Gå til innhold

Flytte eller ikke flytte. VG3


Anbefalte innlegg

Hei, går for tiden vg2 studiespesialisering Bor hjemme hos moren min. Jeg vurderer for tiden å flytte hjemmefra og ta siste året mitt et annet sted i landet. Vet bare ikke hvor...

Moren min sliter veldig økonomisk pga noen dumme valg her og der, pluss at hun er bipolar og har perioder hvor hun bare ligger i sofaen og ikke gjør en dritt hele dagen. Jeg orker ikke å bo her lenger, det går utover humøret mitt og skolen. Idag måtte jeg droppe skolen fordi jeg måtte kjøre hjem typen til moren min fordi han har skikkelig senebettenelse og mamma ikke gadd.

 

Har regnet litt på det og flytter jeg og bor alene får jeg totalt 62k av lånekassen (Grunnstipend, bostipend, utstyrstipend og lån. I tillegg får jeg 3500kr av pappa i bidrag. Burde jeg kunne leve greit med dette? Søknadsfristen for vgs er 1 mars så må bestemme meg snart. Hvordan gjør jeg det med hybel? Kan man lete f.eks i mars og fikse en leieavtale fra høsten av eller må jeg leite rett før skolestart?

 

Til nå har jeg vurdert Bergen, Trondheim og Tromsø og sett litt på Sonans og akademiet.

Tips mottas med stor takk, begynner å bli desperat nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får du 3.5k i mnd'en av din far? Hvis så, så tror jeg du klarer og leve på dette fint, også tar jo ikke VGS opp så mye tid så du har fint plass til en jobb i tillegg om det skulle bli behov for det, og om du skulle komme i en situasjon hvor jeg absolutt trenger penger har du krav på stønad fra NAV om det går utover din helse :-)

 

Tror du klarer det fint.

Lenke til kommentar

Ja, tror jeg kan klare det kjempe fint. Jeg er veldig motivert når det gjelder skole, men her hjemme klarer jeg rett og slett ikke å fokusere på noe som helst. Når jeg først setter meg ned med skolearbeidet er det alltid noe. Mamma diskuterer med typen sin, mamma diskuterer med typen i tlf, mamma vil jeg skal kjøre i butikken å kjøpe røyk. Det er alltid ett eller annet. Trenger litt fred, siste tiden har jeg faktisk stått opp i to tiden på nattet og gjort litt skolearbeid, og de dagene jeg starter sent drar jeg tidlig uansett og jobber på biblioteket. Vet bare ikke hvor jeg skal dra og hvilken skole, ikke hva jeg skal gjøre når det gjelder bolig heller.

Lenke til kommentar

Du må ha flyttet til det aktuelle fylket før 1. mars for å ha ungdomsrett til å gå på videregående der. Flytter du etter stiller du bakerst i køen uansett hvor gode karakterene dine er.

 

Det er andre regler for privatskoler, men her får man i tillegg mye unødvendig studiegjeld.

 

Du kan få borteboerstipend med mer selv om du bor i samme by som moren din (dersom tungtveiende grunner taler for det). Anbefaler deg å ta kontakt med rådgiver på din videregående skole.

Lenke til kommentar

Du må ikke ha flyttet før 1. mars. Du må få underskrifter og sende inn skjema med ny adresse der du også sier fra deg retten i ditt opprinnelige fylke for å få ny rett på skoleplass i fylket du flytter til, innen 1. mars. I hvert fall var det slik da jeg flyttet fra Akershus til Østfold. Jeg søkte på videregående innen fristen (som regel 1. mars) og ettersendte de nødvendige papirene før fristen. Jeg flyttet ikke før i slutten av juli.

 

Hvis du skal flytte til en stor by, må du regne med at leieprisene er høyere enn ellers. Men hvis jeg har forstått deg rett, vil du ha en inntekt på til sammen 95 000 i løpet av skoleåret, så det bør holde. Jeg bor i Bergen og har for øyeblikket ingen annen inntekt enn studielånet på 90 000 i året. Det holder til husleie, mat og litt til.

Lenke til kommentar

Zarac

Reglene varierer fra fylke til fylke, og det var slik i Østfold da jeg flyttet dit. Det er uansett ganske håpløst å forholde seg til regelverket mtp. videregående skoler, når det er tusentalls unntak og forskjellige regler mellom fylkene. Derfor er det best å ta kontakt med skoleansvarlig i de respektive fylkene og forhøre seg om reglene.

 

Rudde93

Du har ikke krav på en av dine tre valg når du ikke har ungdomsrett i fylket. Så nei, det er ikke noe du uansett har krav på... p:

Lenke til kommentar

Siden du lever i et slikt belastende hjem, ville jeg foreslått at du tar kontakt med barnevernet, men siden du er 18, vet jeg ikke hvor mye hjelp du ville fått der. Jeg foreslår uansett at du tar kontakt med en kommunal instans og hører om det finnes noen muligheter til hjelp. Jeg tviler ikke på at det er mulig å omgå fristen på 1. mars hvis kommunen eller fylket hjelper deg i en spesiell situasjon.

Lenke til kommentar

Ok, der rant begeret mitt over. Tenkte å vente litt for å se hvordan det gikk, men nei. JEG Må KOMME MEG VEKK. Langt vekk, vil starte på nytt. Dette er jo helt umulig. Vet ikke hvor jeg vil flytte og hvertfall ikke hvilken skole jeg skal søke, vet heller ikke hvem som tilbyr fagkobinasjonen min.

Endret av TheNarsissist
Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...