Janhaa Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 jeg er ikke helt sikker, men trur de mener om P(X) ligger innenfor forventningsverdien + - 2, 3 standardavvik, f. eks Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1495632-den-enorme-matteassistansetr%C3%A5den/page/996/#findComment-19064958
Gnurk! Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 (endret) Det er nok jeg som er litt dum: men hvorfor 3omega? og hva står G for i denne sammenhengen? -tusentakk. edit: jeg løste d faktisk med å sette d opp og omgjør da sliter litt med å skulle summere flere variabler og at gjennomsnittet skal være mindre (eller større) enn en gitt konstant. Endret 18. mars 2012 av Gnurk(homesmasher) Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1495632-den-enorme-matteassistansetr%C3%A5den/page/996/#findComment-19064977
Janhaa Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 altså sh for at forventninga = 21,6 ligger +- (PM) ett, to eller tre standardavvik fra middelverdien (21,6) er lik , f eks 2 std avvik ett std avvik som du dytter inn i Normalfordelingstabellen... 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1495632-den-enorme-matteassistansetr%C3%A5den/page/996/#findComment-19065177
wingeer Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Hei Lurer på om noen kan forklare meg hvordan jeg gjør oppgaver slik som denne: [bilde] Takk for hjelp! Hei, Her må du egentlig bare jobbe med matriser. I den første oppgaven kan du tenke deg at har en vektor gitt som en 1x3-matrise. Denne skal så bli til en ny 1x3-matrise gjennom matrisemultiplikasjon. Forhåpentligvis har du lest i boken din at en lineærtransformasjon alltid gir opphav til en matrise (standardmatrisen) og omvendt. Her skal vi finne en matrise som gjør at en vektor blir speilet rundt origo i R3. Dersom du har en vektor [a,b,c], hva blir da resultatet speilet rundt origo? Du vil forhåpentligvis se hva den blir og derfra er det ganske greit å finne en matrise som ganget med [a,b,c] (transponert) gir denne speilingen. Det samme skjer i oppgave 2, bare at her har du oppgitt en litt mer spesiell transformasjon. Her vil standardmatrisen bli en 2x3-matrise som du kan løse utifra et ligningssystem Av=T(v). Legg merke til at A ikke er unik. Det er vanlig å velge den A-en med flest nuller, ettersom det tar kortere tid å regne ut. For den siste oppgaven trenger du bare å vite at det å komponere lineære transformasjoner er det samme som å gange sammen standardmatrisene til transformasjonen. Håper dette hjelper. Dersom ikke, bare si fra. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1495632-den-enorme-matteassistansetr%C3%A5den/page/996/#findComment-19065197
Gnurk! Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Ah, tror jeg fikk det til nå med det du ga meg, tusentakk! Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1495632-den-enorme-matteassistansetr%C3%A5den/page/996/#findComment-19065301
fiskercool Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Hei Lurer på om noen kan forklare meg hvordan jeg gjør oppgaver slik som denne: [bilde] Takk for hjelp! Hei, Her må du egentlig bare jobbe med matriser. I den første oppgaven kan du tenke deg at har en vektor gitt som en 1x3-matrise. Denne skal så bli til en ny 1x3-matrise gjennom matrisemultiplikasjon. Forhåpentligvis har du lest i boken din at en lineærtransformasjon alltid gir opphav til en matrise (standardmatrisen) og omvendt. Her skal vi finne en matrise som gjør at en vektor blir speilet rundt origo i R3. Dersom du har en vektor [a,b,c], hva blir da resultatet speilet rundt origo? Du vil forhåpentligvis se hva den blir og derfra er det ganske greit å finne en matrise som ganget med [a,b,c] (transponert) gir denne speilingen. Det samme skjer i oppgave 2, bare at her har du oppgitt en litt mer spesiell transformasjon. Her vil standardmatrisen bli en 2x3-matrise som du kan løse utifra et ligningssystem Av=T(v). Legg merke til at A ikke er unik. Det er vanlig å velge den A-en med flest nuller, ettersom det tar kortere tid å regne ut. For den siste oppgaven trenger du bare å vite at det å komponere lineære transformasjoner er det samme som å gange sammen standardmatrisene til transformasjonen. Håper dette hjelper. Dersom ikke, bare si fra. Skjønner, takk skal du ha! Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1495632-den-enorme-matteassistansetr%C3%A5den/page/996/#findComment-19065329
KompleX Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Jeg har fått oppgitt en normalvektor for et plan n=[3,2,-1] samt et punkt A(-2,1,0), og skal finne koordinatene til punktet hvor planet skjærer y-aksen. Noen som kunne tenke seg å forklare hvordan jeg går frem? Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1495632-den-enorme-matteassistansetr%C3%A5den/page/996/#findComment-19068171
Janhaa Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 sett opp likninga til planet: ax + by + cz + d = 0 planet skjærer y-aksa der x = z = 0 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1495632-den-enorme-matteassistansetr%C3%A5den/page/996/#findComment-19068220
Hjelmn Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) Hjelp? En rettvinklet kasse med lokk har kvadratisk grunnflate med side x meter. Volumet av kassen er 25,0 m3. a) Finn et uttrykk for høyden av kassen uttrykt ved x. b) Vis at overflaten S(x) m2 av kassen er gitt ved s(x) = sx2+ 100/x c) Finn ved derivering og bruk av fortegnsskjema den verdien av x som gjør overflaten minst mulig (tips: 100/x kan skrives som 100∙x-1) d) Hvor stor er overflata da? e) Tegn grafen til S(x). på b) hva menes med "vis at" ? Endret 19. mars 2012 av Hjelmn Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1495632-den-enorme-matteassistansetr%C3%A5den/page/996/#findComment-19069360
D3f4u17 Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Du skal bare vise hvordan du kommer fram til uttrykket. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1495632-den-enorme-matteassistansetr%C3%A5den/page/996/#findComment-19069398
Hjelmn Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Ja, men hvordan kommer jeg da fram til det uttrykket? :S Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1495632-den-enorme-matteassistansetr%C3%A5den/page/996/#findComment-19069404
D3f4u17 Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Klarer du oppgave a? Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1495632-den-enorme-matteassistansetr%C3%A5den/page/996/#findComment-19069478
Abigor Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) Ja, men hvordan kommer jeg da fram til det uttrykket? :S Det er både enkelt OG moro! Bare husk og ALLTID tegn en enkel tegning hvor du fører på lengdene av sidene. En kasse har 6 sider akkurat som terningen, ikkesant? Vi vet at bunnen er x * x stor. Det vil si x2. Da må toppen også like stor, siden kassen er rettvinklet. Overflaten for topp og bunn er derfor: 2 * x2 De andre sidene må derfor være høyde * x, siden bunnen er kvadratisk. Det er 4 slike sider på kassen, derfor blir overflaten for sidene slik: 4 * h * x2 = 4 * (25/x2) * x = 100/x Dette er alle fire sidene rundt. For å slå sammen alt sammen slik at vi får det totale overflaten av kassen blir det: S(x)=2x2 + 100/x Endret 19. mars 2012 av Griffar Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1495632-den-enorme-matteassistansetr%C3%A5den/page/996/#findComment-19069543
Hjelmn Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 oppgave a blir vel h(x) = v / x2 eller? Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1495632-den-enorme-matteassistansetr%C3%A5den/page/996/#findComment-19069546
Abigor Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) oppgave a blir vel h(x) = v / x2 eller? Enda mer presis, du har fått oppgitt v i teksten! Endret 19. mars 2012 av Griffar Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1495632-den-enorme-matteassistansetr%C3%A5den/page/996/#findComment-19069566
Hjelmn Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) Ja, men hvordan kommer jeg da fram til det uttrykket? :S Det er både enkelt OG moro! Bare husk og ALLTID tegn en enkel tegning hvor du fører på lengdene av sidene. En kasse har 6 sider akkurat som terningen, ikkesant? Vi vet at bunnen er x * x stor. Det vil si x2. Da må toppen også like stor, siden kassen er rettvinklet. Overflaten for topp og bunn er derfor: 2 * x2 De andre sidene må derfor være høyde * x, siden bunnen er kvadratisk. Det er 4 slike sider på kassen, derfor blir overflaten for sidene slik: 4 * h * x2 = 4 * (25/x2) * x = 100/x Dette er alle fire sidene rundt. For å slå sammen alt sammen slik at vi får det totale overflaten av kassen blir det: S(x)=2x2 + 100/x så 4 * h * x2 = 4 * (25/x2) * x = 100/x blir det samme som S(x)=2x2 + 100/x ? men hvor blir det av den ene opphøyde 2 etter (25/x2) ? er det slik at for å få 100/x til slutt så deriverer du (25/x2) ? går da den siste x'en bort? Endret 19. mars 2012 av Hjelmn Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1495632-den-enorme-matteassistansetr%C3%A5den/page/996/#findComment-19069605
Abigor Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) så 4 * h * x2 = 4 * (25/x2) * x = 100/x blir det samme som S(x)=2x2 + 100/x ? men hvor blir det av den ene opphøyde 2 etter (25/x2) ? Ahh jeg har skrevet feil her. Overflaten av de fire sidene i firkanten skal være slik: 4 * h * x = 4 * (25/x2) * x = 100/x Du MÅ kunne positive og negative potenser. Det er enkelt og fort gjort å lære seg, men du må HUSKE det. 1/x = x-1 x = x1 x/x = x * x-1 = x1-1 = x0 = 1 Endret 19. mars 2012 av Griffar Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1495632-den-enorme-matteassistansetr%C3%A5den/page/996/#findComment-19069652
Hjelmn Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Tusen takk, dette var til stor hjelp griffar en ting til. Den deriverte av 2x2 + 100x-1 Blir det 4x - 100 ? Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1495632-den-enorme-matteassistansetr%C3%A5den/page/996/#findComment-19069737
Abigor Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) Tusen takk, dette var til stor hjelp griffar en ting til. Den deriverte av 2x2 + 100x-1 Blir det 4x - 100 ? Nesten helt riktig! Men du har gått i en vanlig felle. Du var flink til å passe på å trekke fra 1 i potensen da du deriverte x2, det skulle du også ha gjort med andre leddet. (a xb)' = a * b * xb-1 Her er a og b hvilke som helst reelle tall. Dersom du lurer på om det har derivert riktig vil jeg vanligvis anbefale wolfram alpha, det er et fantastisk enkelt, avansert og gratis verktøy. Midt i blinken for deg! Endret 19. mars 2012 av Griffar Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1495632-den-enorme-matteassistansetr%C3%A5den/page/996/#findComment-19069758
Hjelmn Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Bruker wolfram ofte Men jeg har da trukket fra -1 i det andre leddet, x går da bort og jeg har igjen 100. Er ikke dette riktig? Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1495632-den-enorme-matteassistansetr%C3%A5den/page/996/#findComment-19069781
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå