Gå til innhold

Nikon oppdaterer superzoom


Anbefalte innlegg

Ville ikke en 70-200 2.8 VRII + en 2x converter være et bedre kjøp enn denne 80-400en?

 

Converteren ville nok redusert skarpheten betraktelig i forhold til 80-400'en, samt påvirket AF hastigheten en del også...

 

Skille

 

Problemet i mitt forrige innlegg løste seg selv, fant en 300mm F4 AF-S til en god pris på foto.no og slo til der. En 1,4 TC nå, så sitter man på en 420mm F5.6.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får TGB rett med prisgjetningen ned mot 15 000 skal vi ikke se vekk ifra at den havner i min fotosekk. Savner lengre tele enn 200mm, men spørsmålet blir hva som lønner seg rent optisk sett: 300mm F4 AF-S, med en 1,4 TC de gangene jeg trenger 420mm, eller denne nye 80-400'en... Valgets kval!

Naturligvis faller den ned mot og forbi 15.000 etterhvert, spørsmålet er bare om det tar 6 måneder. 1 eller 2 år. Uansett hvordan man snur og vender på det. God f/5.6 optikk vil alltid være bedre enn god f/4 optikk med 1.4 TC.

 

Gleder meg uansett til å teste ut dette nye vidunderet. Kan bli veldig anvendelig optikk utendørs!

Lenke til kommentar

AF-S 70-200mm f/2.8 VR II med TC-2 III gir fasinerende bra kvalitet... Bedre enn den gamle 80-400mm; et annet problem med den gamle 80-400mm var også at utsnittet endret seg brutalt ved fokusendring, som sammen med sirupstreig fokus og laber kvalitet før 300mm og oppover - til en angstfylt brukeropplevelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir nok bra dette Killswitch! Fortsatt ikke helt over det sjokket jeg fikk av dine svært impulsive handlinger for å få til et kjøp! Veldig glad for at du ikke endte opp med noe i retning Sigma 50-500mm, men var vel ikke så bekymra over det, siden jeg vet du har litt vett i behold! ;)

 

Når den nye 80-400 har sunket nok i pris og den evt viser seg å være fristende, er det jo bare å bytte..

Endret av KristianJV
Lenke til kommentar

Har ikke fått fingrene på pre-production eksemplar, men snakket med en som har brukt et i en periode. Oppløsningen skal være fantastisk bra; samt autofokus var, quote "_veldig_ rask". Står på liste for å låne et så fort det dukker opp, blir spennende. Har høye forhåpninger til dette objektivet; kan forenkle hverdagen min en hel del i diverse tilfeller.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

AF-S 70-200mm f/2.8 VR II med TC-2 III gir fasinerende bra kvalitet... Bedre enn den gamle 80-400mm; et annet problem med den gamle 80-400mm var også at utsnittet endret seg brutalt ved fokusendring, som sammen med sirupstreig fokus og laber kvalitet før 300mm og oppover - til en angstfylt brukeropplevelse.

 

Og det er jo akkurat ett av hovedproblemene til førstnevnte objektiv i sitatet. ;) Forøvrig blir det spennende å se hvordan objektivet yter. Når Nikon har brukt D800 som 'referanse' i forhold til ytelse kan vi nok forvente et meget skarpt objektiv. :)

Lenke til kommentar

Jeg reagerte først på prisen når jeg så dette objektivet, men med nærmere ettertanke så er det ikke så galt hvis det ser ut til yte det enkelte spår. Dette med et 70-200 med tc 20 III skulle være like greit kjøper jeg ikke. Det blir jo 140-400. Greit og zoome raskt inn til 80mm. Alt til sitt bruk.

 

I dette objektivet vil vi se elementer som kun har vært brukt av Nikon i Nikon AF-S 200 f/2 VR, og de som kjenner Nikon vet jo hva det objektivet står for.

Endret av Fytterakkern
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvordan er førsteinntrykket TGB?

Veldig positivt overrasket både når det gjelder skarphet, optisk kvalitet på 400mm, byggekvalitet og ikke minst bildene objektivet produserer.

 

Ikke for å glemme fokushastighet; den imponerte.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...