Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

chart?cht=tx&chl=\frac{7}{9} x + \frac{1}{6} x + 3 = x. Dette er akkurat samme ligning som du skriver nederst i innleget ditt, hvis man rokker litt om på ting. Det var kanskje slik som dette du kom frem til den ligningen?

Ja, bare at jeg skrev 3/x istedet for 3, slik at det ble kluss når jeg ganget med fellesnevneren. Så du har helt rett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som kan forklare meg hvordan man løser denne oppgaven her?

 

I november 2005 hadde SAS Braathens en kabin faktor på 61,6%. Kabinfaktoren viser prosentdelen av opptatte seter i forhold til antall tomme seter. Hvor mange prosent av setene er opptatt?

 

Setter stor pris på svar :)

 

Nå vet jeg ikke hvilket nivå du er på, men her kan det lønne seg å bruke bokstaver. Vi kaller antall opptatte seter for O og antall lediger seter for L. Kabinfaktoren vil da være chart?cht=tx&chl=\frac{O}{L}. Vi vet at dette forholdet er lik 61.6%, som er det samme som 0.616. Nå vet vi altså følgende: chart?cht=tx&chl=\frac{O}{L} = 0.616.

 

Hva er det vi ønsker å finne? Jo, hvor mange prosent av setene, det vil si alle setene, som er opptatt. Det er O opptatte seter. Hvor mange er det totalt? Hvordan blir da brøken som gir forholdet mellom opptatte seter og totalt antall seter? Prøv å svare på det og spør om du trenger mer hjelp :)

 

Går på vg1. skjønte ikke helt den siste delen... :( ''Hvordan blir da brøken som gir forholdet mellom opptatte seter og totalt antall seter?'' Hva må man gjøre for å regne ut dette?

Lenke til kommentar

Er du enig i at totalt antall seter er L + O? Du skal finne hvor mange prosent av alle setene som er opptatt. Er du enig i at det er gitt ved brøken chart?cht=tx&chl=\frac{\text{opptatte}}{\text{totalt \ antall}} = \frac{O}{O+L}? Fra før så vet vi at chart?cht=tx&chl=\frac{O}{L} = 0.616, som betyr at chart?cht=tx&chl=O = 0.616 L. Hvis vi da går tilbake til brøken som vi skal finne ut verdien til, så kan vi nå bytte ut O med 0.616 L over alt, ikke sant? Da får vi chart?cht=tx&chl=\frac{O}{L+O} = \frac{0.616L}{0.616L + L}. Nå kan vi stryke en felles faktor i teller og nevner, og trekke sammen og regne ut brøken (og dermed prosentandelen ved å gange med 100% etterpå). Med på dette?

 

Det kan godt være at jeg gjør dette unødvendig komplisert. Jeg er vant med å løse slikt vha. algebra, men det kan godt være at noen andre har en smartere løsning?

Lenke til kommentar

Oppgaven er denne:

 

a) Vis ved induksjon at for alle naturlige tall chart?cht=tx&chl=n så er

chart?cht=tx&chl=\frac{1\cdot3\cdot5\cdot\ldots\cdot(2n-1)}{1\cdot2\cdot3\cdot\ldots\cdot n}\le 2^n

 

b) Vis at for alle chart?cht=tx&chl=t slik at chart?cht=tx&chl=0<t<1, så er

chart?cht=tx&chl=\sqrt{1-t}\le1-\frac{t}{2}

 

c) Bruk resultatet i b) til å vise at

chart?cht=tx&chl=\frac{1\cdot3\cdot5\cdot\ldots\cdot(2n-1)}{2\cdot4\cdot6\cdot\ldots\cdot 2n}\ge \frac{1}{2\sqrt{n}

 

 

Jeg har løst a og b, men har ikke funnet svaret på c. Kunne noen komme med et tips?

Endret av Loff1
Lenke til kommentar

Setter stor pris på om noen kunne ha hjulpet meg med å forklare hvordan man løser disse oppgavene. :)

 

1) Eva etterlater en formue. Ektefellen arver 2/3, et veldelg fond får 1/12, og resten skal deles likt mellom tre nevøer. Hvor stor brøkdel av arven får hver av nevøene?

 

2) I et selskap kom 1/2 av gjestene i bil, 1/4 kom med buss, mens de tre siste gjestene kom til fots. Hvor mange gjester kom til selskapet?

Endret av TheRocky
Lenke til kommentar

Setter stor pris på om noen kunne ha hjulpet meg med å forklare hvordan man løser disse oppgavene. :)

1) Eva etterlater en formue. Ektefellen arver 2/3, et veldelg fond får 1/12, og resten skal deles likt mellom tre nevøer. Hvor stor brøkdel av arven får hver av nevøene?

2) I et selskap kom 1/2 av gjestene i bil, 1/4 kom med buss, mens de tre siste gjestene kom til fots. Hvor mange gjester kom til selskapet?

http://www.matematikk.net/ressurser/matteprat/viewtopic.php?t=8290

Lenke til kommentar

Trenger man en kommando for det? Det er jo lett å se at det blir 4^4 (såfremst hvert tall kan benyttes flere ganger, ellers blir det jo 4!).

Greia er jo at vi skal bruke matlab. Men du kan ogaå bruke factorial(4).

 

Uansett. Er det greit å bruke framstilling. Da du får alle de mulige kombinasjone framstilt.

Lenke til kommentar

Trenger man en kommando for det? Det er jo lett å se at det blir 4^4 (såfremst hvert tall kan benyttes flere ganger, ellers blir det jo 4!).

