Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gi medikamenter utenom arbeidstid


Sippe

Anbefalte innlegg

Hei! Holder på med helserett oppgaver, også kom spørsmålet om man kunne gi medikamenter utenom arbeidstid.

 

Læreren sa i starten av skole året at man ikke hadde lov, men når jeg har lest meg gjennom flere lover og forskrifter så har jeg kommet fram til følgende:

 

Forskrift om legemiddelhåndtering for virksomheter og helsepersonell som yter helsehjelp sier følgende:

 

§ 2. Virkeområde

Forskriften gjelder virksomheters og helsepersonells håndtering av legemidler når det ytes helsehjelp som definert i lov om helsepersonell § 3 tredje ledd.

 

Så i helsepersonell loven paragraf 3 tredje ledd står det:

 

§ 3. Definisjoner

Med helsepersonell menes i denne lov:

1. personell med autorisasjon etter § 48 eller lisens etter § 49,

2. personell i helse- og omsorgstjenesten eller i apotek som utfører handlinger som nevnt i tredje ledd,

3. elever og studenter som i forbindelse med helsefaglig opplæring utfører handlinger som nevnt i tredje ledd.

 

Departementet kan i forskrift bestemme at loven eller enkelte bestemmelser i loven skal gjelde for nærmere angitt personell som ikke omfattes av første ledd, herunder personell som Norge etter folkerettslige regler er forpliktet til å gi rett til å utøve yrke som helsepersonell midlertidig i Norge uten norsk autorisasjon, lisens eller spesialistgodkjenning.

 

Med helsehjelp menes enhver handling som har forebyggende, diagnostisk, behandlende, helsebevarende, rehabiliterende eller pleie- og omsorgsformål og som utføres av helsepersonell.

 

Med helseinstitusjon menes institusjon som hører under spesialisthelsetjenesteloven og helse- og omsorgstjenesteloven. Departementet kan i forskrift fastsette nærmere bestemmelser om hvilke institusjoner som skal omfattes.

 

-------------

 

Finner ikke loven, men er det ikke slik at man er helsepersonell på fulltid, dvs at vist du på fritiden kommer opp i en ulykke, så kommer du som helsepersonell? og at man da kan gi medikamenter, for det om det er på fritiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bestemmelser om resept finner du i helsepersonelloven §11:

 

§ 11. Rekvirering av reseptbelagte legemidler

Bare leger og tannleger kan rekvirere reseptbelagte legemidler. Departementet kan i forskrift bestemme at annet helsepersonell med autorisasjon eller lisens kan få begrenset rekvireringsrett.

Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om rekvirering av legemidler, herunder om utforming og utfylling av resept og rekvisisjonsblankett. Det kan også bestemmes at bestemte legemidler helt eller delvis kan unntas fra denne retten.

 

Videre er følgende bestemmelser i forskrifter aktuelle:

 

 

1:Forskrift om rekvirering og utlevering av legemidler fra apotek

 

§ 2-1. Legers rett til rekvirering

Lege med norsk autorisasjon har rett til å rekvirere legemidler. For andre grupper av leger gjelder følgende regler: a) Lege med lisens for legevirksomhet i Norge kan, med de begrensninger som følger av lisensen, rekvirere legemidler i den utstrekning det er nødvendig for utøvelse av vedkommendes tjeneste.

b) Lege autorisert i et nordisk land, samt leger som fyller vilkårene for å yte tjeneste i Norge i samsvar med § 27 i forskrift1 om godkjenning m.v. av helsepersonell i henhold til EØS-avtalen, kan rekvirere legemidler i reseptgruppe gruppe B og C i Norge etter gjeldende bestemmelser, jf. § 7-4. Ordningen omfatter ikke telefonresepter eller elektronisk overførte resepter, herunder telefaksresepter.

c) Finsk og svensk offentlig lege med tjeneste i legedistrikt som grenser til Norge har generell lisens for å utøve legevirksomhet i tilgrensende norske kommuner, og kan rekvirere legemidler i alle reseptgrupper i samsvar med bestemmelsene i kap 3. For legemidler i reseptgruppe A kreves ikke autorisert blankett.

 

Legemidler i reseptgruppe A kan bare rekvireres av: a) leger med norsk autorisasjon,

b) leger med lisens i Norge for virksomhet i overordnet stilling ved sykehus,

c) leger med lisens i Norge for virksomhet i stilling som kommunelege eller som vikar for praktiserende lege,

d) turnuskandidater og andre med tilsvarende lisens, og

e) andre leger som etter søknad har fått innvilget slik rekvisisjonsrett av Helsedirektoratet.

