Gå til innhold

Macen finner plutselig ikke min Trådløse HP skriver ?


Anbefalte innlegg

Skjønner ingenting, innstallerte skriveren for noen uker siden, og har fungert knirkefritt til i dag, da putselig ikke mac airn min finner skriveren. Begge er koblet til på wifien og alt ser ut til å være som forrige gang jeg brukte den, men nå vil den altså ikke finne skriveren (se skjermbilde),,

 

Eneste jeg har gjort , å føler jeg kan gjøre, er å restarte skriveren.. Ingen hell..

 

Noen som har ideer på hva dette kan skyldes, og hva som kan gjøres?

post-216210-0-89359600-1362744433_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan får skriveren din IP-adresse?

Er det vi DHCP, eller har du satt opp IP-adresse manuelt på skriveren?

dersom skriveren får ip-adresse fra DHCP, så må du låse DHCP serveren til å gi samme IP-adresse til skriveren din hver gang..

 

/Jan

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva du mener, men under oppkobling så koblet skriveren seg på rett wifi nettverk (måtte vel bare taste inn nettverkspassord eneste), å ingen stress utover det. Det som er så rart er at det har jo fungert helt fint helt frem til i dag.. å begge enhetene er jo på nett også.. :/

Lenke til kommentar

Når du koblet skriveren til nettverket, så ble den tildelt en IP-Adresse. Dette ble gjprt av DHCP, i din trådløse router. IP-Adrsssene blir tildelt i den rekkefølge utstyret kobler seg på. mao mer eller mindre tilfeldig.

Du må inn i oppsettet på routeren din, og se om du der kan sette at skriveren skal ha en fast IP-adresse.

Deretter legger du til skriveren på nytt.

(Problemet oppstår gjerne når printeren har avslått en stund, og slås på pånytt igjen.)

 

/Jan

Lenke til kommentar

Om du er avhengig av å ha statisk IP på skriveren (Er mulig programvaren krever det for alt jeg vet.) så vil en avslåing av skriveren skape krøll.

DHCP er en IP utdelings tjeneste for nettverk, alle IPene den deler ut var i en viss periode eller "lease" som man kaller det, når denne tiden er gått ut så blir IP'en ledig for andre enheter om ikke enheten som hadde denne fortsatt finnes og svarer, da vil den som oftest bli tildelt samme IP på nytt.

Har du da skrudd av enheten så vil jo naturligvis ikke DHCP serveren i ruteren få svar og vil anta at enheten ikke finnes lengere, og nestemann som spør om en IP på nettverket, om det er en mobiltelefon, pad eller datamaskin så vil en av disse få IPen som printeren din hadde.

 

Løsningen på dette problemet, forutsatt at det er IP forandring som er problemet (Må nesten studere manualen for å finne ut av det) så er ikke løsningen å sette opp leasetiden, men heller å bruke det vi kaller for "static lease".

Det betyr at den bestemte IP addressen er reservert for den bestemte enheten, og selv om du hadde fjernet og skrudd av enheten og koblet på mye annet snacks, så vil den IPen fortsatt være ledig for når enheten kommer på nettverket igjen, om det er en uke eller ett år senere spiller ingen rolle.

 

En annen mulighet er at du sliter med det trådløse nettverket, trådløs er notorisk ustabil og det skal ikke så mye til for å ødelegge, at naboen setter opp en ruter ,ed trådløs på samme kanal og peiser opp signal styrken er mer enn nok for å ødelegge for deg.

Lenke til kommentar

Dette må du gjøre i konfigurasjonen på ruteren din om denne funksjonen finnes. (Noen rutere er strippet for funksjonalitet og da er det ikke sikkert at denne finnes)

Du må sjekke manualen for printeren og se først om den KREVER at IPen er uforandret, og deretter prøve å logge deg inn på ruteren din sitt web interface (Dette kan være tricky da det avhenger av IPene du har satt opp på nettverket ditt og hvilken ruter du har.) kan muligens hjelpe deg litt om du forteller meg hvilken ruter du har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...