Gå til innhold

Valg av kompakt systemkamera


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal gå til innkjøp av et nytt kamera, siden jeg nå har fått plass på folkehøgskole i Lofoten. Det blir litt i tungeste laget å drasse med deg et Nikon D200 hit og dit.

Jeg er på utkikk etter et kompakt systemkamera i Nikon 1 V2, Sony NEX 5N og Lumix G3-gjengen. (Trenger ikke være et av de tre sistnevnte. Det er bare for at dere skal få et hint av hva jeg er på utkikk etter). Problemet er at jeg ikke vet så mye om kompakte systemkamera til at jeg kan finne ut hva som er best for meg, og mitt bruk.

 

Noen av kravene er at kameraet må være i størrelse slik at jeg lett kan ta det med på skiturer og fjellturer. Utskiftbar optikk er er fordel. Jeg kommer til å ta mange bilder av natur, og mennesker, men også sportsbilder.

 

Takker på forhånd!

 

Brynjar

Endret av tvebry
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min vurdering av de systemene du nevner:

 

Jeg er ingen fan av Nikon 1 systemet, da jeg synes sensoren blir for liten, og objektivutvalget er for lite. Men det er nok det systemet som egner seg best til sport da den har en kontinuerlig autofokus som virker.

 

Jeg vil nok anbefale NEX-6 fremfor NEX-5N hvis du går for Sony - og da med den nye kompakte 16-50mm zoomen. Fordel Sony er samme sensorstørrelse som Nikon DX. Objektivutvalget er forsatt litt lite, men det kommer seg.

 

Jeg selv er i µ-4/3 og har en Panasonic GF2, G3 og Olympus E-P1. Jeg liker systemet - sensoren er størrelsesmessig mellom Nikon 1 og NEX; men har et meget godt utvalg av optikk. Og de nyeste modellene fra Olmypus har meget gode sensorer slik at de kan fint konkurrere med NEX. Anbefaleringer der er Panasonic G5 eller GX1 med 14-42 X pannekake-zoom eller Olympus E-PL5.

 

Men om noen av systemene i det hele tatt er egnet til sportfotograferingen du ønsker å drive med, er usikkert. Man trenger ofte store lyssterke telezoomer til slikt. Og det er ikke noe stort utvalg av slikt i de kompakte systemene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal du ha D200 på skolen og et annet kamera å dra med rundt omkring?

Om du har AF-S objektiv til D200'n bør du vurdere å skaffe en adapter så du kan bruke dem på det andre huset også, uansett hvilket kamera det blir. Med Nikon 1-systemet kan du få autofokus på Nikkor AF-S objektiver.

Er enig i at Nikon 1 ikke nødvendigvis er det "beste" systemet av disse, men det kan kanskje til en viss grad oppveies av muligheten for å slippe å kjøpe alt av objektiver på nytt.

Lenke til kommentar

Ved overgang fra D200 til ett av disse vil du nok merke savnet etter søker. Ser du for deg et kamera uten søker og den ekstra støtten det gir når du fotograferer? Enkelte kompakte systemkamera har søker, men da må du litt opp i pris. Eventuelt sjekke muligheten for å sette på ekstern søker (elektronisk eller optisk, som oftest montert i blitsskoen).

 

D200 kan du nesten vurdere å selge. Det begynner å dra på årene og selv om det er bra på ergonomi, betjening, søker, batteri og en del sånne ting så henger ikke bildekvaliteten helt med lengre, også sammenlignet med de kameraene du vurderer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ettersom du ikke har tenkt å ta med D200, så regner jeg med at det ikke er fotolinja du skal begynne på.

 

Hva slags sport har du tenkt å fotografere?

 

Har du tenkt noe på hva slags optikk du trenger?

 

Jeg kommer hovedsaklig til å fotografere ski, men etter å ha tenkt litt har jeg funnet ut at det ikke er så viktig å ta med i vurderingen om det er bra til sportsfotografering.

 

Jeg tror jeg kommer til å trenge et zoom-objektiv og et fast (50mm eller 35mm).

Lenke til kommentar

Jeg kommer hovedsaklig til å fotografere ski, men etter å ha tenkt litt har jeg funnet ut at det ikke er så viktig å ta med i vurderingen om det er bra til sportsfotografering.

 

Jeg tror jeg kommer til å trenge et zoom-objektiv og et fast (50mm eller 35mm).

Alle kameraene jeg har nevnt vil gå greit til ski. Greie kit-zoomer for NEX og µ-4/3 har jeg allerede nevnt.

 

Tilsvarende 35mm på Nikon D200:

 

For NEX: Sigma DN 30mm f/2.8 (rimelig) eller Sony 24mm f/1.8 (dyr). Det finnes ingen 35mm for NEX enda; men tror den kommer snart.

 

For µ-4/3: Sigma DN 19mm f/2.8, Panasonic 20mm f/1.7 eller Panasonic 25mm f/1.4

 

Tilsvarende 50mm på Nikon D200:

 

For NEX: Sony 50mm f/1.8

 

Edit tok ikke med Nikon 1 da det er dårlig utvalg i fast-optikk.

 

For µ-4/3: Olympus 45mm f/1.8

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Alle kameraene jeg har nevnt vil gå greit til ski. Greie kit-zoomer for NEX og µ-4/3 har jeg allerede nevnt.

 

Tilsvarende 35mm på Nikon D200:

 

For NEX: Sigma DN 30mm f/2.8 (rimelig) eller Sony 24mm f/1.8 (dyr). Det finnes ingen 35mm for NEX enda; men tror den kommer snart.

 

For µ-4/3: Sigma DN 19mm f/2.8, Panasonic 20mm f/1.7 eller Panasonic 25mm f/1.4

 

Tilsvarende 50mm på Nikon D200:

 

For NEX: Sony 50mm f/1.8

 

Edit tok ikke med Nikon 1 da det er dårlig utvalg i fast-optikk.

 

For µ-4/3: Olympus 45mm f/1.8

 

Tusen takk for raske svar. Nå tar jeg med NEX (6'ern) i de kameraene jeg vurderer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...