Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sagt opp pga nedbemanning - Sykemelde seg i oppsigelsesperioden?


Anbefalte innlegg

Jeg og 5 andre har blitt sagt opp pga nedbemanning i firmaet vi jobber for. Jeg jobber med IT-drift, utvikling og support. Ledelsen forstår jo ikke IT-yrket overhodet. Så de tror at pågangen er håndterbar for én person, nemlig han som sitter igjen med alt.

 

Vanligvis hadde jeg ikke hatt så mye imot å jobbe her i oppsigelsesperioden, men jeg driver med utviklingsprosjekter hvor vi har regelmessige møter med blant annet ledelsen. Og jeg finner det veldig vanskelig å sitte der og smile og late som om alt er fint..

 

I tillegg fikk vi bare 2 timers varsel før vi ble kalt inn til drøftelsesmøte. Hvor vi fikk vite at vi kom til å bli oppsagt. Så det kom som et sjokk. Stakkaren på 64 ble helt sjokkert og har ikke vært på jobb siden. Og kommer sannsynligvis ikke tilbake heller. Jeg og de andre er under 30 år, så vi "klarer" oss. Men det er svært vanskelig å sitte her og ha pågangsmot og motivasjon til å jobbe her i ytterligere 3 mnd. Spesielt siden jeg jobber så tett med ledelsen.

 

For å være helt ærlig så tenker jeg litt på omskolering for tiden. Så jeg føler nesten at jeg skulle hatt litt "betenkningstid", for det er veldig tungt akkurat nå. Hvor vanlig er det å sykemelde seg i oppsigelsesperioden? Forstår at det kanskje ikke virker helt profesjonelt ut, men jeg bryr meg ikke om gode referanser herfra uansett. De har ikke engang lest CVen min og bryr seg fint lite om utviklingen til den enkelte ansatte. Fant også ut at de nærmest har brukt meg, for å få orden i enkelte problemer de hadde etter de hadde kjøpt opp et konkursbo. Så min jobb har vært å rydde opp i gamle nettverk, AD og IT-utstyr. Samt vært med å utvikle et system som gagner firmaet meget godt. Og at de hadde tenkt å bare la meg være ansatt inntil dette var utviklet og ryddet opp i.. Det er ikke akkurat det jeg hadde forespeilet meg da jeg begynte å jobbe her. Jeg hadde ønsket å utvikle meg og blir dyktigere og virkelig blomstre som kreativ utvikler av løsninger for denne bransjen. Nå ser det virkelig ikke ut som at de hadde noen tanke om å la meg gjøre akkurat det.

 

Hva mener dere? Føler jeg må tenke litt på meg selv, og hva jeg selv ønsker. Har heller ingen oppspart ferie, så jeg mister inntekt dersom jeg tar meg ut ferie. Anonym poster: 35776ece6e9849858c6b55c0bcbb33a7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig så mener jeg at det å misbruke sykemeldinger er på grensen til forkastelig. Sykemeldinger er ikke til for at du skal slippe unna jobben fordi du ikke har lyst eller ikke ønsker å samarbeide med ledelsen. Folk som sykemelder seg pga. litt motgang har jeg lite til overs for.

 

Forsøk så godt du kan å få en god referanse fra nåværende arbeidsgiver, det hjelper mye i fremtidig jobbsøking.

 

Edit: Siden du har lagt denne i juss kategorien, er det noe juridisk angående det å sykemelde seg du lurer på?

Endret av DCG
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Mulig tråden kan flyttes men, tenkte kanskje det ligger under juss.

Nei, jeg er generelt enig i dette med sykemeldinger. Det skal ikke misbrukes, men føler egentlig ikke at dette er snakk om misbruk heller. Det er snakk om depresjon pga oppsigelse, noe som burde være en gyldig grunn.

 

Det er ikke snakk om at jeg er uenig med ledelsen som sådan, det har mer med nedstemthet/depresjon som følge av det ledelsen har besluttet. I tillegg til at jeg føler at jeg jobber uten å få noe igjen for det. Anonym poster: 35776ece6e9849858c6b55c0bcbb33a7

Lenke til kommentar

Går det ikke an å få til en avtale? Si det som det er og at du har mistet all motivasjon og rett og slett ikke ønsker å jobbe der ut tiden. Det minste de kan gjøre er å la deg gå 3 måneder tidligere dersom du ikke har fått noen annen form for kompensasjon.

Lenke til kommentar

Jeg kunne ha spurt om det, men jeg vet at de trenger meg fremover. Pga samlokalisering av to divisjoner. Og det er litt dette jeg mister mer motet av. Fordi jeg virkelig føler meg brukt. De ønsker bare å bruke meg så mye som mulig, frem til det har roet seg. For å deretter sparke meg ut.

 

I tillegg mister jeg jo inntekten dersom jeg går før disse 3 mnd vel? Forstår at dette kan virke egoistisk av meg, men jeg har i flere år alltid vært en ja-person. Og nå føler jeg at jeg ønsker å tenke på meg selv for en gangs skyld.. Anonym poster: 35776ece6e9849858c6b55c0bcbb33a7

Lenke til kommentar

Han fyren på 64 år. Hva har han gjort? Er jo heller ikke bare å bestille sykemelding. Legen skal jo ha en grunn for å sykemelde deg, så tror ikke det er så lett. Du kan jo bruke noen egenmeldingsdager de siste tre månedene hvis du har mange igjen.

Lenke til kommentar

Sykmeld deg. Og så sier du til nav at du ønsker å friskemelde deg til arbeidsformidling. Altså at du er arbeidsufør til å jobbe i den nåværende jobben din, men ikke til ethvert yrke. Se §8-5 i folketrygdloven. Da får du betalt 100% sykelønn i 3 måneder som du kan bruke til å finne deg en annen jobb.

 

Værstingene er gamle damer og rusmisbrukere. De lærer av vennene sine i hvordan å misbruke nav systemet. Og i den sammenheng er du en liten fisk som imotsetning til mange andre faktisk ønsker å komme tilbake til arbeidslivet.

Bruk energien din på å finne en skikkelig jobb, og ikke på å jobbe for de som sparket deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sykmeld deg. Og så sier du til nav at du ønsker å friskemelde deg til arbeidsformidling. Altså at du er arbeidsufør til å jobbe i den nåværende jobben din, men ikke til ethvert yrke. Se §8-5 i folketrygdloven. Da får du betalt 100% sykelønn i 3 måneder som du kan bruke til å finne deg en annen jobb.

 

Værstingene er gamle damer og rusmisbrukere. De lærer av vennene sine i hvordan å misbruke nav systemet. Og i den sammenheng er du en liten fisk som imotsetning til mange andre faktisk ønsker å komme tilbake til arbeidslivet.

Bruk energien din på å finne en skikkelig jobb, og ikke på å jobbe for de som sparket deg.

Nå lærte vel du akkurat bort en måte å få lønn uten å egentlig arbeide. Havner du ikke da selv i samme kategori som gamle damer og rusmisbrukere? Jeg tror, uten å ha noen som helst kilde, at dette er et problem spredt utover hele befolkningen, noen har rett og slett bare dårlig arbeidsmoral.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke dårlig arbeidsmoral når de du jobber for driter på deg - det er å gjøre noe fornuftig som gagner en arbeidsgiver som vil bruke din arbeidskraft til noe konstruktivt. En slik arbeidsgiver viser kanskje mer hvordan arbeidere blir utnyttet, og som er med på å føre folk over i sykdom pga depresjoner osv ... Alle har ansvar - arbeidsgiver ikke minst

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takker for at noen viser støtte :) Det er vanskelig nok som det er i denne situasjonen. Jeg har såsi aldri fravær og har god arbeidsmoral og har hatt siden jeg begynte å jobbe da jeg var 17. Nå er jeg 27 og har nok av venner som falt av vogna i ungdomstiden og som går arbeidsledig og som snylter på NAV-systemet. Så mitt syn på dette er det samme som deres!

 

Så med andre ord, jeg skal være helt ærlig til legen? Si at jeg tenker på å omskolere meg og at jeg blir deprimert av å være på min nåværende jobb i oppsigelsesperioden? Jeg vil jo selvfølgelig tilbake i arbeid, men jeg vil jobbe med noe jeg føler er konstruktivt og hvor jeg føler jeg gjør en forskjell. Mitt forsøk i dette firmaet har vært nyttesløst og min visjon har hele tiden vært å forsøke å bidra til å bygge opp noe. Og nå føler jeg for å drive med noe annet, ikke helt urelatert. Men ikke være IT-ansvarlig lenger. Anonym poster: 35776ece6e9849858c6b55c0bcbb33a7

Lenke til kommentar

Oisann, her var det jammen en del som gikk langt i å oppfordre til trygdesvindel...

 

Kort sagt: Er du så dårlig at du nesten ikke kommer deg ut av senga om morgenen skal du selvfølgelig sykmelde deg. Slik du beskriver situasjonen framstår du ikke som så dårlig.

 

Det er naturlig å bli deppa og demotivert av en sånn beskjed, men det er på ingen måte nok til å være borte fra jobb.

 

At din arbeidsgiver er en gjeng duster som ikke opptrer som man bør, forsvarer ikke at du hiver moralen over bord. Jeg tror du i ettertid vil ha det mye bedre med deg selv om du kan se tilbake på disse tre (korte) månedene og vite at DU ihvertfall tok denne med rak rygg.

 

...og så er det selvfølgelig lov å yte skikkelig dårlig på jobb når man har fått en slik beskjed. Sjekk også hvilke muligheter/krav du har til å gå på møter med NAV o.l. i arbeidstiden. Og når det gjelder å delta i møter som om ingenting skulle ha skjedd - hva skal de gjøre om du ikke bidrar? Si deg opp?

Lenke til kommentar

Det var ikke ment sånn, selv om jeg ser at det kan leses slik. I utgangspunktet spurte TS om det var vanlig å sykmelde seg i oppsigelsesperioden, jeg mener at dette ikke er vanlig, og heller ikke riktig. At man ikke er topp motivert i perioden er derimot ganske vanlig.

Lenke til kommentar

Det er råttent gjort å si opp ansatte når det er planlagt at man skal jobbe med spesifikke arbeidsoppgaver/prosjekter ut arbeidsperioden, men dette rettferdiggjør absolutt ikke utnyttelse av staten. Du gjør en jobb som du har avtale med arbeidsgiver om, og du får betalt. Det er ingen rett å like jobben din. Surt, ja. Ulovlig, nei.

 

Eventuelle depresjoner eller problemer med motivasjon til sides; det er en stor forskjell på om man får lønn fra arbeidsgiver eller NAV ut perioden. Du drar inn staten inn i noe som kun egentlig handler om deg og din arbeidsgiver, og på hvilken grunnlag? At man føler seg utnyttet? Hvor tror du at disse pengene kommer fra egentlig? Tenk litt lenger enn din egen nese og du vil se at det er egoistisk å gå den enkle utvei og sykemelde seg fordi man ikke er fornøyd. Klarer man ikke å jobbe er det selvfølgelig noe helt annet.

 

Jeg har ikke lyst å støtte et velferdssamfunn som finansierer folks mangel på velvilje å fullføre en arbeidskontrakt.

Igjen; handler det om depresjoner er det en helt annen diskusjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg støtter TS fullt ut jeg. Trygdesystemet er for godt og alle politiske partier har fredet sykelønnen. Folk (mis) bruker systemet over en lav sko og da syns jeg det er fair at vi andre også får ta del i staten sin gavepakke.

 

Innfør karensdager, forlenget arbeidsgiverperiode og 70% i sykelønn. AAP er jo under 70% og folk klarer fint å leve på det. Er drittlei av at staten syr puter under armene på folk.

 

Hva om oppfattes som depresjon er høyst subjektivt og er et forhold mellom personen og fastlegen. Da syns jeg vi bør begynne å gi folk incentiv for å stå i jobb selv om en er litt deppa en periode. 100% lønn under sykmelding motiverer meg bare til en ting: Å bli hjemme fra jobb og få betalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg støtter TS fullt ut jeg. Trygdesystemet er for godt og alle politiske partier har fredet sykelønnen. Folk (mis) bruker systemet over en lav sko og da syns jeg det er fair at vi andre også får ta del i staten sin gavepakke.

Tenk litt lenger enn din egen nesetipp og du vil se at når har den holdningen fungerer ikke systemet.

Vil tro en god del trygdesnyltere ikke ser noe problem i deres snylting, eller har en lav terskel for å rettferdiggjøre deres snylting. At andre misbruker systemet gjør det da vitterlig ikke noe bedre moralsk at du personlig gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...