kasey Skrevet 13. februar 2013 Skrevet 13. februar 2013 Dette er knallgode nyheter. Jeg betaler gladlig en høyere sum for musikk i tapsfri kvalitet! Så snart Wimp innfører dette, og om Spotify ikke gjør det, kommer jeg soleklart til å bytte over til Wimp.Har du blindtestet deg selv på 320 vs FLAC? Eller bare nyter du placeboeffekten av høyere bitrate? (ikke noe galt i det forøvrig) Placebo nei, det er kun placebo til folk med koss portapro koblet til lydutgang på bærbar pc xD Har du seriøs DAC, forsterker og ordentlige hodetelefoner så hører du MYE forskjell om du har trent øre, ikke noe problem i blindtest mellom 192 og 320 musikken konstant, og 1000kbps/CD flac) og 3000kbps aka SACD kan du faktisk høre forskjell også, men da må du sitte og analysere sangen, hører det ikke etter første 20sekunder. Selv hører jeg godt forskjell mellom FLAC og 320kbps mp3 med mobilen min(i9000+voodoosound optimalization) og en triple.fi. Merket fort men måtte høre på sangen i 3 ganger som var i mp3 og da oppdaget jeg at det manglet noen lyder andre lyder var mer blurry etc.
olavrb Skrevet 13. februar 2013 Skrevet 13. februar 2013 Selv hører jeg godt forskjell mellom FLAC og 320kbps mp3 med mobilen min(i9000+voodoosound optimalization) og en triple.fi. Merket fort men måtte høre på sangen i 3 ganger som var i mp3 og da oppdaget jeg at det manglet noen lyder andre lyder var mer blurry etc. Meget tvilsomt. Kanskje om 320kbps-fila var transkodet fra et annet lossy format, men om du sammenlignet lossless med 320kbps mp3 fra lossless tviler jeg meget sterkt på at det overhodet er mulig å høre forskjell på en mobiltelefon. Da må det ha andre årsaker, dårlig dekoder elns
Distressor Skrevet 13. februar 2013 Skrevet 13. februar 2013 MP3-dekodere må følge Fraunhofer-spec'en, så det skal i utgangspunktet ikke være forskjell på dekodere. MP3-enkodere derimot, er det stor forskjell på.
thomit Skrevet 13. februar 2013 Skrevet 13. februar 2013 (endret) Man kan ikke trekke noen konklusjon ut av en slik selvtest - det er nødt til å være gjort blindt. Jeg vet godt hva jeg skal høre etter (jeg er utdannet lydtekniker og har jobbet som det i en årrekke) og jeg har godt lytteutstyr selv (aktive Dynaudio-studiomonitorer), og man skulle tro selverklærte hifi-entusiaster besitter både trent hørsel og gode lytteforhold. Jeg er selvsagt enig i at man skal tilstrebe et så godt grunnmateriale som overhode mulig, men samtidig er det viktig å stikke fingeren i jorda og innse sansenes begrensninger. Hvis du er interessert, kan vi godt ta en uformell lyttetest. Et stereoopptak av en sinfonietta jeg gjorde i en kirke. Nei, jeg er ikke særlig interessert i det Jeg hører de samme fenomenene nesten daglig, ved å høre på musikk streamet gjennom stereoanlegget mitt. Når jeg setter på mine egne Flac'er jeg har gjort av mine egne CD'er - altså samme musikk som Wimp eller Spotify streamer til meg, så hører jeg klar og tydelig forskjell sporenstreks, enten det er mp3, Ogg eller AAC. Forskjellene er av en slik art at de ikke kan tillegges en mindreverdig reproduksjonskjede, men må skyldes formatet. Jeg har heller ingen problemer med å få andre folk som er innom til å høre forskjellen - noen ganger helt uforberedt, andre ganger må jeg lære dem litt opp på hva de skal lytte etter. Så takk, men jeg er allerede 100% overbevist om at datatapene i lossy formater kan høres. Endret 13. februar 2013 av thomit
olavrb Skrevet 13. februar 2013 Skrevet 13. februar 2013 (endret) Så takk, men jeg er allerede 100% overbevist om at datatapene i lossy formater kan høres. Ta din egen ABX-test da. Last ned foobar2000 og tillegget "ABX-comparator" Tror det ikke før jeg får se det Endret 13. februar 2013 av o-l-a-v
Distressor Skrevet 13. februar 2013 Skrevet 13. februar 2013 (endret) Så takk, men jeg er allerede 100% overbevist om at datatapene i lossy formater kan høres. Da burde det være en særdeles enkel sak å finne den filen som har vært innom MP3-kompresjon da. https://www.box.com/...ibu56kdecx101pi Opptaket er et live stereoopptak gjort med kvalitets studiomikrofoner og gode preamper. Værsågod, put your money where your mouth is Ved ren gjetting har du 20% sjans for å treffe riktig. Andre er også selvsagt velkomne til å prøve. Jeg sier ikke at det ikke går an å høre forskjell, for det gjør det - men det er vanskeligere enn mange gir uttrykk for. Hvilken bitrate som er brukt, sier jeg ikke - det får være en del av spenningen Endret 13. februar 2013 av Distressor
thomit Skrevet 13. februar 2013 Skrevet 13. februar 2013 Hehehe .. er det viktig for deg å få meg over til "the dark side"? Jeg er villig til å godta at vi begge har rett, eller at vi begge tar feil, eller bare en av oss ... og lar det være med det. Så viktig er ikke spørsmålet for verden. Men jeg applauderer Wimp hvis de velger å tilby oss Flac. That's all.
