Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hater bevis, står ikke en skit i boken hvordan man skal gjøre det jo.

 

Gjennomfør et inderekte bevis og bevis at den følgene setningen er feil;" Hvis x og y er to irrasjonele tall så er

x/y et irrasjonelt tall"...

 

Satt opp noen greier med at x = a/b og y = c/d men står fast.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hater bevis, står ikke en skit i boken hvordan man skal gjøre det jo.

 

Gjennomfør et inderekte bevis og bevis at den følgene setningen er feil;" Hvis x og y er to irrasjonele tall så er

x/y et irrasjonelt tall"...

 

Satt opp noen greier med at x = a/b og y = c/d men står fast.

 

Et motbevis er det greieste.

 

Sett x = y = noe irrasjonalt.

Skrevet (endret)
Satt opp noen greier med at x = a/b og y = c/d men står fast.

 

Gjør som DrKarlsen sier. For å gni det inn litt, er hele poenget med irrasjonale tall at de ikke kan settes opp som a/b.. (Så lenge b ikke er 1..)

 

Edit: Leif, tallene er irrasjonale, ikke irrasjonelle..

Endret av the_last_nick_left
Skrevet

unnskyld for at jeg er treig, men boken gir ingen eksempler på hvordan jeg skal føre bevis.

 

Eneste som står er at bevis er en rekke logiske konklusjoner som leder mot et svar.

Så er det en oppgave som viser at hvis x og y er begge partal så er x + y et partall.

Og en oppgave som viset hvordan man skal ebvise at 2 er et irrasjonelt tall.

 

Jeg vet at poenget med irrasjonelle tall er at de ikke kan settes opp slik, derfor tenkte jeg at jeg kunne sette det opp slik og senere "bevise" at det er feil.

Selv om som sagt jeg er helt blank på hvordan føre slike bevis.

Skrevet (endret)

Dette er egentlig litt flaut, men jeg husker det rett og slett ikke, og har ingen bok som kan forklare det godt nok.

 

Bestem n slik at:

 

chart?cht=tx&chl=( n + 2 ) ! = ( n - 1 ) ! \cdot 210

 

Noen som gidder? Gjerne ta med et par mellomregninger. :)

 

Edit: Det snek seg inn en liten feil.

Endret av strek
Skrevet

Faktoriserer du 210 så ser du at du nå må ha at chart?cht=tx&chl=(n+2)! = (n-1)! \cdot 2 \cdot 3 \cdot 5 \cdot 7

 

Vi vet at fakultet av et tall skal være produktet av alle tall fra 1 og opp til tallet. Det betyr at siden 7 er høyeste tall på høyre side, så må 7 være høyeste tall i (n+2)!. Det betyr at n+2 = 7 som altså gir at n = 5.

Skrevet

noen som kan gi et raskt svar på hvilken modell "den vanlige casio kalkulatoren som de bruker på videregående" er? kalkulator for forkurs det er snakk om btw

Skrevet (endret)

Jeg ville ha byttet den inn, - stygt overpriset på den nettbutikken også (minst over 400,- dyrere enn andre nettbutikker for den modellen). Norli hadde en kurant pris på Casio FX-9860GII.

 

hockey500: Kalkulatorene er omtrent helt like programmessig, men alt går bare hundre ganger raskere, spesielt i GRAPH-modus. I tillegg er skjermen en god del bedre (bakgrunnsbelyst!), samt at du kan klippe og lime internt og mellom programmene. Dessuten kan du sette insert-modus permanent, - ved 9850-serien må man trykke SHIFT+INS hver bidige gang.

Endret av Fredrikern
Gjest medlem-1432
Skrevet

Stemmer dette, gidder ikke ta med de første utregningene. (jeg vet det ikke stemmer, hva gjør jeg galt)

 

a-(7a-8)+2a

4 4 4

 

=

a-7a+8+2a

4

 

= -4a+8

4

 

 

 

??

Gjest medlem-1432
Skrevet

Hvordan får du det til og bli det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...