Gå til innhold

[Løst] Hvordan gaming laptop anbefaller du? max 12000kr


Anbefalte innlegg

Gaming laptop er og blir en selvmotsigelse :)

 

Hvorfor ikke bare kjøpe en desktop? Det er jo de aller færreste som drar med seg laptop noe sted uansett.

 

En gaming-notebook er priceless i situasjoner der man ikke har anledning til å bruke den stasjonære PC-en.

Enten man er på reise eller skal på LAN er en gaming-notebook en gledelig kompanjong. Veldig kjekt å dra på LAN med en notebook-veske som veier mindre enn skjermen på den stasjonære PC-en, ikke minst om man skal på LAN på andre siden av landet eller kanskje til og med i utlandet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik ser jeg på det: Hvis man er ute etter en maskin som skal takle alle spill greit på medium + + innstillinger, men med grafikkinnstillinger avhengig av hvilket spill det dreier seg om, så går man for GTX 660M. Hvis man ikke får fred i hodet før man har det aller beste av bærbar ytelse, så går man for GTX 675MX eller GTX 680M. De i mellom synes jeg er litt bortkastet - men det er avhengig av prisen man må betale, naturligvis.

Altså, jeg har prøvd en laptop med GTX 660M, og den takler ikke BF3 på laveste innstillinger med 1280x720 uten å hoste nede under 30 fps. Uansett hvor bra pris/ytelse laptoper med GTX 660M har over de med 670MX og 675MX hjelper det lite når 660M sliter med tyngre spill som kom ut i 2011. Hvis man har planer om å spille SC2, CS:GO og LoL på maskinen vil et GTX 660M holde i massevis, men da kan man like godt gå ned til en laptop med GT 640M.

 

Personlig har jeg en laptop med GT 650M GDDR5, og det er bare å glemme å spille nyere spill som Dishonored eller Mass Effect på den om man forventer at spillet skal flyte akseptabelt.

Lenke til kommentar

Det var da merkelig. Så du sier at Notebookcheck's info her er bare tull? Jeg kan jo ikke selv etterprøve det du sier, da jeg ikke selv har GTX 660M eller noen av spillene du nevner. Jeg har et gammelt GTX 280M, som var toppkortet en gang i tiden, men som nå sikkert er svakere enn GT 650M, og jeg spiller f.eks. Skyrim fint, på 1920x1200 oppløsning og med de grafikkinnstillinger mellom medium og opp til nesten maks, de fleste et sted i mellom. Crysis 2 gikk helt fint i samme oppløsning og medium grafikk, Far Cry 2 gikk fint nesten makset, BF2 gikk greit nesten makset. Så kanskje vi har et litt forskjellig syn på hva som er akseptabelt? Jeg får se om jeg finner en BF3-demo og prøve selv på mitt kort. Jeg pleier ikke å se etter hvor mange fps jeg får, jeg bryr meg bare om at spillet føles rimelig flytende. Jeg husker jeg drev og målte fps på det første Crysis-spillet, og fikk et gjennomsnitt på ca. 32-34 fps ved 1920x1200 og grafikkinnstillinger på High. Uspillbart, i følge fps-gutta - for meg var det bra nok til at jeg kunne spille greit, uten nevneverdige problemer ...

Men ellers, siden jeg ikke har anledning til å teste alle spill og alle skjermkort selv, så har jeg bare sider som Notebookcheck å holde meg til - og deres opplysninger tyder jo på at det skal gå helt greit å spille de spillene du nevner med GTX 660M. Både BF3 og Mass Effect 3 på GTX 660M ser da veldig spillbart ut for meg? Riktignok er vel deres målinger kun foretatt på single player modus, og jeg vet at multiplayer er mer krevende.

 

Til trådstarter: Jeg vet at at det ligger litt over budsjettet ditt, men se hva som dukket opp hos Multicom: P150 med Intel Core i7-3610QM, 16 GB RAM, 120 GB SSD + 750 GB snurredisk, Nvidia GTX 680M. 13.495,-

 

Dette er dyrt, men et godt kjøp. Du får ikke bedre spillytelse i en bærbar, før du tar den helt ut med Alienware M18x eller Multicom Kunshan P370 med 2 stk. GTX 680M SLI.

 

PS. Og før noen begynner å flisespikke og påpeke at det jo faktisk finnes et GTX 680MX, som er det raskeste mobile skjermkortet ... jo, men det er bare det at dette kortet ikke er å se i noen "vanlig" bærbar ennå; forløpig er det bare å få til Apple iMac .. som jo ikke kan kalles noen bærbar, akkurat.

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mine erfaringer fra GT 650M er at spillopplevelsen var skuffende dårlig, så jeg gjorde feilsøking som å senke alt av innstillinger, nyere/eldre drivere, reinstallasjon av windows, over-/underklokking av grafikkkortet, forskjellige spill, og begynte å måle framerate. Ingenting hjalp, BF3 går ikke an å kjøre akseptabelt på en M14x R2, av ren tilfeldighet fikk jeg hendene på en G55VW og prøvde BF3 med tilsvarende dårlig resultat. Jeg har også funnet ut at frame times med et GT 650M er elendige, som hjelper på å forklare hvorfor opplevelsen er såpass dårlig selv med framerate liggende over 40 fps (til tross for at Nvidias drivere angivelig skal redusere frame latencies.)

 

Konklusjonen er at GK107 ikke er en grafikkbrikke som egner seg for å kjøre dagens spill med litt ytelseskrav, litt skuffende, men så bruker jeg laptopen primært til SC2, Civ4, CS:GO, DOTA2 og Killing Floor.

Lenke til kommentar

Jeg glemte at jeg faktisk har Mass Effect 3 liggende her et sted. Skal installere det og prøve det på mitt GTX 280M senere i dag :dremel:

Bare for å ha det klart: 50 fps med mitt GT 650M er ikke spillbart i det hele tatt, det føles som om spillet kjører på 20-25 fps da, det kom ikke så klart frem i min forrige post. Mistenker at dette har noe å gjøre med Optimus eller driverne til Kepler, du kan derfor få lavere framerate og likevel ha bedre spillbarhet enn meg i mange spill...

Lenke til kommentar

Jeg er oppriktig nysgjerrig, Arni ... har du noen lenker til tester der andre nevner det samme problemet? For jeg kan ærlig talt ikke huske å ha lest tester av GTX 660M eller GT 650M .der slike problemer blir nevnt.

Har ikke lest mange tester av laptoper med GT 650M og 660M, og har aldri sett en eneste test der frame times har vært målt. Dette er kun min opplevelse med et 650M GDDR5 og en rask bekreftelse av at 660M sliter med samme problemet.

Lenke til kommentar

Tror det blir dårlig ytelse om man går under GTX 670m. Det er akkurat slik at jeg greier meg med GTX 670m. Ytelsen kunne ikke ha vært mye svakere før det hadde blitt ubehagelig å spille.

 

Har man pengene er det sikrere å velge GTX 675m eller 680m. Antar at jeg kommer til å gå for et kraftigere grafikkort neste gang jeg skal kjøpe gaming-notebook om noen år selv om jeg i utgangspunktet akkurat kom i mål med GTX 670m som er litt over midt på treet.

 

Synes ikke det er så ille å betale 25k for en kraftig gaming-notebook dersom man har glede av den i 3 år. Man kan selvsagt kjøpe to notebooks til 12k500 isteden med 18 måneders mellomrom, men jeg tror ikke det blir en bedre løsning i praksis.

 

Siden jeg valgte en notebook til 12k får jeg greie meg med den en stund fremover. Regner med at opplevelsen blir litt bedre når jeg får inn en SSD på 500 GB i løpet av helga.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok. Men da er vi enige om at hvis en skal spille de nyeste og krevende (grafikkmessig) spillene, og særlig hvis man skal ha et minimum av "framtidssikring", så bør man ha minimum et GTX 675MX, og aller helst et GTX 680M? HD 7970M kanskje, hvis barnesykdommene er et tilbakelagt stadium?