Karamell2 Skrevet 13. februar 2013 Skrevet 13. februar 2013 Da burde det være en særdeles enkel sak å finne den filen som har vært innom MP3-kompresjon da. https://www.box.com/...ibu56kdecx101pi Opptaket er et live stereoopptak gjort med kvalitets studiomikrofoner og gode preamper. Værsågod, put your money where your mouth is Ved ren gjetting har du 20% sjans for å treffe riktig. Andre er også selvsagt velkomne til å prøve. Jeg sier ikke at det ikke går an å høre forskjell, for det gjør det - men det er vanskeligere enn mange gir uttrykk for. Hvilken bitrate som er brukt, sier jeg ikke - det får være en del av spenningen Fil #2 har vært komprimert *crossed fingers*
Distressor Skrevet 13. februar 2013 Skrevet 13. februar 2013 (endret) Notert Hehehe .. er det viktig for deg å få meg over til "the dark side"? Jeg er villig til å godta at vi begge har rett, eller at vi begge tar feil, eller bare en av oss ... og lar det være med det. Så viktig er ikke spørsmålet for verden. Men jeg applauderer Wimp hvis de velger å tilby oss Flac. That's all. Neida. Jeg bare synes det er fascinerende hvor bastante enkelte er i uttalelsene, når jeg vet utmerket godt selv hvor vanskelig det kan være å høre - og jeg har absolutt ikke dårlig trent hørsel Endret 13. februar 2013 av Distressor
dagtveit Skrevet 13. februar 2013 Skrevet 13. februar 2013 Dette er knallgode nyheter. Jeg betaler gladlig en høyere sum for musikk i tapsfri kvalitet! Så snart Wimp innfører dette, og om Spotify ikke gjør det, kommer jeg soleklart til å bytte over til Wimp.Har du blindtestet deg selv på 320 vs FLAC? Eller bare nyter du placeboeffekten av høyere bitrate? (ikke noe galt i det forøvrig) Jeg har nok det. hvertfall men jeg har ett anlegg som du hører dette på veldig lett, men jeg tviler sterkt på at jeg hadde hørt forskjell på en android tlf eller en appletv boks koblet til anlegget. Jeg bruker en usb dac med asio driver og kjører flac via foobar tilknyttet den asio driveren. og det er merkant forskjell på 320 og flac. men det er nok langt i fra alle som sier de hører forskejll som faktiskt gjør det. du skal opp i ett relativt bra anlegg for å gjøre det. For selve størrelsen på lydbildet er sådan ikke så forskjellig mellom 320 og flac. det er mer i engasjemange i musikken og fylden i lyden. Utrolig vanskelig å forklare med ord, men om du sko sett for deg en stråle som kom mot deg som representere stemmen så er den rett og slett mer livlig og "3d aktig" det høres sikkert helt idiotisk ut måten jeg forklarer det på men men. de som forstår forstår
dagtveit Skrevet 13. februar 2013 Skrevet 13. februar 2013 Så takk, men jeg er allerede 100% overbevist om at datatapene i lossy formater kan høres.Da burde det være en særdeles enkel sak å finne den filen som har vært innom MP3-kompresjon da.https://www.box.com/...ibu56kdecx101piOpptaket er et live stereoopptak gjort med kvalitets studiomikrofoner og gode preamper.Værsågod, put your money where your mouth is Ved ren gjetting har du 20% sjans for å treffe riktig.Andre er også selvsagt velkomne til å prøve. Jeg sier ikke at det ikke går an å høre forskjell, for det gjør det - men det er vanskeligere enn mange gir uttrykk for. Hvilken bitrate som er brukt, sier jeg ikke - det får være en del av spenningen fil nr 5 har uten tvil vært gjennom en komprimering eller justering av en form.
Gjest Slettet-QB4VTZbn Skrevet 13. februar 2013 Skrevet 13. februar 2013 (endret) Strålende nyheter! Veldig bra, WiMP! Jeg vil fortsette å være en abonnement hos dere, og betaler de 99kr. i måneden med glede. Jeg har for øvrig også opplevd at lydkvaliteten på WiMP har vært noe variabel på HQ setting (vs. Spotify), så setter pris på at WiMP legger ut hele biblioteket i høyere kvalitet. (NB: Pass på at dere bruker feilkorrigering e.l. hvis dere ripper CDer, så det ikke oppstår tikking og hakking i lyden.) Endret 13. februar 2013 av Slettet-QB4VTZbn
dagtveit Skrevet 13. februar 2013 Skrevet 13. februar 2013 Nei, jeg er ikke særlig interessert i det Jeg hører de samme fenomenene nesten daglig, ved å høre på musikk streamet gjennom stereoanlegget mitt. Når jeg setter på mine egne Flac'er jeg har gjort av mine egne CD'er - altså samme musikk som Wimp eller Spotify streamer til meg, så hører jeg klar og tydelig forskjell sporenstreks, enten det er mp3, Ogg eller AAC. Forskjellene er av en slik art at de ikke kan tillegges en mindreverdig reproduksjonskjede, men må skyldes formatet. Jeg har heller ingen problemer med å få andre folk som er innom til å høre forskjellen - noen ganger helt uforberedt, andre ganger må jeg lære dem litt opp på hva de skal lytte etter. Så takk, men jeg er allerede 100% overbevist om at datatapene i lossy formater kan høres. Jeg er helt enig. jeg har også ingen problemer med å høre forskjellen. de som ikke hører forskjell har bar e ikke bra nok anlegg
entername Skrevet 13. februar 2013 Skrevet 13. februar 2013 Hadde satt stor pris på om dåke heller droppa det grusomme Air rammeverket til fordel for noke som faktisk hadde eit snev av hastighet. Greit nokk Air blir raskare for kver iterasjon men man merker fortsatt at GUI-et er langt treigare enn Spotify og andre musikkprogramm. I samme slengen kunne dåke jo tatt ein prat med Canal Digital og satt ned ein 2-3 ingenørar frå kvart selskap for å finne ut korfor Wimp er so treigt på deira tunera. Sånn som det er no er det jo ein prosess berre å logge på. Hadde det vert mitt produkt ville eg blitt lei meg av å sjå det fungere so dårleg, uansett om det var CD sin feil. Det skader jo fortsatt Wimp sitt omdømme. Nokon sjangs for at det man dropper Air slik at ein linux versjon kan bli aktuell? om ikkje anna via Wine?
fenele Skrevet 13. februar 2013 Skrevet 13. februar 2013 Bra. Men de bruker vel fremdeles Adobe Air? Lag en skikkelig klient med det samme.
Distressor Skrevet 13. februar 2013 Skrevet 13. februar 2013 fil nr 5 har uten tvil vært gjennom en komprimering eller justering av en form. Spennende. Jeg poster fasiten i morgen formiddag.
dagtveit Skrevet 13. februar 2013 Skrevet 13. februar 2013 (endret) Spennende. Jeg poster fasiten i morgen formiddag. men det var utrolig vanskelig å høre nor forskjell på den låten. å det er ikke alt som er like stor forskjell. syns forskjellene kommer mer frem til mer forskjellige lyder det er på en gang. å her var den relativt spinkelt med lyder. og når det er sakt så er det laaaangt i fra alt som har bra nok kildemateriale til å i det hele tatt å kunne høre forskjell på flac og mp3. Men de som har det så hører du veldig fort forskjellen. Endret 13. februar 2013 av dagtveit
Distressor Skrevet 13. februar 2013 Skrevet 13. februar 2013 Interessant at du synes det var vanskelig. Takk for tilbakemelding. Fasit i morgen. Jeg har andre eksempler på lur med mer komplekst lydbilde, kan se om jeg legger ut en ny test i morgen. 2
Zepticon Skrevet 14. februar 2013 Skrevet 14. februar 2013 Snip Snap Snute Se der ja Regnet nok med å få litt flere kommentarer på placebo innlegget. Poenget var, at for min del, med mitt anlegg så hører jeg ikke forskjel, selv når jeg virkelig prøver. Det er da 320 og FLAC. Jeg har sett sammenlignede samples av FLAC og 320, og vet jo at det er ting som blir borte mellom de to lydstrømmene, så jeg betviler heller ikke at noen vil høre forskjell. Forskjellen mellom Flac/320 og 128 MP3 derimot hører til og med jeg, men jeg har ikke veldig stor treffsikkerhet i blindtest, men over det som kan kalles tilfeldig. Men det var heller ikke poenget mitt. Det var mer en litt spydig humoristisk kommentar og skråblikk på hi-fi bransjen generellt, der det er mye placebo ute og går (ja, jeg tenker på dyre høytalerkabler), samt en invitasjon til alle om å teste seg selv. Det er faktisk ganske morsomt, å utfordre seg selv i en slik blindtest. Spesielt om man lar det gå sport i det, og faktisk forbedrer resultatene sine. Da trener man seg opp i å lytte bedre. Målet trenger ikke å være å spare penger og slikt, men å faktisk finne ut hvor selv man står, og hvor stor del "selvbedrag" man driver med (igjen, ikke noe negativt). Jeg selv, som ikke hører forskjell på et annlegg til 20 og 200 tusenlapper, kan godt betale over 50 laken for et annlegg, fordi det er "kult" og spiller på helt andre ting en lydkvalitet. Og av samme grunn bruke penger på en skikkelig HDMI kabel, selv om jeg veit at en 149kr biltemakabel gir akkurat like bra bilde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå