Gå til innhold

Kjøpe utstyr i førstegangstjenesten?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du mister en artikkel, må du skrive en Taps- & Skademelding (TS) som du leverer til befalet ditt, hvor du beskriver omstendighetene rundt tapet og hva du har gjort for å prøve å finne igjen artikkelen. Så skriver de under på den, og du tar den med til depotet for å få utlevert en ny artikkel. Bestemmer befalet seg for at du mista tingen fordi du var uforsiktig, må du betale for den.

 

Uniformseffekter som nyttes av Forsvaret til å identifisere sitt personell som medlemmer av de norske militære styrkene skal du i utgangspunktet ikke eie sivilt, slik som feltjakker med norske kjennemerker. Mister du slike ting, kan det bli litt pes. I tillegg finner du tilsvarende og bedre produkter på det sivile marked, hvis det er klær du er på utkikk etter.

 

Kompass, kokekar, lykter og sånt småtjafs er noe det regnes med svinn av, men du må i utgangspunktet betale for det om du mister det. Mister du veldig mange ting gjennom førstegangstjenesten (enten du faktisk mister det, eller "mister" det fordi du har lyst til å beholde det), vil befalet merke seg det, og det vil definitivt gå ut over tjenesteuttalelsen din.

 

Å miste kritisk utstyr, slik som krypto, sambandsutstyr, annet CCI-matriell, dyr optikk (for eksempel nattobservasjonsutstyr), våpendeler o.l. blir det fort MP-sak av, og konsekvensene kan bli store.

 

Alt av kroppsnære plagg beholder du ved dimmisjon, slik som t-skjorter, boxere, langt undertøy osv. Vi fikk tilbud om å kjøpe med oss feltstøvlene våre etter førstegangstjenesten for en symbolsk sum, men vet ikke hvordan dette er nå.

Endret av Distressor
Lenke til kommentar

Du beholder feltstøvlene etter endt fgtj. Når det kommer til resten så er det som sagt over alt som er kroppsnært. Uansett så vil du når det kommer til klesplagg finne sivile alternativ som er laaaaangt bedre, og mye av det billigere også.

 

Mye av forsvarets materiell er basert på sivile produkter, bare at det er produsert billigere og med dårligere materialer. Ta goretexuniformen, den er søppel sammenlignet med noe som helst sivilt produkt, men den er billig da!

Lenke til kommentar

Bør ikke skrive for mange TS-er, men noe som skjedde for nesten hele troppen min var at nesten alle den siste uken i rekruttskolen "mistet" den enorme rygg-bagen inkludert meg. Den ble visst bare "borte" :)

 

Ellers var jeg nok heldigere enn de fleste. Min avdeling ble lagt ned og alle forsvant fra bygget og ingen claimet noe som helst. Hadde ikke mønstring når jeg gikk av det siste året jeg var i Forsvaret heller så jeg beholdt absolutt alt jeg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...