Gå til innhold

Hjullaster sjåfør spørsmål


Gagsit

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har vurdert å hive meg på ett maskinførerkurs da jeg jobber som vikar innen veiarbeid å har mulighet til fast ansettelse om jeg skaffer meg førerbevis til hjullaster.

 

Har kun klasse B fra før.

 

Har prøvd å lese meg opp på diverse forum om klasse B og maskinførerbevis holder for å kjøre hjullaster på vei, da lastern kommer til å bli brukt til kantklipping, brøyting etc.(vedlikehold og drift av vei) noe som alt foregår på vei.

 

Som jeg har forstått det trenger jeg kun maskinførerbevis om jeg skal holde på i ett anleggsområde, men finner ikke noe konkret info ang. det å kjøre og jobbe langs vei.

 

 

Om noen her er opplyst å kan svare på dette hadde det vært supert :)

 

På forhånd, takk!

Endret av Gagsit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjullaster, gravemaskin, gaffeltruck o.l. maskiner langs vei krever førerrett for motorredskap, denne følger med klasse BE, T og C/CE. Har du hatt klasse B siden før 01/01/05, så har du det også. (Inntil 7,5 tonn over 50km/t, ubegrenset vekt under 50km/t.)

 

edit: førerretten for motorredskap tilknyttet klasse BE eller T tatt etter 2005 gjelder forøvrig opp til 25 tonn og 40km/t.

 

I tillegg tror jeg Vegvesenet krever et kurs som heter "arbeidsvarsling langs vei" eller noe sånt; det bør entreprenøren du skal jobbe for ha oversikt over..

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar!

 

 

Pratet litt med kollega som kjører alt av anleggsmaskiner og han trodde man kun trengte maskinførerbeviset og klasse B. Noe annet enn det hadde ikke han hørt om ihvertfall.

 

Kamerat kjørte opp til hjullaster når han var 17 år, å da fikk han beskjed om at han ikke kunne kjøre den på vei før han ble 18 og fikk klasse B(rundt 4 år siden). Den lastern veide 13-14tonn.

 

Tenker lastern som er aktuell for meg veier rundt 12-14tonn og har en maksfart på rundt 30km/t.

 

Er dette en regel som har kommet i løpet av de siste årene?

Endret av Gagsit
Lenke til kommentar

Det med at du må ha klasse BE (eller T/C/CE), og at B ikke lenger er tilstrekkelig, ble endret/innført på den datoen jeg allerede har nevnt; første januar 2005. Alle de som allerede hadde tatt klasse B og fått rett til å føre motorredskap (eller traktor) før den datoen, har beholdt den retten.

Lenke til kommentar

Det med at hvis man har tatt førerkort klasse B etter 1.1.2005 så må man altså ha lastebil C for å kjøre på offentlig veg, er helt bak mål. Hva er poenget med å ha klassevis når man må ha hele alfabetet for å kjøre halvparten av det..

 

Jeg tok maskinførerbeviset nylig, og jeg må ta lastebil lappen for å kunne kjøre på offentlig veg. :/

Endret av ACT
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Det med at hvis man har tatt førerkort klasse B etter 1.1.2005 så må man altså ha lastebil C for å kjøre på offentlig veg, er helt bak mål. Hva er poenget med å ha klassevis når man må ha hele alfabetet for å kjøre halvparten av det..

 

Jeg tok maskinførerbeviset nylig, og jeg må ta lastebil lappen for å kunne kjøre på offentlig veg. :/

Det stemmer ikke, i alle fall ikke nå lenger, etter at klasse T ble utvidet til 50km/t med ekstra kurs. De færreste anleggsmaskiner går fortere enn 50, en god del går også under 40 og trenger da ikke mer enn BE/T uten 50km-kurset.

 

 

Jeg har til nå fått høre at man trenger enten C/CE eller T+148. 148 er 50km/t kurs til traktor. For å kjøre maskin på vei. ( man må selfølgelig ha maskin sertifikate til den maskin du skal kjøre på/etter vei.

Det høres noenlunde korrekt ut, om maskinen går over 40km/t, men under 50. Klasse BE og T (uten kode 148) gir også førerrett for motorredskap, men da bare med konstruktiv hastighet inntil 40km/t.

 

Formodentlig kan man ta T148-kurset også om man bare har kjørt opp på BE (som også gir førerrett i klasse T).

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...