Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger hjelp med faktorisering. Her er to oppgaver (gjerne forklar hva jeg skal gjøre med teskje) :

 

1) (2x+1)^2 - 16

 

2) 12x - 75x

Skrevet
På den første kan du bruke konjugatsetningen, og på den andre setter du x utenfor parantes (du må altså finne det som er felles for leddene).

Trur du meiner 1. kvadratsetning. ;)

 

Konjugatsetningen blir nytta i følgjande tilfelle:

 

chart?cht=tx&chl= (a+b)(a-b)

 

Vil ikkje vere pirkete, men rett skal vere rett. :)

Skrevet (endret)
p><p>

 

Hva gjør du egentlig her i 2. ledd? Der ser ut som du setter -16 = -82. Er det trykkfeil, og skal være -42, eller er det noe jeg ikke forstår?

Endret av Zeke
Skrevet (endret)

Hehe. ^^ Jeg blir alltid så usikker på mine egne mattekunnskaper når jeg ser ting jeg tror er feil i andres arbeid, spesielt hos personer jeg vet er flinkere/høyere utdannet enn meg. Men alle kan selvfølgelig slurve en gang i blant. :)

Endret av Zeke
Skrevet (endret)

Hahah ja, men jeg er verken smartere eller høyere utdannet enn deg.

Bare en stakkar elev som akkurat har begynnt på VG2 og tar R1 ;)

 

Sir lancelot og 5 riddere sitter rundt det rundte bordet

etter en opphetet diskusjon blir alle uvenner med personen som sitter på høyre og venstre av seg og må derfor bytte plass

hvor mange nye kombinasjoner kan vi få ?

 

Er svaret 12 eller 36, veldig usikker her. Setter en knapp på 36 though.

Endret av Nebuchadnezzar
Skrevet (endret)

Beklager kvadratsetning - konjugatsetning tullet mitt.. :blush:

 

Leste ikkje ordentleg gjennom, så berre chart?cht=tx&chl= (2x+1)^2 , og inga ting om faktorisering. :hm:

 

Ser sjølvsagt no at dykk har heilt korrekt.

Endret av JarlG
Skrevet

Oki har noe matte til dere :p Husk at det er matte og ikke fysikk, så antar at man må sette opp en ligning på en eller annen måte.

 

På en motorvei er to fotobokser koblet slik at det måler gjennomsnittsfarten til passerende biler over en strekning på 5 km. Fartsgrensen på denne strekningen er 80 km/t. En uoppmerksom bilist oppdager at han har kjørt halve strekningen i farten 95 km/t. Hvor fort kan han i gjennomsnitt kjøre på siste halvdel av strekningen uten å bli tatt i den siste fotoboksen?
Skrevet

Minste mulige tid bilisten kan bruke totalt sett: ttot = s / v = 5 km / 80 (km/h) = 0.0625 h.

 

Tid brukt på første halve strekning: tførste del = s / v = 2.5 km / 95 (km/h) ≈ 0.0263 h.

 

Tid bilisten mininmum må bruke på siste strekning: tsiste del = ttot - tførste del ≈ 0.0362 h.

 

Høyeste fart på siste strekning: v = s / tsiste del = 2.5 km / 0.0362 ≈ 69 km/h.

Skrevet (endret)

Det var sånn jeg også gjorde det, men virker jo altfor lett til å være rett måte. Det der er jo fysikk, kinda..

 

Er jo ingeniørmatematikk 1 dette...

Endret av ArmenMinAU
Skrevet

Sitter og trener meg litt på regnerekkefølge, negative tall, potenser og ting i det nabolaget, og lurer på to ting;

 

 

8 : (−4) =

Er det ikke noe med at når man deler et positivt tall på et negativt tall så blir det et større positivt tall enn den opprinnelige dividenden?

 

 

9 − (−7)

Blir svaret her 18, fordi jeg skal endre fortegnet i parantesen med minus foran? Eller er det
bare
minus multiplisert med minus som gir pluss?

Skrevet (endret)
Sitter og trener meg litt på regnerekkefølge, negative tall, potenser og ting i det nabolaget, og lurer på to ting;

 

 

8 : (−4) =

Er det ikke noe med at når man deler et positivt tall på et negativt tall så blir det et større positivt tall enn den opprinnelige dividenden?

 

 

9 − (−7)

Blir svaret her 18, fordi jeg skal endre fortegnet i parantesen med minus foran? Eller er det
bare
minus multiplisert med minus som gir pluss?

8:(-4) = 8*(-1/4) = -2

 

9-(-7)=9+(-1)*(-7)=16

 

You see?

Endret av Billy-the-kid

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...