Jaffe Skrevet 19. august 2013 Skrevet 19. august 2013 Lettest å gå fra høyre mot venstre. Bruker du produktregelen på uttrykket i midten vil du se at du ender opp med uttrykket til venstre. 1
Itek Skrevet 19. august 2013 Skrevet 19. august 2013 Lettest å gå fra høyre mot venstre. Bruker du produktregelen på uttrykket i midten vil du se at du ender opp med uttrykket til venstre. Takker - raskt svar:) Fant opp produktregelen i rottmann!
Error Skrevet 20. august 2013 Skrevet 20. august 2013 Hvordan deriverer man (x^2+5)/(3sqrt(x))? Fasiten sier: 0.5sqrt(x)-(5/6)x^-(3/2) Ser ikke helt hvordan man kommer dit. f(x) = (x^2+5)/(3sqrtX) f'(x) = 2x/(3/2)x^-(1/2) = 4x/3x^-(1/2) = 4x/3 * sqrt(x) Men det er feil..
Gjest Skrevet 20. august 2013 Skrevet 20. august 2013 |x+1| > |x-3| Hvordan løser jeg denne? Tenker at jeg må sette opp 2 stykker, hvor jeg tror jeg får noe slikt som følgende: -(x-3) > |x+1| > x - 3. Dette kan skrives som 2 stykker, hvor -(x-3) > |x+1| og |x+1| > x-3. Desse 2 stykkene kan jeg også lage 2 stykker til av, på tilsvarende måte. Deretter løser jeg stykkene og håper at jeg får korrekt svar, som er x>1. Er dette korrekt måte? Forsøkte å gjøre det, men fikk ikke rett svar. Regnefeil? Er dette ikke voldsomt tungvint for noe som virker som om det burde være enklere?
Jaffe Skrevet 20. august 2013 Skrevet 20. august 2013 Denne løser du betraktelig mye enklere hvis du ser litt på hvordan uttrykket kan tolkes på tall-linja. Er du med på at gir deg avstanden fra tallet x til tallet a på tall-linja? Prøv med noen forskjellige verdier. F.eks. er det 13 "steg" mellom tallet -10 og tallet 3, og det stemmer med at , eller omvendt; . Ser vi på det sånn så kan ulikheten din leses: "Hvilke x er slik at avstanden fra x til -1 er større enn avstanden fra x til 3 på tall-linja?".
UriasX Skrevet 20. august 2013 Skrevet 20. august 2013 |x+1| > |x-3| Hvordan løser jeg denne? Tenker at jeg må sette opp 2 stykker, hvor jeg tror jeg får noe slikt som følgende: -(x-3) > |x+1| > x - 3. Dette kan skrives som 2 stykker, hvor -(x-3) > |x+1| og |x+1| > x-3. Desse 2 stykkene kan jeg også lage 2 stykker til av, på tilsvarende måte. Deretter løser jeg stykkene og håper at jeg får korrekt svar, som er x>1. Er dette korrekt måte? Forsøkte å gjøre det, men fikk ikke rett svar. Regnefeil? Er dette ikke voldsomt tungvint for noe som virker som om det burde være enklere? Du kan gjøre det enklere enn det også. Hvis du setter (x+1)^2>(x-3)^2 og regner ulikheten får du svaret x>1 som skal være korrekt. Ved å opphøye i 2 så tar du hensyn til absoluttverdien, uten å måtte gjøre mer enn ett regnestykke.
mattelol Skrevet 21. august 2013 Skrevet 21. august 2013 (endret) Hei. Jeg får et annet svar enn fasiten. Løs likningen ved regning: 11x-1/27 - 4-17x/81 = 5x+2/9 Mitt forsøk: 11x-1/27 - 4-17x/81 = 5x+2/9 | *81 (11x-1)*81/27 - (4-17x)*81/81 = (5x+2)*81/9 (11x-1)*3 - (4-17x) = (5x+2)*9 33x-3 - 4-17x = 45x+18 33x - 17x - 45x = 18 + 3 + 4 -29x = 25 | :29 -x = 25/29 | *-1 x = -25/29 Svaret skal bli: x=5 Hvor gjør jeg feil? Takk for svar! Endret 21. august 2013 av mattelol
Aleks855 Skrevet 21. august 2013 Skrevet 21. august 2013 (endret) Hei. Jeg får et annet svar enn fasiten. Løs likningen ved regning: 11x-1/27 - 4-17x/81 = 5x+2/9 Mitt forsøk: 11x-1/27 - 4-17x/81 = 5x+2/9 | *81 (11x-1)*81/27 - (4-17x)*81/81 = (5x+2)*81/9 (11x-1)*3 - (4-17x) = (5x+2)*9 33x-3 - 4-17x = 45x+18 33x - 17x - 45x = 18 + 3 + 4 -29x = 25 | :29 -x = 25/29 | *-1 x = -25/29 Svaret skal bli: x=5 Hvor gjør jeg feil? Takk for svar! Slik tolkes brøkene dine når du ikke bruker parenteser, og svaret er derfor . Dette skjer fordi divisjoner gjøres før subtraksjonene. Hvis det er mer som skal være inneholdt i teller eller nevner må du bruke parenteser. Eksempelvis, hvis du mener må du skrive (11x-1)/(27). Da leser alle brøken på samme måte. Her er det vanskelige gjort: http://i.imgur.com/uSa99qJ.png Endret 21. august 2013 av Aleks855
