GrevenLight Skrevet 26. august 2009 Skrevet 26. august 2009 Hvordan gjør man om tall fra titallssytemes til totallsystemen?? eks: Skriv 12 i totallsystemet.
Senyor de la guerra Skrevet 26. august 2009 Skrevet 26. august 2009 (endret) bruker kun siffrene 0 og 1. Første tall representerer 1 neste 2 så 4 så 8 osv.... 12 er vel 8+4 altså: 1100 Edit: må selvfølgelig leses motsatt vei da, som i et vanlig titallsystem. 8421 Eks: 0, 1, 10, 11, 100, 101, 110, 111, 1000, 1001, 1010, 1011, 1100 Edit2: Glemte jo det viktigste, plassene representerer 2 opphøyd i ulike verdier.^ Eks: 2^0, 2^1, 2^2, 2^3 .... som gir 1, 2, 4, 8 Endret 26. august 2009 av runesole
GrevenLight Skrevet 26. august 2009 Skrevet 26. august 2009 (endret) http://local.matematikk.org.uio.no/artikke...vis.html?id=115 Denne linken reddet meg Og deg da runesole Rimelig lei matte nå Sittet med en "lett" lekse siden halv 10 EDIT: Innlegg nr 1000 Endret 26. august 2009 av GrevenLight
Nebuchadnezzar Skrevet 26. august 2009 Skrevet 26. august 2009 Da denne posten ble dyttet nederst på forgje side prøver jeg meg igjen Da fyrer jeg opp en oppgave da Lurer fælt på denne En klasse drar på leirskole og jentene og guttene sover i hver sinn fløy. Det er 10 jenter i klassen. Jentefløyen består av 3 rom med henholdsvis 4 , 4 og 2 senger. Hvor mange kombinasjoner gir dette ? Usikker på akkurat hva de mener, men antar at hvilken seng de sover på spiller ingen rolle og så spiller det heller ingen rolle hvilket rom de ligger på. Altså om A B C og D ligger på rom 1 eller 2 er det fremdeles bare 1 kombinasjon. tenkte slik jeg men er sikkert feil, håper noen kan hjelpe. ekstraspørsmål hvordan regner man ut stykket om det spiller en rolle hvilken seng de ligger i ? Og det å sitte i 2 timer med lekser er ingenting. Prøv å sitt fra 9 til 5 med kunn matte et par uker du
GrevenLight Skrevet 26. august 2009 Skrevet 26. august 2009 Noooooo! Føler at heeele kvelden er blitt borte pga noe få matteoppgaver Hadde tenkt og spise, gjøre lekser og skru på ps3 innen kl 10 idag Men neida, ble sittende med leksene til 12
Reeve Skrevet 26. august 2009 Skrevet 26. august 2009 En liten mattediskusjon som kom opp i en annen tråd. Hvordan vil dere beskrive for eksempel tallet -10 000 000 000? Er det et veldig lite tall, eller et veldig stort, negativt tall? Jeg spør fordi jeg syntes tall som 0,000000000000001 er et veldig lite tall, men (det jeg kaller) store negative tall ikke kan beskrives som små tall.
brage_sk Skrevet 26. august 2009 Skrevet 26. august 2009 (endret) Fikk noen oppgaver i R-matte som innlevering men sliter litt med å huske fra høsten. "5x/x^2-4 - 5/2x+4" og " 5x/x^2+5 - 2/x+5" Kunne noen tenke seg å løse dem å forklare? Tusen takk! Endret 26. august 2009 av brage_sk
Nebuchadnezzar Skrevet 27. august 2009 Skrevet 27. august 2009 (endret) Den andre klarer du fint selv Endret 27. august 2009 av Nebuchadnezzar
RainbowLady Skrevet 27. august 2009 Skrevet 27. august 2009 Sitter med noen oppgaver om potenser og standardform, og skal regne ut hvor mange megawatt 60W og 51,8W er. Har prøvd og feilet ett par ganger, og står helt fast.
Daniel Skrevet 27. august 2009 Skrevet 27. august 2009 (endret) Red.: "Et par", ikke "ett par", forresten. Endret 27. august 2009 av Daniel
Frexxia Skrevet 27. august 2009 Skrevet 27. august 2009 Det blir ikke helt riktig, du må ha et tall mellom 1 og 10. 6,0*10^-5 MW blir riktig.
Daniel Skrevet 27. august 2009 Skrevet 27. august 2009 (endret) Det har dere strengt tatt helt rett i. Endret 27. august 2009 av Daniel
Natrium Skrevet 27. august 2009 Skrevet 27. august 2009 Holder på med noen kvadratsetnings oppgaver, så det hadde vert fint hvis noen kunne løst dem for meg slik at jeg har en fasit (x+9)^2 (1+x)^2 (2x-5/4)^2 (1/2+1/3a)(1/2-1/3a) Takk på forhånd.
Torbjørn T. Skrevet 27. august 2009 Skrevet 27. august 2009 Du treng vel knapt fasit på dei to fyrste? Uansett, sidan eg er litt lat for augeblikket (og litt fordi eg synst du burde prøve fyrst, og eventuelt spørre om det er rett etterpå) henviser eg til http://wolframalpha.com/. Prøv å skriv inn uttrykka der slik du har skrive dei her – berre ha parentes rundt nemnarar om det er meir enn eitt teikn.
Scooby snacks Skrevet 27. august 2009 Skrevet 27. august 2009 Holder på med noen kvadratsetnings oppgaver, så det hadde vert fint hvis noen kunne løst dem for meg slik at jeg har en fasit (x+9)^2=x^2+18x+81 (1+x)^2=x^2+2x+1 (2x-5/4)^2=4x^2-5x+(25/16) (1/2+1/3a)(1/2-1/3a) ... Regner med at det er a/3 og ikke 1/(3a)? = 1/4-x^2/9 Takk på forhånd. Med forbehold om feil ...
No Matter What You Say Skrevet 27. august 2009 Skrevet 27. august 2009 Hvordan kan "x - x2-2/2x" forkortes til "x - x/2+1/x"?
Senyor de la guerra Skrevet 27. august 2009 Skrevet 27. august 2009 Klarer ikke lese oppgaven din. Legg inn noen paranteser som forklarer det litt bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå