Gå til innhold

Privatregnskap - Hvordan føre privatlån og tilbakebetalinger


Dj Frost

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal privatlån (fra foreldre o.l) skattes for? Siden dette er lån med store fordeler (ingen renter og gebyrer osv.)

 

Å hvordan fører man penger man får inn på konto fra venner og bekjente som man har lagt ut for ved en tidligere anledning. Dette er jo ikke inntekt som skal skattes for, men er likevell penger som kommer inn for å dekke for en tidligere utgift jeg egentlig ikke skulle hatt...?

 

Vegar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet skal du betale arveavgift for rentefordelen av privatlån, mens dine foreldre skal betale skatt av renteinntekt (også den de ikke får men gir til deg), men jeg er ikke helt sikker på nøyaktig hvordan disse reglene er.

 

Sistnevnte fører du ved at du fører opp lånet som en eiendel, som du reduserer verdien på når du får inn penger. Altså:

 

Låner 50 000 kroner til A: - 50 000 på bankkonto, + 50 000 på "fordring på A".

Mottar avdrag på 2500 kroner fra A: + 2500 på bankkonto, - 2500 på "fordring på A".

 

Eventuelle renter er inntekt, og disse skal du i utgangspunktet skatte av.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet skal du betale arveavgift for rentefordelen av privatlån, mens dine foreldre skal betale skatt av renteinntekt (også den de ikke får men gir til deg), men jeg er ikke helt sikker på nøyaktig hvordan disse reglene er.

 

Sistnevnte fører du ved at du fører opp lånet som en eiendel, som du reduserer verdien på når du får inn penger. Altså:

 

Låner 50 000 kroner til A: - 50 000 på bankkonto, + 50 000 på "fordring på A".

Mottar avdrag på 2500 kroner fra A: + 2500 på bankkonto, - 2500 på "fordring på A".

 

Eventuelle renter er inntekt, og disse skal du i utgangspunktet skatte av.

 

Sikker på det, høres ulogisk ut.... man kan jo sette den renten man vil, kan man ikke?

 

Hvis man må betale skatt på renteinntekt så kan man jo bare sette renten på for eksempel 0,1% i en skriftelig avtale.

Lenke til kommentar

Du kan sette den renten du vil, men er den lavere enn normrenten for rimelig lån fra arbeidsgiver må du betale arveavgift på det beløpet som overstiger den tillatte gaven 0.5G fra hver foreldre) på det som overstiger fribeløpet for arveavgift.

 

Foreslår at dere:

1: Setter renten på lånet til normrente (for tiden 2.25%). Da får lånet ingen arveavgiftseffekt, du får fradrag for renteutgifter, foreldrene dine må skatte av renteinntekter. Dersom dette gjør at du får dårlig likdivitet fordi du må betale noen rentekroner ville jeg løst dette med gaver fra foreldre som tilsammen må være mindre enn 0.5G årlig (inkluderer alle gaver).

2: Skrive en formell låneavtale som undertegnes av begge parter. Der skriver dere at det er normrente som gjelder, hvordan lånet skal nedbetales osv. Begge parter legger dette dokumentet som vedlegg i sin selvangivelse.

 

Har aldri fått noe protester fra skattemyndighetene med et slikt opplegg.

 

Penger du har fått fra venner trenger du ikke føre opp. Kan være greit å ha en forklaring klar, gjerne en skriftlig avtale om det er snakk om store summer. En deskriptiv tekst i nettbanken er også greit (Ikke "2 x oral, 3 x anal" som en kjenning skriver på de aller fleste overføringer, uavhengig av mottager og sum ...).

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet skal du betale arveavgift for rentefordelen av privatlån, mens dine foreldre skal betale skatt av renteinntekt (også den de ikke får men gir til deg), men jeg er ikke helt sikker på nøyaktig hvordan disse reglene er.

 

Du skal ikke betale skatt av inntekt du ikke har. Har du gitt et rentefritt lån skal du dermed ikke betale skatt på det du kunne fått i renteinntekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar folkens. Her var det litt mer avansert en det jeg så for meg, men kjører rentefritt lån. Så da satser jeg på at jeg ikke trenger henge meg mer opp i skatt og slikt?

 

Å har et annet spørsmål. Har solgt diverse møbler osv. Hvordan skal dette føres? Blir dette noe som "Annen Inntekt" og så må det skattes på vanlig måte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...