Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er nok jeg som er litt dum: men hvorfor 3omega? og hva står G for i denne sammenhengen?

-tusentakk.

edit: jeg løste d faktisk med å sette d opp og omgjør da :) sliter litt med å skulle summere flere variabler og at gjennomsnittet skal være mindre (eller større) enn en gitt konstant.

Endret av Gnurk(homesmasher)
Skrevet

altså sh for at forventninga = 21,6 ligger +- (PM) ett, to eller tre standardavvik fra middelverdien (21,6) er lik , f eks

2 std avvik

chart?cht=tx&chl=P(\mu-2\sigma < x < \mu+2\sigma)=P(X\leq 2)-P(X\leq -2)=G(2)-G(-2)=2G(2)-1

ett std avvik

chart?cht=tx&chl=P(\mu-\sigma < x < \mu+\sigma)=P(X\leq 1)-P(X\leq -1)=G(1)-G(-1)=2G(1)-1

chart?cht=tx&chl=G(1)=\Phi(1)

som du dytter inn i Normalfordelingstabellen...

• Liker 1
Skrevet

Hei

Lurer på om noen kan forklare meg hvordan jeg gjør oppgaver slik som denne:

[bilde]

Takk for hjelp!

Hei,

Her må du egentlig bare jobbe med matriser. I den første oppgaven kan du tenke deg at har en vektor gitt som en 1x3-matrise. Denne skal så bli til en ny 1x3-matrise gjennom matrisemultiplikasjon. Forhåpentligvis har du lest i boken din at en lineærtransformasjon alltid gir opphav til en matrise (standardmatrisen) og omvendt.

Her skal vi finne en matrise som gjør at en vektor blir speilet rundt origo i R3. Dersom du har en vektor [a,b,c], hva blir da resultatet speilet rundt origo? Du vil forhåpentligvis se hva den blir og derfra er det ganske greit å finne en matrise som ganget med [a,b,c] (transponert) gir denne speilingen. Det samme skjer i oppgave 2, bare at her har du oppgitt en litt mer spesiell transformasjon. Her vil standardmatrisen bli en 2x3-matrise som du kan løse utifra et ligningssystem Av=T(v). Legg merke til at A ikke er unik. Det er vanlig å velge den A-en med flest nuller, ettersom det tar kortere tid å regne ut.

For den siste oppgaven trenger du bare å vite at det å komponere lineære transformasjoner er det samme som å gange sammen standardmatrisene til transformasjonen.

Håper dette hjelper. Dersom ikke, bare si fra.

Skrevet

Hei

Lurer på om noen kan forklare meg hvordan jeg gjør oppgaver slik som denne:

[bilde]

Takk for hjelp!

Hei,

Her må du egentlig bare jobbe med matriser. I den første oppgaven kan du tenke deg at har en vektor gitt som en 1x3-matrise. Denne skal så bli til en ny 1x3-matrise gjennom matrisemultiplikasjon. Forhåpentligvis har du lest i boken din at en lineærtransformasjon alltid gir opphav til en matrise (standardmatrisen) og omvendt.

Her skal vi finne en matrise som gjør at en vektor blir speilet rundt origo i R3. Dersom du har en vektor [a,b,c], hva blir da resultatet speilet rundt origo? Du vil forhåpentligvis se hva den blir og derfra er det ganske greit å finne en matrise som ganget med [a,b,c] (transponert) gir denne speilingen. Det samme skjer i oppgave 2, bare at her har du oppgitt en litt mer spesiell transformasjon. Her vil standardmatrisen bli en 2x3-matrise som du kan løse utifra et ligningssystem Av=T(v). Legg merke til at A ikke er unik. Det er vanlig å velge den A-en med flest nuller, ettersom det tar kortere tid å regne ut.

For den siste oppgaven trenger du bare å vite at det å komponere lineære transformasjoner er det samme som å gange sammen standardmatrisene til transformasjonen.

Håper dette hjelper. Dersom ikke, bare si fra.

Skjønner, takk skal du ha! :)

Skrevet

Jeg har fått oppgitt en normalvektor for et plan n=[3,2,-1] samt et punkt A(-2,1,0), og skal finne koordinatene til punktet hvor planet skjærer y-aksen. Noen som kunne tenke seg å forklare hvordan jeg går frem?

