Gå til innhold

Lære kamsport selv?


Anbefalte innlegg

Hei, hei, og god kveld!

 

Jeg bor i en ikke så stor by i Norge. Et av problemene er at det ikke er mange plasser man kan lære kampsport. Jeg har veldig lyst til å lære meg kong fu, men jeg har ikke funnet noe i byen jeg bor i eller nærme.

 

Derfor tenkte jeg at jeg skulle prøve å lære meg det selv. Er det noen som har erfaring med dette og / eller har noen bøker eller videoguider å anbefale som jeg kan følge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm det blir litt vanskelig, Uten en motstander/Partner så får du ikke et realistisk bilde før ka som faktisk fungere i en realistisk situasjon. Blir theory crafting på fantasi nivå.

 

Kroppen blir aldri vant til motstand uten en partner, Musklan og hjernen vil sende dårlige signaler til kroppen når du faktisk får motstand, hjernen vil ikke kunne reagere når ting ikke går den rette veien, er mye mentalt.

Kroppen vil gjøre det som har blitt muskelhukommelse i treningen, Men det finnes ingen motstand i trening, ingen balanse, ingen målestokk på hvor hardt man må ta i. Ingen referanse punkt.

Når du da kommer i kamp eller sparring så vil instinkte ta over, gameplanen går ut vinduet og adrenalinet tar over, glemme å puste, og du e ferdig etter 1 min.

 

You aint ever fought a real Kung Fu Mayne

Hvis du bare visste hva som fantes. Gjør Kung ku før du vil gjøre kung fu, ingenting annet.

Hvis det ligg noen annen grunn bak kampsporten så er ikke den kampsporten noe for deg.

Feks: Selvforsvar 1 mot 1 (1 mot 2), menneske vs Pistol, mot andre våpen, eller kanskje bare mer selvtillit.

https://www.youtube.com/watch?v=I9wEQ5RJD8w

Endret av nipton
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den typen kung fu som er utviklet for å være effektiv i (ubevæpnet) kamp, kalles Sanshou/Sanda. Det er en fin gren, men kanskje ikke så utbredt i Norge? Du må nesten til de litt større byene for å trene Sanshou er jeg redd.

 

 

Ser villt ut. Vet du om det er noen steder i Norge som driver med dette? Takker for svar

Lenke til kommentar

Ut i fra talet på Wushu-klubber lista under NKF ser det ut som at det (logisk nok, kanskje) er Bergen og Oslo som har mest å by på, medan andre byer og enkelte mindre stader gjerne har ein eller to klubber som tilbyr dette.

 

No kan det jo godt vere det finst klubber som kan lære deg kinesisk kampsport som ikkje er med i NKF, men då gjer dei jo seg sjølv litt lite tilgjengelege.

 

Litt avhengig av kor du bor kan det vere du rett og slett må vente til du kan flytte til ein by for å studere/jobbe før du får trene akkurat den kampsporten du vil - kan sjå for meg at det ikkje alltid er så lett å få ting til å gå rundt mindre stader.

 

Eigentrening blir i beste fall ein primært akademisk affære - ikkje berre fordi trening utan motstand er lite representativt for ein situasjon med motstand, men òg fordi at å ha ein instruktør til stades er absolutt kritisk i startfasen for korrigering, altså å sikre at alle element av ein teknikk er 100% riktig. Det skal ofte ikkje meir til enn til dømes litt feil beinstilling for at ein teknikk skal gå frå bona fide ninja til "eg har sett mange filmar om kamsport"-nivå.

Lenke til kommentar

Den sanshou greia så da bare ut som tradisjonell thai boxing. Det som rev godt anyways...

Sanshou er jo bare kinesisk kickboxing. Forskjellen på "vanlig" (amerikansk) kickboxing, er at de har med fellinger.

 

Hvis trådstarter kunne avslørt hvor han bodde, så hadde det nok vært enklere å hjelpe han. Jeg er også interessert i å vite mer spesifikt hva du tenker på når du sier "kong fu".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så det er altså lettest med en motstander har jeg forstått. Er det nødvendig at motstanderen / partneren har gode "skills" innenfor kampsport?

Ikke for å øve inn angrepsteknikker. Men for å lære å forsvare deg og bevege deg skikkelig, trenger du en som kan presse deg, samt en som kan drille skikkelig.

 

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hva tenker du at Kung Fu skal lære deg?

Jeg har ikke trent Kung Fu selv, men jeg vet at innen østlige kampsporter så handler det om mye mer enn bare teknikker. Det handler litt om livsstil/tenkemåte også.

 

Det finnes mindre klubber som trener på tradisjonelt vis fortsatt, men de er sjeldne.

Uten en sparringspartner, så vil du dessverre mangle mye på praktisk erfaring.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, hei, og god kveld!

 

Jeg bor i en ikke så stor by i Norge. Et av problemene er at det ikke er mange plasser man kan lære kampsport. Jeg har veldig lyst til å lære meg kong fu, men jeg har ikke funnet noe i byen jeg bor i eller nærme.

 

Derfor tenkte jeg at jeg skulle prøve å lære meg det selv. Er det noen som har erfaring med dette og / eller har noen bøker eller videoguider å anbefale som jeg kan følge?

Du kommer desverre ingen vei ved å trene "kong fu" i kjelleren sammen med kamerater. Om du ønsker å trene for å faktisk bli god, må du finne en kampsport-gym i nærheten av der du bor, og dra dit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...