 

Men for min egen del kan jeg bare si at det var nettop pga de samme insentivene at jeg i sin tid gikk for det som var toppkortet da - og nå 3,5 år senere er det fremdeles ikke slik at jeg synes det er veldig nødvendig å oppgradere grafikkytelsen. Selv om jeg ikke har Dx11. Men så er jeg heller ikke noen "gamer" som tar spilling veldig seriøst :xmas:

 

@ BadCat: 25k var omtrent det jeg engang betalte for min, og har ikke angret på det. Men det var heller ikke spillytelsen som var hovedpoenget med en såpass kostbar laptop den gangen, men heller mer prosessorkraft + tidlig ute med kombinasjonen SSD + snurredisk. Min har stasjonær-prosessor, som var fullstendig overlegent hva man kunne få i "normale" bærbare da.

 

Edit: Jeg tenker på å oppgradere når Haswell har kommet. Og vi får vel ny generasjon grafikkort omtrent samtidig, så da kan kanskje monsteret settes i pensjon.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg har en ganske kraftig stasjonær, men det hjelper jo ikke så lenge jeg ikke har mulighet til å ta den med meg. Jeg spiller ikke så krevende spill, men jeg vil at de skal kjøre over 60 FPS, noe GTX 670m så vidt greier. Hadde jeg fått velge på nytt hadde jeg droppet GTX 680 til den stasjonære og lagt mer penger i notebooken. På 90- og 2000-tallet kunne det være vanskelig å komme i mål med en notebook, men i dag så virker det som man kan få grei ytelse for 20-25k.

 

Håper at ASUS etter hvert kommer med modeller med kraftigere grafikkort enn de har i dag. Alienware er kanskje et alternativ, men jeg synes det er kvalmende at de tar 5k for en SSD man selv kan montere for halve prisen. Kan jo kjøpe laveste alternativ for disk og bytte selv, men til og med da må man betale for en 500 GB HDD man ikke har tenkt å bruke. MSI har noen alternativer, men jeg liker designen til ASUS en smule bedre.

Lenke til kommentar

Takker for bidrag her folkens:)

 

Er interesangt da..tittet litt på disse og jeg nå da....siden vi er sååå godt i gang :p

 

Multicom Kunshan P150E 15.6"

 

 

-Ferdigmodell. Ekstrem spillytelse

-Terningkast 6

-Quad Core prosessor

-GeForce GTX675MX

-750GB harddisk

 

Eller skal jeg gå for noen måneder brukt samsung? slik som denne?

 

Samsung series 7 Gamer:

Prosessor Intel® Core? i7-prosessor 3610QM (2,3 GHz, 6 MB L3 Cache)

Grafikkprosessor NVIDIA® GeForce® GTX 675 M

Grafikkminne 2 GB GDDR5

 

HDD 1,5 TB S-ATA II harddisk (7200 RPM, 750 GB x 2) med ExpressCache 8 GB

LCD 17,3" SuperBright 400 nit FHD LED-skjerm (1920 x 1080)

Bluray spiller, HDMI utgang +++++

 

Jeg spiller jo ikke krevende spill da....men aner ikke hva cc generals 2 forlanger når det kommer......

Men kom med tips til lignende strategispill og da

........

 

 

Større skjerm da på Samsungen.......

 

Og jeg har ikke dårlig tid før dem skriker ut når ccg 2 kommer...det er da det haster

Endret av Lucky-Looser
Lenke til kommentar

Jeg glemte at jeg faktisk har Mass Effect 3 liggende her et sted. Skal installere det og prøve det på mitt GTX 280M senere i dag :dremel:

 

Jeg fikk dessverre ikke til å installere min kopi av Mass Effect 3. Men jeg har gått igjennom noen av de testene jeg kjenner til av laptoper med enten GT 650M eller GTX 660M, for å se om noe lignende som det arni90 skriver om, blir nevnt. Men jeg kan ikke finne noe.

 

Lenker til tester her:

 

Schenker XMG A722 (samme maskin som Multicom Xishan W370) - Notebookcheck.net

 

Schenker XMG A522 (samme maskin som Multicom Xishan W350) - Notebookcheck.net

 

MSI GE60 - Notebookcheck.net

 

Samsung 700 Z7C - Anandtech.com

 

Asus N56VZ - Notebookcheck.net

 

Det blir nevnt et sted at BF3 og 1920x1080 oppløsning er en dårlig kombinasjon, men at en moderasjon ned til lavere oppløsninger gir bedre resultater.

 

Fant også et par videoer på YouTube:

 

Asus G55VW/GTX 660M/BF3

 

 

For meg ser det da spillbart ut?

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...