Skrevet (endret)

Hjelp?

En rettvinklet kasse med lokk har kvadratisk grunnflate med side x

meter. Volumet av kassen er 25,0 m3.

a) Finn et uttrykk for høyden av kassen uttrykt ved x.

b) Vis at overflaten S(x) m2 av kassen er gitt ved

s(x) = sx2+ 100/x

c) Finn ved derivering og bruk av fortegnsskjema den verdien av

x som gjør overflaten minst mulig (tips: 100/x kan skrives

som 100∙x-1)

d) Hvor stor er overflata da?

e) Tegn grafen til S(x).

på b) hva menes med "vis at" ?

Endret av Hjelmn
Skrevet (endret)

Ja, men hvordan kommer jeg da fram til det uttrykket? :S

Det er både enkelt OG moro! Bare husk og ALLTID tegn en enkel tegning hvor du fører på lengdene av sidene.

En kasse har 6 sider akkurat som terningen, ikkesant?

Vi vet at bunnen er x * x stor. Det vil si x2. Da må toppen også like stor, siden kassen er rettvinklet.

Overflaten for topp og bunn er derfor: 2 * x2

De andre sidene må derfor være høyde * x, siden bunnen er kvadratisk. Det er 4 slike sider på kassen, derfor blir overflaten for sidene slik:

4 * h * x2 = 4 * (25/x2) * x = 100/x

Dette er alle fire sidene rundt.

For å slå sammen alt sammen slik at vi får det totale overflaten av kassen blir det:

S(x)=2x2 + 100/x

Endret av Griffar
Skrevet (endret)

Ja, men hvordan kommer jeg da fram til det uttrykket? :S

Det er både enkelt OG moro! Bare husk og ALLTID tegn en enkel tegning hvor du fører på lengdene av sidene.

En kasse har 6 sider akkurat som terningen, ikkesant?

Vi vet at bunnen er x * x stor. Det vil si x2. Da må toppen også like stor, siden kassen er rettvinklet.

Overflaten for topp og bunn er derfor: 2 * x2

De andre sidene må derfor være høyde * x, siden bunnen er kvadratisk. Det er 4 slike sider på kassen, derfor blir overflaten for sidene slik:

4 * h * x2 = 4 * (25/x2) * x = 100/x

Dette er alle fire sidene rundt.

For å slå sammen alt sammen slik at vi får det totale overflaten av kassen blir det:

S(x)=2x2 + 100/x

så 4 * h * x2 = 4 * (25/x2) * x = 100/x blir det samme som S(x)=2x2 + 100/x ?

men hvor blir det av den ene opphøyde 2 etter (25/x2) ?

er det slik at for å få 100/x til slutt så deriverer du (25/x2) ? går da den siste x'en bort?

Endret av Hjelmn
Skrevet (endret)

så 4 * h * x2 = 4 * (25/x2) * x = 100/x blir det samme som S(x)=2x2 + 100/x ?

men hvor blir det av den ene opphøyde 2 etter (25/x2) ?

Ahh jeg har skrevet feil her.

Overflaten av de fire sidene i firkanten skal være slik:

4 * h * x = 4 * (25/x2) * x = 100/x

Du MÅ kunne positive og negative potenser. Det er enkelt og fort gjort å lære seg, men du må HUSKE det.

1/x = x-1

x = x1

x/x = x * x-1 = x1-1 = x0 = 1

Endret av Griffar
Skrevet (endret)

Tusen takk, dette var til stor hjelp griffar :) en ting til. Den deriverte av 2x2 + 100x-1

Blir det 4x - 100 ?

Nesten helt riktig! Men du har gått i en vanlig felle. Du var flink til å passe på å trekke fra 1 i potensen da du deriverte x2, det skulle du også ha gjort med andre leddet.

(a xb)' = a * b * xb-1

Her er a og b hvilke som helst reelle tall.

Dersom du lurer på om det har derivert riktig vil jeg vanligvis anbefale wolfram alpha, det er et fantastisk enkelt, avansert og gratis verktøy. Midt i blinken for deg!

Endret av Griffar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...