Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg er myndig, skolen varsler foresatte


JAYZ

Anbefalte innlegg

Min (videregående) skole har tatt i bruk et sms-system hvor det skal være enklere og lettere å sende inn meldinger for å dokumentere fravær.

 

Jeg er 18 år. Var noe borte i forrige uke og har glemt å melde ifra om dette.

 

Det som irriterer meg, er at skolen sender begge mine foresatte melding på sms om mitt fravær og de krever blant annet dokumentasjon og oppfordrer dem begge, til å se over mitt fravær.

 

Dette var en felles-sms, og ble sendt til alle de elevene (jeg fikk også mld) som hadde udokumentert fravær i forrige uke.

 

Hva om jeg har grunn til å holde fraværet hemmelig? Er ikke dette brudd på noen hjemler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel ikke verre enn å ta kontakt med skolens administrasjon og gi beskjed om at du som myndig person ønsker at all direkte kontakt med dine foreldre stoppes.

 

Hei takk for svar. Det er dette jeg tenker å gjøre. Har jeg rett til å kreve det?

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til det juridiske rundt dette, så skal ikke gjøre som 99% av internett og si at "seff bro, saksøk røva av dem!", men kan ikke se noe i veien for at du kan kreve det.

 

Når det kommer til alt slik som dette så ville jeg ventet så lenge som mulig med å "kreve".

 

Rekkfølgen burde helst være: "Spørre" - "Be om" - "Argumentere for" - "Kreve" :-P

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg lurer også litt på dette, og mener det må være brudd på personvernet eller taushetsplikten? Som 25-åring som tok manglende vgs ifjor, opplevde jeg at min mor (som jeg måtte oppgi som pårørende da jeg begynte som elev) fikk invitasjon fra skolen til avslutningen det året, siden jeg skulle avslutte min skolegang.

Jeg har god kontakt med min mor og bryr meg ikke nevneverdig om det, men selve prinsippet om at man bryter personvernet og også taushetsplikten på denne måten liker jeg svært dårlig.

 

Selv om jeg oppgir min mor som pårørende om noe skulle skje meg, gir det ikke skolen noen rett til å informere henne om at jeg er elev der.

 

Vil gjerne vite litt om det juridiske ved dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer også litt på dette, og mener det må være brudd på personvernet eller taushetsplikten? Som 25-åring som tok manglende vgs ifjor, opplevde jeg at min mor (som jeg måtte oppgi som pårørende da jeg begynte som elev) fikk invitasjon fra skolen til avslutningen det året, siden jeg skulle avslutte min skolegang.

Jeg har god kontakt med min mor og bryr meg ikke nevneverdig om det, men selve prinsippet om at man bryter personvernet og også taushetsplikten på denne måten liker jeg svært dårlig.

 

Selv om jeg oppgir min mor som pårørende om noe skulle skje meg, gir det ikke skolen noen rett til å informere henne om at jeg er elev der.

 

Vil gjerne vite litt om det juridiske ved dette?

 

Ja, det er dette med taushetsplikt og personvern jeg også er opptatt av. Det irriterer meg at skolen sender slik sensitiv informasjon. Skal sette en stopper for dette snarest.

 

Det er jo hvertfall personvernsbrudd

Lenke til kommentar

Så lenge man er myndig skal ikke de sende beskjeder til foresatt.

 

Selvsagt reagerer lærene på elever som ikke dukker opp uten beskjed, skolens ansvar og.

I arbeidslivet er det arbeidsgiver sitt ansvar, og gir man ikke beskjed kan man tro hva som helst kan ha skjedd.

Endret av phpnuke
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...