Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Lettest å gå fra høyre mot venstre. Bruker du produktregelen på uttrykket i midten vil du se at du ender opp med uttrykket til venstre.

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lettest å gå fra høyre mot venstre. Bruker du produktregelen på uttrykket i midten vil du se at du ender opp med uttrykket til venstre.

Takker - raskt svar:)

Fant opp produktregelen i rottmann!

Skrevet

Hvordan deriverer man (x^2+5)/(3sqrt(x))?

 

Fasiten sier:

0.5sqrt(x)-(5/6)x^-(3/2)

 

Ser ikke helt hvordan man kommer dit.

 

f(x) = (x^2+5)/(3sqrtX)

 

f'(x) = 2x/(3/2)x^-(1/2)

= 4x/3x^-(1/2)

= 4x/3 * sqrt(x)

 

Men det er feil..

Skrevet

|x+1| > |x-3| Hvordan løser jeg denne? Tenker at jeg må sette opp 2 stykker, hvor jeg tror jeg får noe slikt som følgende:

 

-(x-3) > |x+1| > x - 3. Dette kan skrives som 2 stykker, hvor -(x-3) > |x+1| og |x+1| > x-3. Desse 2 stykkene kan jeg også lage 2 stykker til av, på tilsvarende måte. Deretter løser jeg stykkene og håper at jeg får korrekt svar, som er x>1. Er dette korrekt måte? Forsøkte å gjøre det, men fikk ikke rett svar. Regnefeil? Er dette ikke voldsomt tungvint for noe som virker som om det burde være enklere?

Skrevet

Denne løser du betraktelig mye enklere hvis du ser litt på hvordan uttrykket chart?cht=tx&chl=|x-a| kan tolkes på tall-linja. Er du med på at chart?cht=tx&chl=|x-a| gir deg avstanden fra tallet x til tallet a på tall-linja? Prøv med noen forskjellige verdier. F.eks. er det 13 "steg" mellom tallet -10 og tallet 3, og det stemmer med at chart?cht=tx&chl=|-10 - 3| = |-13| = 13, eller omvendt; chart?cht=tx&chl=|3 - (-10)| = |13| = 13.

 

Ser vi på det sånn så kan ulikheten din leses: "Hvilke x er slik at avstanden fra x til -1 er større enn avstanden fra x til 3 på tall-linja?".

Skrevet

|x+1| > |x-3| Hvordan løser jeg denne? Tenker at jeg må sette opp 2 stykker, hvor jeg tror jeg får noe slikt som følgende:

 

-(x-3) > |x+1| > x - 3. Dette kan skrives som 2 stykker, hvor -(x-3) > |x+1| og |x+1| > x-3. Desse 2 stykkene kan jeg også lage 2 stykker til av, på tilsvarende måte. Deretter løser jeg stykkene og håper at jeg får korrekt svar, som er x>1. Er dette korrekt måte? Forsøkte å gjøre det, men fikk ikke rett svar. Regnefeil? Er dette ikke voldsomt tungvint for noe som virker som om det burde være enklere?

 

Du kan gjøre det enklere enn det også.

 

Hvis du setter (x+1)^2>(x-3)^2 og regner ulikheten får du svaret x>1 som skal være korrekt. Ved å opphøye i 2 så tar du hensyn til absoluttverdien, uten å måtte gjøre mer enn ett regnestykke.

Skrevet (endret)

Hei.

Jeg får et annet svar enn fasiten.

 

Løs likningen ved regning:

11x-1/27 - 4-17x/81 = 5x+2/9

 

Mitt forsøk:

11x-1/27 - 4-17x/81 = 5x+2/9 | *81

(11x-1)*81/27 - (4-17x)*81/81 = (5x+2)*81/9

(11x-1)*3 - (4-17x) = (5x+2)*9

33x-3 - 4-17x = 45x+18

33x - 17x - 45x = 18 + 3 + 4

-29x = 25 | :29

-x = 25/29 | *-1

x = -25/29

 

Svaret skal bli: x=5

Hvor gjør jeg feil?

 

Takk for svar!

Endret av mattelol
Skrevet (endret)

Hei.

Jeg får et annet svar enn fasiten.

 

Løs likningen ved regning:

11x-1/27 - 4-17x/81 = 5x+2/9

 

Mitt forsøk:

11x-1/27 - 4-17x/81 = 5x+2/9 | *81

(11x-1)*81/27 - (4-17x)*81/81 = (5x+2)*81/9

(11x-1)*3 - (4-17x) = (5x+2)*9

33x-3 - 4-17x = 45x+18

33x - 17x - 45x = 18 + 3 + 4

-29x = 25 | :29

-x = 25/29 | *-1

x = -25/29

 

Svaret skal bli: x=5

Hvor gjør jeg feil?

