Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

18 år skal kjøpe bil 100.000


JAYZ

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ang bil: Om du sikter deg på 30-50.000,- , ville jeg anbefalt deg å se etter en så "enkel" bil som mulig. Minst mulig bling-bling. Rett og slett fordi du får mer for pengene, og det er mindre som går istykker. BMW, Audi og andre "prestisjemerker" blir fort dyre biler å holde. Noe så "kjipt" som en Skoda, en japse, de mindre modellene til Peugeot/Citroen, så kan du få mye bil for pengene, som gir deg lite trøbbel. Nevner mindre franske biler fordi de mindre (type Xsara, C3, 306-307) har generelt lite feil og er lavt priset.

En ting jeg vil sterkt anbefale deg å se etter, er _antiskrens_. Det snevrer utvalget endel, men de finnes i den prisklassen og. Og tro meg, det utstyret vil du ha. Det kan bety forskjellen mellom et liv i rullestol og småskrammer.

Saab-en det er lenket til er en nydelig bil, men sjekk forsikring _før_ du handler. Prisene varierer sterkt mellom de forskjellige modeller, blant alle merker.

 

Angående forsikring så istemmer jeg rådene du har fått her med å ta forsikringen på deg selv. Kasko er neppe noe lønnsomt for deg, så se mer på ansvar-tyveri-brann.

Om jeg ikke forsikringsselskapene har lagt inn sperre for det nå, så er det fremdeles mulig å flytte forsikringen til nytt selskap hvert halvår, og få med deg opparbeidet bonus, inklusive de 10% du skal få etter 1 år. Derved kan du opparbeide deg bonus dobbelt så fort som "normalt".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar Fictivision og fikse.

 

Vel, nå har jeg funnet ut noe rart med forsikring. I følge denne kalkulatoren (http://www.axofinans.no/forsikring-bil.htm) er det nesten like dyrt å forsikre en 2005 SUV og 1999 Japansk drittbil.

 

Det er selve "18 år + 0% bonus" som ødelegger. Jeg liker det ikke, men må nok trikse litt med forsikringen her, slik at jeg får den billigst mulig inntil jeg blir 25 år.

 

Angående bil, så har jeg sett litt rundt. Jeg har veldig lyst på en bil med litt standard. Den må se grei ut innvendig, gjerne skinn og fint dashbord.

Lenke til kommentar

Som sagt, du begynner på 20% når du forsikrer din første bil. Men i motsetning til andre her, så ville jeg anbefalt å satt den på foreldrene dine. Bonusen vil bevege seg uavhengig i forhold til dine foreldre (dvs hvis du krasjer, så går det kun utover bonusen på din bil), så de vil ikke bli berørt av dette.

 

I tillegg kan du når du blir 23 år (24 hos noen, bl.a IF) sette forsikringen på deg og få din far til å skrive under på at det er du som har disponert bilen og dermed få bonus fra de årene du har kjørt bilen (litt usikker på om du begynner på 20% da, men du vil minimum ha 50% hvis du ikke har krasjet i mellomtiden)

Lenke til kommentar

Som sagt, du begynner på 20% når du forsikrer din første bil. Men i motsetning til andre her, så ville jeg anbefalt å satt den på foreldrene dine. Bonusen vil bevege seg uavhengig i forhold til dine foreldre (dvs hvis du krasjer, så går det kun utover bonusen på din bil), så de vil ikke bli berørt av dette.

 

I tillegg kan du når du blir 23 år (24 hos noen, bl.a IF) sette forsikringen på deg og få din far til å skrive under på at det er du som har disponert bilen og dermed få bonus fra de årene du har kjørt bilen (litt usikker på om du begynner på 20% da, men du vil minimum ha 50% hvis du ikke har krasjet i mellomtiden)

 

Ok det var nyttig å vite. Skal jeg da registrere forsikringen på f.eks pappa? Men hvordan kan jeg opparbeide bonus da, er det såkalt medeier jeg skal føres opp som?

Lenke til kommentar

Nei, dere (du og din far) må bare "bevise" at det er du som har disponert bilen. Tror det holder med et skriv hvor din far signerer.

 

 

Skal nevnes at jeg ikke har prøvd dette som privat person og vet heller ikke hvor lett dette er. De andre forslagene om å velge bil etter forsikrings premien støtter jeg absolutt og burde følges.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...