er i henhold til spec........nå har jeg sjekket med juvelérlupe.

Endene på de lange festeskinnene er ikke finishert, med ganske så røffe.

 

Ret blir retur i morge. Jeg får høre om de har et ex som er i orden.

 

16-85 focus shift after FL 65 or so

 

http://nikonrumors.com/forum/topic.php?id=3523

Endret av Asdic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...