UriasX Skrevet 21. august 2013 Skrevet 21. august 2013 Hei. Jeg får et annet svar enn fasiten. Løs likningen ved regning: 11x-1/27 - 4-17x/81 = 5x+2/9 Mitt forsøk: 11x-1/27 - 4-17x/81 = 5x+2/9 | *81 (11x-1)*81/27 - (4-17x)*81/81 = (5x+2)*81/9 (11x-1)*3 - (4-17x) = (5x+2)*9 33x-3 - 4-17x = 45x+18 33x - 17x - 45x = 18 + 3 + 4 -29x = 25 | :29 -x = 25/29 | *-1 x = -25/29 Svaret skal bli: x=5 Hvor gjør jeg feil? Takk for svar! Her gjør du feil: (11x-1)*3 - (4-17x) = (5x+2)*9 33x-3 - 4-17x = 45x+18 -(4-17x) er nemlig -4+17x
mattelol Skrevet 21. august 2013 Skrevet 21. august 2013 (endret) Her gjør du feil: (11x-1)*3 - (4-17x) = (5x+2)*9 33x-3 - 4-17x = 45x+18 -(4-17x) er nemlig -4+17x Sant det. Man må skifte fortegn på alle ledd i parentesen dersom det er minus foran parentesen. Tusen takk for raskt og presist svar! Endret 21. august 2013 av mattelol
Gjest Skrevet 21. august 2013 Skrevet 21. august 2013 (endret) Forstår lite. Første var foreleseren som kom frem til på et vis, men forstår ikke hvordan han kom frem til svaret. Andre står i boken, men skjønner ikke hvordan jeg skal løse opp brøkstreken og få noe annet enn 0/0. Hvordan kommer jeg frem til disse grenseverdiene? Endret 21. august 2013 av Gjest
Jaffe Skrevet 21. august 2013 Skrevet 21. august 2013 1) Faktoriser nevneren: . Her brukte jeg konjugatsetningen/tredje kvadratsetning to ganger. Ser du hvordan det blir 1/32 da? 2) Prøv trikset å gange i teller og nevner med den konjugerte av nevneren, det vil si samme uttrykk som i nevneren, men med pluss mellom leddene.
mattelol Skrevet 21. august 2013 Skrevet 21. august 2013 Kan noen vise meg hva jeg gjør galt? Løs likningen ved regning: 1/8 (6x+10/3) - 9x+3/4 = 2x-16/3 Min utregning: 1/8 (6x+10/3) - 9x+3/4 = 2x-16/3 6/8x + 10/24 - 9x+3/4 = 2x-16/3 |*24 6x*24/8 + 10*24/24 - (9x+3)*24/4 = (2x-16)*24/3 6x*3 + 10 - (9x+3)*6 = (2x-16)*8 18x + 10 - 54x - 18 = 18x-128 18x - 54x - 18x = -128 + 18 - 10 -54x = -136 |:54 -x = -68/27 |*-1 x=68/27 Svaret skal bli x = 30/13
Torbjørn T. Skrevet 21. august 2013 Skrevet 21. august 2013 (endret) Du har slurva litt. Kva er -128 + 18 - 10 (fjerde siste linje)? Og kva er 2x*8 (fjerde linje)? Endret 21. august 2013 av Torbjørn T.
mattelol Skrevet 21. august 2013 Skrevet 21. august 2013 Aha.. flaut. Litt sliten i hodet etter en hel dag med matte Tusen hjertelig takk for hjelpen. Du sparte meg for mer hodepine.
lilepija Skrevet 21. august 2013 Skrevet 21. august 2013 Hva menes med |a|?a-en vet jeg er eks. (1,1,0)Men de tegnene rundt a-en?
D3f4u17 Skrevet 21. august 2013 Skrevet 21. august 2013 betegner lengden til vektoren . Dvs. at dersom , så er .
lilepija Skrevet 21. august 2013 Skrevet 21. august 2013 Så når |a| står så skal man plusse sammen de "components" og til sammens sette dette under kvadratrota å der har man svaret?
D3f4u17 Skrevet 21. august 2013 Skrevet 21. august 2013 Hvis du legger til at hver komponent skal kvadreres, så ja. Generelt: Gitt , så er . Dette fungerer som en definisjon, men i to og tre dimensjoner får du det samme ved å bruke pytagoras for å finne lengden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå