Gå til innhold

Test: BlackBerry Z10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-169651

Dette er en av de veldig få nye telefonene som virker spennende. Jeg vil helst ikke ha Android, så denne er absolutt interessant. Dessuten fremstår kameraet på denne som bedre enn det du finner på Androidtelefoner, og det er et minstekrav.

Bare prisen kunne vært litt lavere hadde nok dette kunnet blitt min neste telefon.

Lenke til kommentar

Huff. Etter å ha brent seg på Bada. Så tenker jeg: Uff, enda et OS.

 

Å ha brent seg gjør at man er forsiktigere neste gang man nærmer seg ilden.

Kan jo hende OS'et er greit nok. Men, man har også store konkurrenter som har sine OS på markedet, og de er blitt store.

 

Lurer litt på om et nytt OS som dette har livets rett i den harde konkurransen.

Lenke til kommentar

To spørsmål:1. Må man fortsatt ha et spesialabonnemnt hos Trigcom for å utnytte denne fullt ut?2. Apper er viktige for smarttelefonene i dag. Hvordan er ståa for denne?

 

Nei, det trenger man ikke lengre. Du kan bruke Telenor, Chess, OneCall om du vil det. Trenger ikke NetCom med BIS lengre!

 

Kan også si telefonen er helt super!

Lenke til kommentar

covah: Som eicster sier - du er i praksis helt fri til å velge bort alt av BlackBerrys tjenester med denne. Du kan bruke den helt uten bindinger, om du ønsker, med hvilken som helst operatør.

 

Vi nevner app-ståa et par steder i testen. Kort sagt - overraskende god tilgang på apps, men du vil sjelden treffe om du søker på kjente app-navn. Eksempelvis er ikke endomondo, runtastic eller runkeeper her, men sports tracker finner du. Den gjør omtrent det samme. Så lenge du er villig til å nøye deg med alternative apper her og der, bør du neppe ha noe problem med å overleve i BlackBerry-universet.

 

I tillegg slapp BlackBerry en hel bråte navn på samarbeidspartnere da de lanserte telefonene, så det er mye på tapetet fremover, og den globale lanseringen er fortsatt ikke ferdig. Så greit utvalg som det er allerede nå kan man sannsynligvis forvente en rimelig kjapp stigning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hatt z10 i ca en måned nå, og må si jeg er strålende fornøyd. Den er rask, og flyten er meget god om du bruker epost, facebook, linkedin og andre sosiale medier mye.

Som nevnt er den også veldig grei å bruke med en hånd, skriving går som en drøm når man blir vant med det nye tastaturet med automatiske forslag.

 

OS10 mangler som sagt de mest kjente appene, men disse vil komme innen noen måneder. Facebook, linkedin, wisepilot, documents er alle tilgjengelige og apper som fungerer bra.

 

Batteritiden var veldig dårlig i starten, men etter den siste oppdateringen er det nok veldig liten forskjell på Iphone og blackberry z10 i batteritid, har begge tilgjengelig.

 

Vær obs på at jeg ikke fikk blackberry service når jeg hadde onecall, men med telenor fungerer det med en gang.

 

Kameraet tar veldig bra bilder, men mitt sammenlikningsgrunnlag er ikke stort.

 

Anbefales sterkt, får noe trekk for mangelen på apps.

Lenke til kommentar

Huff. Etter å ha brent seg på Bada. Så tenker jeg: Uff, enda et OS.Å ha brent seg gjør at man er forsiktigere neste gang man nærmer seg ilden.Kan jo hende OS'et er greit nok. Men, man har også store konkurrenter som har sine OS på markedet, og de er blitt store.Lurer litt på om et nytt OS som dette har livets rett i den harde konkurransen.

 

Tror du må lese deg opp litt..... Tror du virkelig at et OS som hadde 70.000 apper tilgjengelig på lanseringsdagen kan sammenliknes med Bada??

Til informasjon har den tyske stat inngått en avtale med Blackberry om kjøp av 5000 telefoner og et offentlig helseforetak i Storbritania 1800 telefoner og det litt over en måned etter at den ble lansert. Nei, dette er ikke "enda et OS", men et steg forbi IOS og Android og OS'et har absolutt livets rett.

Lenke til kommentar

Hm... Ut fra omtalen ser operativsystemet ut til å ha mye til felles med MeeGo som sitter i N9 som Nokia lanserte i 2011

 

Det er en QNX-variant, og Unix-dialekten QNX har vært i bruk sida 1980-tallet, det er eldre enn Linux. Har vært POSIX-compliant sida 2001, tror jeg. Ble kjøpt opp av Blackberry for tre år sida, og det er nok ingen fare for at det forsvinner med det første.

 

Så jamføringer med Meego eller Bada er temmelig på jordet, hva angår backing og track record. Men ikke når det gjelder porting av applikasjoner, og jeg tipper at utviklerne kan gjøre seg god nytter av ting som skjer i Unix-land, om de føler behov for det.

Lenke til kommentar
Hm... Ut fra omtalen ser operativsystemet ut til å ha mye til felles med MeeGo som sitter i N9 som Nokia lanserte i 2011
Det er en QNX-variant, og Unix-dialekten QNX har vært i bruk sida 1980-tallet, det er eldre enn Linux. Har vært POSIX-compliant sida 2001, tror jeg. Ble kjøpt opp av Blackberry for tre år sida, og det er nok ingen fare for at det forsvinner med det første. Så jamføringer med Meego eller Bada er temmelig på jordet, hva angår backing og track record. Men ikke når det gjelder porting av applikasjoner, og jeg tipper at utviklerne kan gjøre seg god nytter av ting som skjer i Unix-land, om de føler behov for det.

 

Helt sikkert riktig - jeg har ikke peiling på koden. Poenget er at brukergrensesnittet har en del fellestrekk

Lenke til kommentar

Siden Februar har vi BlackBerry Z10 (kvit) i bruk og vi kan si at denne er helt fantastisk. Batteriet holder ca 2 dager i vanlig bruk og siden siste oppdatering holder det lengre og lengre.

Prisen for telefonen er mindre enn for Samsung S4 eller ifønen og takket til QNX kan du har 8 programmer åpent uten å trykke en knapp for å hoppe imellom programmer. Funksjonene er kjempebra fordi man trenger bare en hånd or der bare tommelen - visk der, visk her, skriv og visk samtidig.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...