 

For legers rett til rekvirering ellers gjelder blant annet følgende begrensninger og særregler: a) Legemidler kan bare rekvireres til humanmedisinsk bruk.

b) Legemidler kan bare rekvireres i samsvar med gjeldende forskrivnings- og utleveringsbestemmelser for vedkommende legemiddel.

c) Legemidler med innhold av metadon kan bare rekvireres til den enkelte pasient når behandlingen er påbegynt i sykehus som ledd i smertebehandling, eller når kriteriene for legemiddelassistert rehabilitering ved narkotikamisbruk er oppfylt, jf. bokstav d.

d) Legemidler til bruk for substitusjonsbehandling ved narkotikaavhengighet kan bare rekvireres til den enkelte pasient i følgende tilfeller:

1. når vedkommende er innvilget legemiddelassistert rehabilitering i spesialisthelsetjenesten, jf. forskrift 18. desember 2009 nr. 1641 om legemiddelassistert rehabilitering § 5, eller

2. som ledd i en kortvarig, klart definert og tverrfaglig nedtrappingsplan som er utarbeidet i samarbeid med spesialisthelsetjenesten.

Rekvirerende lege må forsikre seg om at ovennevnte vilkår er oppfylt og føre nødvendige opplysninger som bekrefter dette på resepten.

e) Spritholdige legemidler kan bare rekvireres i henhold til forskrift om brennevin, herunder spiritus, og vin til medisinsk bruk.2

 

2: Forskrift om lisens til helsepersonell

 

§1:

 

Medisinsk student ved norsk universitet kan få lisens dersom vedkommende: a) har fullført minst 4 1/2 års medisinstudium med normal studieprogresjon. Eksamen i niende semester behøver likevel bare være avlagt, jf. § 5 annet ledd.

b) har gjennomført godkjent obligatorisk teoretisk og praktisk undervisning i de medisinske kliniske hovedfag, som generell indremedisin og kirurgi, allmennmedisin, gynekologi og obstetrikk, pediatri og psykiatri,

c) har gjennomført teoretisk og praktisk undervisning i farmakologi og reseptlære

 

§4:

Lisens til medisinsk student gir adgang til å ta arbeid ved sykehus eller annen helseinstitusjon, eller som assistent hos praktiserende lege. Lisensen gir ikke adgang til å utøve legevirksomhet av selvstendig karakter, være bakvakt eller delta i legevaktordning.

Lisensen gir innehaveren rett til å forskrive legemidler i gruppe B og C i sammenheng med arbeid som nevnt i første ledd.

Lisensen gir ikke innehaveren adgang til i eget navn å sende regning til trygden for legehjelp.

Lisensen gir ikke innehaveren rett til å kalle seg lege. Kun stud.med. kan benyttes som tittel.

 

§5:

 

Søknad om lisens sendes Helsedirektoratet eller den det bemyndiger.

Lisens til medisinsk student gis for et nærmere bestemt tidsrom av inntil 3 år. Den opphører ved påbegynnelse av turnustjenesten.

Lisens bortfaller umiddelbart dersom sensurvedtak i niende semester viser at eksamen ikke er bestått.

Lisens bortfaller dersom studenten helt avbryter det medisinske studium, eller uten å ha fått permisjon fra universitetet ikke følger normal studieprogresjon.

 

§1a-1:

 

Medisinske kandidater som har utenlandsk eksamen som er anerkjent som jevngod med norsk cand.med.-grad, må ha lisens (turnuslisens) etter denne forskriften før turnustjenesten kan påbegynnes.

 

Turnuslisens kan tildeles medisinske kandidater som har bestått medisinsk eksamen i et annet EØS-land, men som mangler praktisk tjeneste for å bli godkjent som lege i utdanningslandet.

 

§1a-2:

 

Lisensen gjelder fra det tidspunktet som fremgår av lisensdokumentet og frem til to måneder etter avsluttet turnustjeneste.

 

Som du ser så tror jeg foreleseren din mente studentlisens. Stud. med med studentlisens har ikke anledning til å kalle seg lege, de må også skrive ut resepter i en ansvarlig lege sitt navn. Derfor har de heller ikke anledning til å skrive ut medikamenter utenfor arbeidstid (eller hvis de mister lisensen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Finner ikke loven, men er det ikke slik at man er helsepersonell på fulltid, dvs at vist du på fritiden kommer opp i en ulykke, så kommer du som helsepersonell?

 

Du har fått godt svar i posten over med tanke på lovhjemler og lignende, så jeg tenkte bare å bekrefte at ja, hvis du kommer som førstemann på ulykke og til vanlig er helsepersonell så er du helsepersonell på fritiden også i den grad at du kan strafferettslig forfølges for å ha unngått å gi livsviktig nødhjelp og førstehjelp. Det vil si at hvis du er sykepleier og kjører forbi en bilulykke hvor det ennå ikke har tilkommet annet kvalifisert personell - stopp, for all del! Kjip ting å miste autorisasjon over ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvilken lov sier at du er helsepersonell på heltid? Alle sier at man er det, men jeg klarer bare ikke å finne loven :p

 

Til KVTL:

 

Det er forresten snakk om autorisert ambulansearbeider.

Men jeg kan ikke finne noe sted i de lovtekstene som sier at man ikke kan gi medikamenter på fritiden når man er delegert og gjør det på en forsvarlig måte (som autorisert ambulansearbeider).

 

Jeg vet at jeg ikke har lov til å gjøre det når man ikke er på jobb, men jeg må ha lovteksten med i oppgaven, ellers blir det ikke noe bra karakter:P

 

I helsepersonelloven står det også på virkeområde:

§ 2. Lovens virkeområde

Loven gjelder helsepersonell og virksomheter som yter helsehjelp i riket.

 

§ 3. Definisjoner

Med helsepersonell menes i denne lov:

1. personell med autorisasjon etter § 48 eller lisens etter § 49,

 

Med helsehjelp menes enhver handling som har forebyggende, diagnostisk, behandlende, helsebevarende, rehabiliterende eller pleie- og omsorgsformål og som utføres av helsepersonell.

 

§ 11. Rekvirering av reseptbelagte legemidler

Bare leger og tannleger kan rekvirere reseptbelagte legemidler. Departementet kan i forskrift bestemme at annet helsepersonell med autorisasjon eller lisens kan få begrenset rekvireringsrett.

 

Hva er definisjonen på begrenset rekvireringsrett? Og står det noen lovtekster om hvordan den brukes?

Endret av Sippe
Lenke til kommentar

Helsepersonell er noe du er fordi du har en autorisasjon, og autorisasjonen gjelder ikke bare mellom åtte og fire. Nødhjelpsplikten i helsepersonelloven pgf 7 tar f.eks. ikke hensyn til om du er på jobb eller ikke.

 

En autorisert ambulansearbeider kan ikke gi medikamenter på fritiden fordi ambulansearbeideren såvidt jeg vet har sin "utdelingsrett" via delegasjon fra annet helsepersonell, ikke på grunn av sin egen selvstendige autorisasjon. Enhver slik delegasjon forutsetter at man er under tilfredsstillende tilsyn, noe man naturlig nok ikke er på fritiden. Delegasjonen er også vanligvis eksplisitt knyttet til arbeidsavtalen og dermed arbeidstiden.

 

Rekvireringsrett er retten til å bestille legemidler. Begrenset rekvireringsrett innebærer en rett til å rekvirere et begrenset utvalg legemidler. Helsesøster kan f.eks. rekvirere vaksiner i godkjent vaksineringsprogram og prevensjonsmidler.

 

Man må skille mellom rekvireringsadgang og utdelingsadgang. Førstnevnte går på hvem som kan bestille legemidler, og følger av forskrift om rekvirering og utlevering av legemidler fra apotek av 27. april 1998. Sistnevnte er regulert av forskrift om legemiddelhåndtering for virksomheter og helsepersonell som yter helsehjelp pgf 7. Denne bestemmelsen fastslår at det skal være en ansvarlig lege og skriftlige prosedyrer for hvordan pasienter skal få legemidler. Dette innebærer at en ambulansearbeider ikke på selvstendig grunnlag kan gi en pasient medisiner i fritiden, fordi han da er utenfor både ansvarlig leges og skriftlige prosedyrers virkeområde.

 

 

Kommer du opp i en nødsituasjon er det nødsituasjonen som er viktigst. Men du skal ikke yte nødhjelp som ligger utenfor det du er kompetent til, for det vil være i strid med forsvarlighetskravet i helsepersonelloven. Jeg kjenner ikke nok til ambulansearbeidernes utdanning til å vite om de har forsvarlig innføring i legemiddelkunnskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer du opp i en nødsituasjon er det nødsituasjonen som er viktigst. Men du skal ikke yte nødhjelp som ligger utenfor det du er kompetent til, for det vil være i strid med forsvarlighetskravet i helsepersonelloven. Jeg kjenner ikke nok til ambulansearbeidernes utdanning til å vite om de har forsvarlig innføring i legemiddelkunnskap.

