Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Trenger litt hjelp med en oppgave fra en gammel R1-tentamen.

 

"I en stor kasse ligger det mange par med sokker for salg. En fabrikasjonsfeil har ført til at 20% av alle disse parene har en fargefeil som først kommer til syne ved vasking. Sokkene er derfor satt kraftig ned i pris. Vi kjøper tilfeldig fire par.

 

Hva er sannsynligheten for at ingen av parene har denne feilen?

Hva er sannsynligheten for at to av parene har denne feilen? "

 

Hvordan skal jeg gå frem har? Kan ikke bruke binomiske forsøk, siden jeg ikke vet antallet i kassen.

 

Tror du gjør dette vanskeligere enn det er:

 

Sannsynligheten for at ingen av parene har feilen:

0.8^5

 

Sannsynligheten for at akkurat to par har feilen:

Ikke bry deg om hvor mange sokker det var i kassen, dette er irrelevant. Bruk bionomisk sannsynlighet med en totalmengde på 5par. Siden det er snakk om sannsynlighet kan du gå ut i fra at din mengde med sokker er representativ for kassens innhold. Dvs 20% av parene har feil.

 

Et interessant spørsmål er dog om du kan gå ut ifra at det er feil på 10% av sokkene, siden 20% av parene har feil i seg. Hvis du kjøper till eget bruk har det jo liten betydning hvilke sokker som opprinnelig var parret sammen.

Skrevet
Hei, trenger virkelig hjelp med denne oppgaven. (5.307+)

 

Den praktiske løsningen:

Se bort ifra at lyset bruker tid på å nå deg, tiden det tar er forsvinnende liten.

Multipliser tiden det tar fra du ser lynet til du hører torden, med lydens hastighet(340m/s)

Vips har du svaret

Skrevet

Skulle så gjerne tro at det var så enkelt på ingen av parene, men det skal bli .15 til svar. .8^5 gir meg .32768.

 

Og med en total mengde på 5 par får jeg .2048 til svar, skal være .41.

Skrevet
Hei, trenger virkelig hjelp med denne oppgaven. (5.307+)

 

Den praktiske løsningen:

Se bort ifra at lyset bruker tid på å nå deg, tiden det tar er forsvinnende liten.

Multipliser tiden det tar fra du ser lynet til du hører torden, med lydens hastighet(340m/s)

Vips har du svaret

 

Takk.

Skrevet
Skulle så gjerne tro at det var så enkelt på ingen av parene, men det skal bli .15 til svar. .8^5 gir meg .32768.

 

Og med en total mengde på 5 par får jeg .2048 til svar, skal være .41.

Det kommer nok av at jeg leste spørsmålet ditt feil. Du skal selvfølgelig regne med fire par. 08^4=.4096

Skrevet

Hei folkens, noen racere på liebzig notasjon som kan forklare meg en sak her?

 

saken er:

 

om en kjegle som sakte fylles med vann vet jeg følgende:

volumet øker med en fart på 0.15 l/s, dvs dV/dt = 1.15

høyde på kjeglen = h.

 

formel for volum etter litt omregning er: V(h)= (pi * h³ )/(27)

 

anyways:

 

løsningsforslaget sier jeg skal derivere på begge sider, og skriver det slik som dette(!):

 

dV/dt= (pi *3* h² )/(27)dh/dt , og sier så at jeg skal stokke om så det står dh/dt = ettellerannet.

 

det jeg synes det står der er nemlig dv/dt = dv/dt * dv/dt, og det ville jo blitt helt feil.

 

 

takk for all hjelp, teskje foretrekkes =)

Skrevet
Hei! Skal ha 9 klasse tentamen i morgen og gruer meg litt :ermm:. Er noen ting som ikke sitter helt enda og forklaringene i boka suger. Så jeg håpte at jeg kunne fått litt hjelp, tar noen oppgaver fra fjordårets tentamen, vi fikk den for å øve.

 

spm 1. Hvordan gjør jeg om 370dm2 til m2(To tallene står for de små tallene over, får ikke til å få dem over på pc.

Tror man gjør det litt annerledes når det står to over, men husker ikke hva.

 

Her lønner deg seg å lære seg hva prefiksene betyr. Desi betyr t.eks. 1/10

 

Enheten er også litt upresist skrevet istedet for dm2 burde det stått (dm)2

 

Siden faktorenes orden er likegyldig vil (dm)2 kunne skrives som d2m2

 

Videre kan d'en skrives som 1/10. dvis at det kan skrives som (1/10)2m2

 

(1/10)2 kan videre skrives som 12/102 = 1 / 100

 

Med utgangspunkt i dette kan man skrive 370 dm2 som 370 * 1/100 m2

 

Man kan da skrive 370 dm2 = 3,7 m2

 

 

Videre bruker jeg tegnet ^ foran det tallet er opphød i. 10 i andre blir dermed 10^2

 

spm 2. (1,2*10 i femte) : (0,4*10 i tredje)=

 

 

1,2 * 10^5 = 1,2 * 10 * 10 * 10 * 10 * 10

0,4 * 10 * 10 * 10

 

Her ser du lett tre faktorer som kan forkortes.

 

ellers har du potensreglene:

 

a^b * a^c = a^(b + c)

a^b / a^c = a^(b - c)

 

Resten orker jeg ikke ta.

Skrevet

Har helt glemt det der med radianer,hvordan regnet man om til radianer fra grader?

 

er det ikke noe slik?

 

180' = pi = V og 360' = 2*pi = 6,28

 

60' =pi/3 = 1,57 radianer

 

og

 

119' -> 180/119=1,51

119' = pi/1,51 = 1,0 radianer

 

dette var bare noen eksempler tatt ut av løse luften for å få luftet ideene mine

Skrevet (endret)
Heisann godtfolk!

Noen som har en formel for optimalisering av en sylinder med volum 2 liter?

eventuelt en side som forklarer dette?

 

Trenger nok mer informasjon for å løse denne.

Endret av Otth
Skrevet

Prøver meg her og jeg..

 

Oppgaven er: Legemiddelkontrollen ønsker å registrere bruken hos så mange pasienter at en er 99% sikker på å oppdage bivirkningen hvis den har sannsynligheten 0,05%. Hvor mange pasienter må de ta med i en slik registrering?

Skrevet (endret)

Otth:

Det var så utrolig kjapt svar,at når jeg så gjennom hva jeg hadde gjort og skulle inn her og editere posten min

så hadde du allerede svart på en utrolig bra og forståelig måte :)

Endret av BacardiKillah
Skrevet
Trenger nok mer informasjon for å løse denne.

 

Altså spørsmålet er hvor liten kan overflaten av sylinderen være og likevel romme 2 liter. Hva er minste overflateareal av sylinderen. Det er ikke lokk på den.

Hjalp det? Det er det eneste som står i oppgaven. Jeg hadde dette for en tre år siden (prøver å hjelpe noen her), men har glemt hele greia :p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...