Gå til innhold

Laptop når 100C under load


Klatt3n

Anbefalte innlegg

Ouch. I det siste har laptopen min begynt å nå nøye høyder når det gjelder temperatur. Merket at den ble unormalt varm for to dager siden og lastet ned RealTemp. Har fulgt med på temperaturene i det siste og jeg blir nesten litt urolig.

 

Under høy load (har hovedsaklig testet det med gaming, men merker den blir varm i trøya av å streame 1080p også) ligger temperaturene jevnt rundt 85-90 grader, mens de kan spike opp mot 100. Realtemp har akkurat når jeg skriver nå registrert 100c og 99c som maximum klokka 17:50. Slo av spillet rett etter det og akkurat nå ligger temperaturene på 50 +/-, load på 7.5% i følge programmet.

 

Dette er så vidt jeg vesentlig mye høyere enn hva som er forsvarlig både for meg, omgivelsene og/eller PCen. Vifta durer fortsatt på som normalt, etter hva jeg kan høre, men dette er noe som plutselig har skjedd. Tidligere ble PCen varm under load, men aldri så varm at det var ubehagelig. Uten konkrete tall kan jeg tippe på at den dro rundt 60-70C under load før. Men 100? Aldri.

 

Hva kan ha skjedd? På tide å sende den avgårde til verksted, eller bør jeg åpne den opp og titte litt på egenhånd? Andre program jeg kan måle temperaturer med?

Endret av Klatt3n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dårlige erfaringer med at realtemp viser feil temperaturer. Prøv hwmonitor: http://www.cpuid.com.../hwmonitor.html

 

Dessuten er det normalt at det allerede etter et halvt år er støv på kjøleribbe/vifte. En enkel måte er om man har tilgang til en kompressor (ikke blås FOR nærme inntil utgangen av kjøleribbe/vifte, da kan man ødelegge viften!) eller kjøpe en boks med trykkluft og blåse inn i åpningen på kjøleribbe/vifte for å løsne støvet. Når man så slår på maskinen klarer oftest viften å blåse ut støvet som er løsnet opp av trykkluften.

 

Alternativt så kan man skru opp maskinen og rense vifte/ribbe, men dette kan bryte garantien og på noen maskiner så krever det ganske mye demontering. F.eks på min søsters samsung R580 måtte jeg ta av tastaturet og så ta av dekselet rundt tastaturet, så ta ut hovedkortet og koble fra alle kabler for å komme til viften - tungvint og man skal ha rimelig god kontroll på alle skruer og kabelkontakter!

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Spesielt samsungene har en tendens til å steke kjølegoop, siden kjølingen er litt underdimensjonert. Sett det flere ganger - fungerer helt fint så lenge du ikke presser laptopen. Men om den først blir varm, så går ikke varmen like kjapt bort fra kjernen lenger. Samme du ser på en.. *host* lett overklokket PC med en kjøler med for liten masse, som avgir varme for seint. Sensoren viser ikke så veldig mange grader forskjell - men temperaturen rett under goopet blir ujevn (og veldig mye høyere mot midten). Det tar veldig kort tid før pasten fordamper da.

 

Om de har brukt kjøleteip i stedet for paste i tillegg, så blir den forkullet istedet - og da kunne det like gjerne ikke vært kjøling der i det hele tatt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...