Glemte å svare..men du har forøvrig helt feil med at det er 4^4 eller 4.

 

Svaret er 24.

 

Skal du skrive på factorial (4). Blir jo det 4*3*2*1

 

wingeer har nok helt rett i sin uttalelse. Jeg mistenker at du ikke leser innlegget riktig, eller ikke er klar over at n! nettopp betyr "factorial (n))".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger man en kommando for det? Det er jo lett å se at det blir 4^4 (såfremst hvert tall kan benyttes flere ganger, ellers blir det jo 4!).

Glemte å svare..men du har forøvrig helt feil med at det er 4^4 eller 4.

 

Svaret er 24.

 

Skal du skrive på factorial (4). Blir jo det 4*3*2*1

 

wingeer har nok helt rett i sin uttalelse. Jeg mistenker at du ikke leser innlegget riktig, eller ikke er klar over at n! nettopp betyr "factorial (n))".

Jaha, fasiten sa nå 24. Og matlab sa det samme.Fullt klarer at det er factorial (n)

Men det står for fortsatt at han har skrevet 4^4, altså 4 opphøyd i 4

Lenke til kommentar

Oppgaven er denne:

 

a) Vis ved induksjon at for alle naturlige tall chart?cht=tx&chl=n så er

chart?cht=tx&chl=\frac{1\cdot3\cdot5\cdot\ldots\cdot(2n-1)}{1\cdot2\cdot3\cdot\ldots\cdot n}\le 2^n

 

b) Vis at for alle chart?cht=tx&chl=t slik at chart?cht=tx&chl=0<t<1, så er

chart?cht=tx&chl=\sqrt{1-t}\le1-\frac{t}{2}

 

c) Bruk resultatet i b) til å vise at

chart?cht=tx&chl=\frac{1\cdot3\cdot5\cdot\ldots\cdot(2n-1)}{2\cdot4\cdot6\cdot\ldots\cdot 2n}\ge \frac{1}{2\sqrt{n}

 

 

Jeg har løst a og b, men har ikke funnet svaret på c. Kunne noen komme med et tips?

Noen? På forhånd takk.

Endret av Loff1
Lenke til kommentar

Jeg tror du har skrevet ulikhetstegnet feil vei i den siste der. Prøv med noen tall så ser du at det ikke kan stemme :p

 

Med ulikhetstegnet riktig vei kan du bevise ulikheten med induksjon (ved hjelp av resultatet i b)):

 

Hvis vi antar at den stemmer for n = k så har vi for n = k+1 at

 

chart?cht=tx&chl=\frac{1 \cdot 3 \cdots (2k-1) \cdot (2k+1)}{2 \cdot 4 \cdots 2k \cdot 2(k+1)} \geq \frac{1}{2 \sqrt k} \cdot \frac{2k+1}{2k+2}

 

Ser du hvordan du kan få brukt resultatet i b videre nå?

 

EDIT: I stedet for å bruke induksjon så kan du også gjøre det slik:

 

chart?cht=tx&chl=\frac{1 \cdot 3 \cdot 5 \cdots (2n-1)}{2 \cdot 4 \cdot 6 \cdots 2n} = \frac{1}{2} \cdot \frac{3}{4} \cdot \frac{5}{6} \cdots \frac{2n-1}{2n} = \frac{1}{2} \left(1 - \frac{1}{4}\right) \cdot \left(1 - \frac{1}{6}\right) \cdots \left(1 - \frac{1}{2n}\right).

 

Nå kan resultatet fra b) brukes på hver av parentesene, og så videre.

Endret av Jaffe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror du har skrevet ulikhetstegnet feil vei i den siste der. Prøv med noen tall så ser du at det ikke kan stemme :p

Jepp. Jeg kopierte LaTeX-koden fra oppgave a for å spare tid, men glemte å snu ulikhetstegnet. Retter det opp for ordens skyld.

 

Ser du hvordan du kan få brukt resultatet i b videre nå?

Det gjør jeg. Tusen takk.

Lenke til kommentar

Jaha, fasiten sa nå 24. Og matlab sa det samme.Fullt klarer at det er factorial (n)

Men det står for fortsatt at han har skrevet 4^4, altså 4 opphøyd i 4

 

Du ser kanskje wingeer sin egen respons rett ovenfor, men om det er noen usikkerhet der enda:

 

Enten tillater vi at ulike siffre kan brukes om igjen, eller ikke. Man vil enten si at i.e. nummeret 3389 oppfyller kravet (konstruert av sifferene [eller noen av- ] 3 5 8 9), ellers så er det strengt slik at nummeret må inneholde hvert av sifferet på minst og maks én plass i nummeret. Følger man det strengt, kan sifferet tre oppholde seg på fire ulike plasseringer, mens de tre siste sifrene i minkende mulige kombinasjoner relativt til dette (4! = 4*3*2*1). Gjør man det ikke, så må man inkludere de tilfellene der sifferet tre opprettholder seg på to, tre og fire og ingen steder samtidig, hvor det finnes flere kombinasjoner kun for dette, og dette igjen med de ulike kombinasjonene av de resterende siffrene som også kan opprettholde seg på en, to, tre og fire forskjellige plasseringer. Her blir det enklere å gjøre den observasjon at første plasseringen i det endelige nummeret har fire ulike kombinasjoner, noe også neste har, og også neste, og også det siste (4^4 = 4*4*4*4) - i motsetning til isted når de hadde respektivt fire, tre, to og en kombinasjon.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...