 

Takk for svar!

 

chart?cht=tx&chl=11x-\frac1{27} - 4- \frac{17x}{81} = 5x+\frac29

 

Slik tolkes brøkene dine når du ikke bruker parenteser, og svaret er derfor chart?cht=tx&chl=x=\frac{345}{469}. Dette skjer fordi divisjoner gjøres før subtraksjonene.

 

Hvis det er mer som skal være inneholdt i teller eller nevner må du bruke parenteser.

 

Eksempelvis, hvis du mener chart?cht=tx&chl=\frac{11x-1}{27} må du skrive (11x-1)/(27). Da leser alle brøken på samme måte.

 

Her er det vanskelige gjort: http://i.imgur.com/uSa99qJ.png

Endret av Aleks855
Skrevet

Hei.

Jeg får et annet svar enn fasiten.

 

Løs likningen ved regning:

11x-1/27 - 4-17x/81 = 5x+2/9

 

Mitt forsøk:

11x-1/27 - 4-17x/81 = 5x+2/9 | *81

(11x-1)*81/27 - (4-17x)*81/81 = (5x+2)*81/9

(11x-1)*3 - (4-17x) = (5x+2)*9

33x-3 - 4-17x = 45x+18

33x - 17x - 45x = 18 + 3 + 4

-29x = 25 | :29

-x = 25/29 | *-1

x = -25/29

 

Svaret skal bli: x=5

Hvor gjør jeg feil?

 

Takk for svar!

 

Her gjør du feil:

(11x-1)*3 - (4-17x) = (5x+2)*9

33x-3 - 4-17x = 45x+18

 

-(4-17x) er nemlig -4+17x

:)

Skrevet (endret)

 

Her gjør du feil:

(11x-1)*3 - (4-17x) = (5x+2)*9

33x-3 - 4-17x = 45x+18

 

-(4-17x) er nemlig -4+17x

:)

Sant det. Man må skifte fortegn på alle ledd i parentesen dersom det er minus foran parentesen.

Tusen takk for raskt og presist svar!

Endret av mattelol
Skrevet (endret)

31146ef18c6334dad84a7937c49fa488.png

 

Forstår lite. Første var foreleseren som kom frem til på et vis, men forstår ikke hvordan han kom frem til svaret. Andre står i boken, men skjønner ikke hvordan jeg skal løse opp brøkstreken og få noe annet enn 0/0. Hvordan kommer jeg frem til disse grenseverdiene?

Endret av Gjest
Skrevet

1) Faktoriser nevneren: chart?cht=tx&chl=x^2 - 16 = (x-4)(x+4) = (\sqrt x - 2)(\sqrt x + 2)(x+4). Her brukte jeg konjugatsetningen/tredje kvadratsetning to ganger. Ser du hvordan det blir 1/32 da?

 

2) Prøv trikset å gange i teller og nevner med den konjugerte av nevneren, det vil si samme uttrykk som i nevneren, men med pluss mellom leddene.

Skrevet

Kan noen vise meg hva jeg gjør galt?

 

Løs likningen ved regning:

1/8 (6x+10/3) - 9x+3/4 = 2x-16/3

 

Min utregning:

1/8 (6x+10/3) - 9x+3/4 = 2x-16/3

6/8x + 10/24 - 9x+3/4 = 2x-16/3 |*24

6x*24/8 + 10*24/24 - (9x+3)*24/4 = (2x-16)*24/3

6x*3 + 10 - (9x+3)*6 = (2x-16)*8

18x + 10 - 54x - 18 = 18x-128

18x - 54x - 18x = -128 + 18 - 10

-54x = -136 |:54

-x = -68/27 |*-1

x=68/27

 

Svaret skal bli x = 30/13

Skrevet

Hvis du legger til at hver komponent skal kvadreres, så ja.

 

Generelt: Gitt chart?cht=tx&chl=\mathbf{v}=(v_1,v_2,\ldots,v_n), så er chart?cht=tx&chl=|\mathbf{v}|=\sqrt{{v_1}^2+{v_2}^2+\cdots+{v_n}^2}. Dette fungerer som en definisjon, men i to og tre dimensjoner får du det samme ved å bruke pytagoras for å finne lengden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...