 

Ambulansearbeidere har ikke anledning til å gi medikamenter med mindre de er to på en bil (standard), eller de har med en paramedic. Dette da i yrkessammenheng. Er det kun to ambulansearbeidere på bilen, ikke en paramedic, er alt de gir av medikamenter rekvirert av lege ved AMK såvidt meg bekjent, med mindre akuttkoffert benyttes. De har uansett løpende kontakt med AMK, så rekvirering vil gis av annet helsepersonell.

 

I nødssituasjon på fritiden kan ikke medikamenter gis med mindre man har tillatelse fra AMK-lege mens man venter på bedre skikket nødhjelp. I praksis vil det si at jeg som sykepleier-student (helsepersonell) ikke kan gi min farfar nitroglyserin-spray (som han har fått rekvirert av lege) uten at AMK godkjenner dette først, dersom jeg har kontakt med dem på telefon.

 

Hva man gjør i en reell situasjon, derimot, hos en pasient med kjent sykdom og medisiner for dette, er jo litt annerledes... Men i teorien skal også slik nødhjelp ytes i samarbeid med AMK.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ambulansearbeidere har ikke anledning til å gi medikamenter med mindre de er to på en bil (standard), eller de har med en paramedic. Dette da i yrkessammenheng. Er det kun to ambulansearbeidere på bilen, ikke en paramedic, er alt de gir av medikamenter rekvirert av lege ved AMK såvidt meg bekjent, med mindre akuttkoffert benyttes. De har uansett løpende kontakt med AMK, så rekvirering vil gis av annet helsepersonell.

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Anledningen ambulansearbeidere har til å gi medikamenter er regulert i det individuelle helseforetak. Delegeringen skjer ofte på bakgrunn av en lege eller en medisinsk ansvarlig med mulighet for å delegere legeoppgaver. Som regel så kan man gi medikamenter uten konsultasjon ved enkelte tilfeller også er det andre hvor det bør eller må konsulteres, avhengig av situasjon/dosering etc.

 

Det står ingen sted i loven at man ikke kan gi medikamenter med mindre man er to på bil eller en er paramedic. Dette avhenger helt av delegeringen til tjenesten. Flere steder i landet har man enmannsbetjenete ambulanseressurser hvor det fortsatt gies medikamenter.

 

Om AMK skal involveres i spørsmål om medisinering så skal dette gå gjennom en lege, også ofte kalt AMK-legen.

 

I nødssituasjon på fritiden kan ikke medikamenter gis med mindre man har tillatelse fra AMK-lege mens man venter på bedre skikket nødhjelp. I praksis vil det si at jeg som sykepleier-student (helsepersonell) ikke kan gi min farfar nitroglyserin-spray (som han har fått rekvirert av lege) uten at AMK godkjenner dette først, dersom jeg har kontakt med dem på telefon.
Også delvis feil. Om din farfar har fått forskrevet nitroglyserin-spray fra sin lege, så kan denne brukes inntil det som er avtalt med legen. Du som pårørende kan bistå han med administrering uavhengig om du er helsepersonell eller ei.

 

AMK kan gi råd over telefon, men heller ikke delegere noen medikamenter utover hva som er reseptfritt/forskrevet, da må lege involveres.

 

Det er forresten snakk om autorisert ambulansearbeider.

Men jeg kan ikke finne noe sted i de lovtekstene som sier at man ikke kan gi medikamenter på fritiden når man er delegert og gjør det på en forsvarlig måte (som autorisert ambulansearbeider).

"krikkert" er innom det meste du trenger for å kunne besvare spørsmålet. Det bør vektlegges at alvorligheten i situasjonen er avgjørende i forhold til hva du kan/skal gjøre utover hva du har "lov" til som helsepersonell uten delegering. Om det er snakk om medikamenter så har du i utgangspunktet ingen rett til å administrere dette utover hva som er forskrevet til pasienten. Dersom dette skal gjøres så må det innebære en rekvisisjon/delegering fra en lege. Om situasjonen er tidskritisk og du innehar nødvendig kompetanse (om du for eksempel ville brukt det samme medikament i jobb-sammenheng og kjenner til dette), så kan du forsvare å gjøre dette. Om det er anledning til å konsultere med lege så må du gjøre dette, da vil det være naturlig å benytte fastlege/legevakt evt AMK.

Endret av Ildflue
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...