Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger hjelp til å derivere to funksjoner:

 

1)

 

f(x) = ln (1-x)^1/2

 

2)

 

f(x) = -ln(1-x)^3

 

 

Har prøvd lenge men får ikke riktig svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, kan den. Dette har jeg gjort:

 

1)

 

f(x)= ln (1-x)^1/2

 

f'(x)= 1/2 ln (1-x)

 

f'(x)= 1/2(1-x)

 

Her bruker jeg altså ikke kjerneregel.

 

Fasiten sier:

f'(x)=1/2(x-1)

 

2)

 

f(x)= - ln(1-x)^3

 

u(x)= (1-x)^3

 

u'(x)=-1

 

u(x)'= -3*1/(1-x)^2

 

f'(x)= 3/(1-x)^2

 

Svaret skal være:

 

3/(1-x)

Skrevet (endret)

Her bruker jeg altså ikke kjerneregel.

 

Og hva får du hvis du bruker den? Og hvordan ble 1/2 ln(1-x) til 1/2(1-x)?

 

Og u'(x) i andre oppgaven din er slett ikke -1.. Prøv kjerneregelen på den også..

Endret av the_last_nick_left
Skrevet (endret)

Ja, har ikke lært hvordan man setter opp funksjoner på forumet her enda. Er den andre på 1) og den første på 2)

Endret av Light92
Skrevet (endret)

på polynomdivisjon stykke mitt har jeg kommet så langt... men hva gjøre jeg videre

 

(x^3+3x^2-4x):(x^2-4)=x

-(x^3-4x)

......0+?

 

hva skal stå istedenfor spørsmålstegnet?

Endret av tonyrydland
Skrevet (endret)

Tonyrydland:

3x^2

 

Light92:

Jeg kan gjøre den første for deg, så kan du prøve på den andre selv.

chart?cht=tx&chl=f(x)=ln(\sqrt{1-x}), setter chart?cht=tx&chl=u=\sqrt{1-x}.

Får da chart?cht=tx&chl=lnu derivert med hensyn på u, blir det chart?cht=tx&chl= \frac{1}{u}.

Nå må vi gange med kjernen derivert, som vi finner ved å bruke kjerneregelen enda en gang.

 

Setter chart?cht=tx&chl=v=1-x. Får da chart?cht=tx&chl=u=\sqrt{v}. Derivert med hensyn på v får vi chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2\sqrt{v}} gange med v derivert, som er -1. Setter vi tilbake for v, får vi chart?cht=tx&chl=u'=-\frac{1}{2\sqrt{1-x}}

 

Da får vi at chart?cht=tx&chl=f'(x)={\frac{1}{\sqrt{1-x}} \cdot (-\frac{1}{2\sqrt{1-x}}). Dette kan en trekke sammen for å få svaret som står i fasiten din.

Endret av wingeer
Skrevet (endret)

dette så vanskelig ut, hva står "in" for? fins det ikke en lettere forklaring? :dontgetit:

hva har alt det her med stykke mitt?

går det ann å vise et annet eksempel som likner min situasjon med forklaring på hvert steg?

Endret av tonyrydland
Skrevet (endret)

Det hadde absolutt ingenting å gjøre med ditt stykke :) Jeg glemte å skrive at det var til Light92. Min feil der.

Jeg kan se om jeg finner et lignende stykke som jeg kan løse steg for steg for deg.

Legger det inn i edit.

 

EDIT:

chart?cht=tx&chl=\frac{x^3 - 5x^2 + 3x - 15}{x^2 + 3}

 

Som er det samme som:

chart?cht=tx&chl=x^3 - 5x^2 + 3x - 15 : (x^2 + 3)

 

Vi begynner med å kvitte oss med det leddet av høyest grad. (x^3 i dette tilfellet)

Vi ser da at vi må gange uttrykket vi deler med, med x.

p><p>

 

Vi trekker nå det produktet ifra uttrykket vi startet med:

p><p>

 

 

Vi ser nå at for å kvitte oss med leddet av høyest grad, må vi gange med -5.

p><p>

 

 

Trekker det fra igjen, og ser at det går strålende opp.

p><p>

 

Derfor er svaret x-5.

Prøv selv på oppgaven din igjen :)

 

RE-edit:

Ser nå at du kommer til å få en rest i oppgaven din. Om du sitter igjen med noe du ikke kan kvitte deg med, si P(x), så legger du til chart?cht=tx&chl=\frac{P(x)}{Q(x)} på slutten av svaret ditt. Hvor Q(x) er det polynomet du deler uttrykket med. Håper det var forståelig.

Endret av wingeer
Skrevet

Takk for hjelpen, men blir det da dette:

 

(x^3+3x^2-4x):(x^2-4)=x+3-((12)/(x^2-4))

-(x^3-4x)

--------------

3x^2

3x^2-12

--------------

-12

 

P(x) -((12)/(x^2-4))

 

er dette riktig?

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt va det menes med vektorprodukt. Oppgaven er: Rekn ut vektorproduktet mellom vektorene [-3,2] og [1,4].

 

Er det slik jeg gjør det?

 

[-3,2]= vektor a

[1,4]= vektor b

 

(2^2)-(-3^2)=10, kvadratrot av 10=3.2. Lengde av vektor a= 3.2. (4^2)-(1^2)=15, kvadratrot av 15= 3.9. Lengde av vektor b= 3.9.

3.9*3.2=12.5

 

eller så enkelt som: [-3,2] + [1,4] = [-2,6]

 

fasiten viser [2,-2], men jeg skjønner ikke hvor disse tallene kommer fra?

Skrevet (endret)

Tony:

Ja, det er riktig.

 

Nebuchadnezzar:

Klart, du kan jo gjøre det sånn. Det går jo mye fortere. Den burde jeg sett, hehe.

 

redsox:

Du har regnet ut produktet av vektorenes lengde og du har addert de. Det er imidlertidig ikke det du skal. Har du hatt om vektorprodukt(kryssprodukt)?

(Angående hvor fasiten får sine tall fra aner jeg ikke, ettersom det ikke er mulig å ta kryssproduktet i chart?cht=tx&chl=R^2)

Endret av wingeer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...