Gå til innhold

Ping skyter i været når WiFi er skrudd på


Anbefalte innlegg

I det siste har jeg hatt noe problemer med ping når jeg spiller spill, snakker på skype etc. Dette skjer helt tilfeldig, noen ganger er alt helt fint, mens andre ganger går pingen opp til 1000-5000 i spill som WoW og LOL. Det begynte for noen dager siden og da ville disse høye ping spiksene skje med et par timers mellomrom og vare i ca 2 timer, nå er det mer konstant. Har prøvd det meste, restartet router, ringt til telenor, skiftet router (til samme type ZyXEL P-2812HNU-F3) og probleme oppstår fortsatt. Har funnet ut at når jeg skrur av trådløst nett på kontrollpanelet til routeren er er alt helt fint (bruker da ethernet kabel). Med en gang jeg skrur på WiFi vil pingen skyte i været på alle PCene i huset, inkludert de som er koblet til med kabel.

 

Det å browse på nettet fungerer helt fint, tross litt treigere hastighet, men skype, nettspill og alt som kjører på UDP-protokollen (correct my if i'm wrong) vil bli helt ubrukelig med en gang. Som sagt har det ikke fungert å skifte router, kanskje jeg må få tak i en annen modell? Telenor er heller ikke mye til hjelp, de sier at det ikke ser noen problemer når de pinger nettet vårt. Har prøvd å gått gjennom PCene i huset for å sjekke for aktiv seeding på programmer som uTorrent og lignende, men jeg fant ingenting. Kan det være et virus på en av PCene som gjør dette?

 

Håper noen kan hjelp meg med dette her. Takker på forhånd!

Endret av Plastlim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo koble opp trådløsnettet med nytt navn (SSID) og WPA-kryptering. Koble så på en og en PC og se når problemet oppstår.

 

Det er som regel overbelastning av router (mange forbindelser) eller maksing av båndbredde opp eller ned som er årsaken til slik oppførsel du beskriver.

 

Routere kan krasje ved bruk av bittorrent (mange forbindelser), selv uten at det belastes båndbredde.

 

Det som går an er å sette routermodem i bridge og heller bruke en solid router bak. Asus har flere modeller som tåler 300.000 forbindelser.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du kan jo koble opp trådløsnettet med nytt navn (SSID) og WPA-kryptering. Koble så på en og en PC og se når problemet oppstår.

 

Det er som regel overbelastning av router (mange forbindelser) eller maksing av båndbredde opp eller ned som er årsaken til slik oppførsel du beskriver.

 

Routere kan krasje ved bruk av bittorrent (mange forbindelser), selv uten at det belastes båndbredde.

 

Det som går an er å sette routermodem i bridge og heller bruke en solid router bak. Asus har flere modeller som tåler 300.000 forbindelser.

Når du deaktiverer trådløst blir det lettere for ruteren å jobbe. Hvis du har mange droppede pakker og pakke kollisjoner blir den overarbeidet og blir treig.

Sjekk antall droppede pakker og kollisjoner. Er det høyt må du bytte plassering av ruteren, redusere sendestyrken og prøve andre kanaler.

Det hender faktisk at ruterne blir plaget av eget feedback. Redusert sendestyrke vil da hjelpe.

Jeg brukte middels styrke på en dir 655 og fikk mye mindre dropp og kollisjoner enn på max.

Å få et trådløst nettverk optimalt er faktisk en kunst som krever mye arbeid, finjustering og ikke minst en god porsjon tolmodighet.

Endret av rillto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...