Gå til innhold

16gb vs 32 gb ram.


InFlamesWeMust

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen av dem.

 

Ta heller dette settet: Crucial BallistiX Tactical 1600 Mhz CL8 16 GB. Spør du meg er dette bedre enn det begge du listet opp. Det er også spesifisert til CL8 og kan overklokkes. Prismessig er det lite eller ingenting som slår disse. Har selv brukt dem når jeg bygde en maskin for en venn av meg.

 

Kjøper du dette har du strengt tatt mer enn nok minne og de takler veldig stramme spesifikasjoner, så ytelsesmessig er de meget gode til og med for entusiasten. Grunnen til dete er at når du beveger deg videre på høyere frekvenser så vil du ikke merke særlig forskjell, forsinkelsen på dette settet er allerede veldig lav også.

 

Men husk å sjekke instillingene i BIOS. Du må ofte sette dette manuelt. Enten kan du aktivere XMP-profilen eller sette inn verdiene selv (1600 MHz, CL 8).

 

 

 

EDIT: Klarte å skrive feil produsentnavn...

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
Waste.
Ikke egentlig. Til denne prisen får ellers 16 GB-sett med CL9 eller 10. Det er et av de billigeste settene, og ingen andre i den prisklassen er spesifisert til CL8. Hvorfor skal du da betale mer for høyere forsinkelse?

 

Hvis det er kapasiteten du tenker på så kan han like godt ha en solid mengde med en gang, så holder maskinen i mange år. Det er ikke store forskjellen i pris fra 8 GB, minne er billig. Dette minnesettet er superbillig uansett du ser på det. Samtidig er det veldig bra, folk har klart å overklokke det til over 2000 MHz, uten å ofre særlig mye av tilgangstidene.

 

Så, hvorfor er det da "waste"? Når dette settet allerede er like billig som budsjett-settene der ute og ytelsen er mye høyere, hvorfor gå for noe annet? Og med tanke på kapasitet, hvorfor spare kanskje 200 NOK og miste halve kapasiteten?

 

 

EDIT: Hvis trådstarter absolutt bestemmer seg for å gå for 8 GB RAM så kan du heller kjøpe dette: Crucial BallistiX Tactical 1600 Mhz CL8 8 GB. Men jeg er imot dette. Ta 16 GB-settet sier jeg.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

1: De første brikkene han lenket er billigere enn de du lenket.

2: Med 2x8GB har man plass til et sett til senere hvis man har bruk for det.

3: Ytelsesforskjellen i realworld bruk er minimal mellom RAMbrikker.

4: For spill er det ikke vits å OC RAM.

5: Hvorfor betale 100,- mer for 2% bedre ytelse?

 

Som jeg skrev er det bare å gå for 16GB(de billigste) hvis man ikke har noen grense for hvor mye man skal bruke på hw. Hvis man har en grense får man 8GB for 300,-.

Endret av fenele
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1: De første brikkene han lenket er billigere enn de du lenket.

2: Med 2x8GB har man plass til et sett til senere hvis man har bruk for det.

3: Ytelsesforskjellen i realworld bruk er minimal mellom RAMbrikker.

4: For spill er det ikke vits å OC RAM.

5: Hvorfor betale 100,- mer for 2% bedre ytelse?

 

Som jeg skrev er det bare å gå for 16GB(de billigste) hvis man ikke har noen grense for hvor mye man skal bruke på hw. Hvis man har en grense får man 8GB for 300,-.

1: Disse er 100 NOK billigere, 2 moduler (mot 4), CL10 (mot CL8), lavere kvalitet (basert på rapportert antall defekte produkter samt overklokkingsmuligheter). Dessuten har du dette settet som jeg heller ville ha betalt en femtilapp mer for: Crucial BallistiX Sport 1600 MHz CL9 2x8 GB. Grunnen til at jeg fortsetter å liste opp Crucial-sett er at de er laget med høy kvalitet, klokker godt (med lav spenningøkning) og de er priset lavt.

 

2: Joda, da har han muligheten til å oppgradere til 32 GB. Men skal han det så er det litt feil å kjøpe et billigminne. Da kan han like godt spandere en hundrelapp mer for to 8 GB-moduler. Trenger ikke å være Crucial (selv om det i mange tilfeller er det billigeste og beste), men noe bedre ihvertfall enn billige CL10-moduler.

 

3: Ja, når du går over 1600 MHz. Før dette kan du merke god forskjell, spesielt når 1600 MHz-moduler er så billige. Og spesielt når disse CL8-modulene er best priset i forhold til ytelsen.

 

4: Nei, det at du kan overklokke et sånt sett til over 2000 MHz med liten spenningsøkning viser til kvaliteten. De trenger heller ikke særlig høy spenning disse Crucial-modulene. Det er derfor de kan kjøre med samme instillingene på 1,35 V.

 

5: Fordi det er ikke snakk om 2 % bedre ytelse. Jeg har troen på at det er snakk om mer, ettersom du ligger på 1600 MHz-punktet. Beveger du deg høyere opp i frekvens så skal jeg være enig i at det ikke er snakk om mer enn noen få prosent i ytelsesøkning.

 

Dessuten er disse modulene av høyere kvalitet, har lavere feilstatestikk og klokker bedre om dette skulle bli et tema i fremtiden. Og prisen er rett og slett fantastisk. Har erfaring med disse modulene, samt lest skikkelige tester noe som gjør at jeg kan føle meg trygg med å anbefale dem.

 

 

 

Som jeg skrev er det bare å gå for 16GB(de billigste) hvis man ikke har noen grense for hvor mye man skal bruke på hw. Hvis man har en grense får man 8GB for 300,-.
Når minne er så skrekkelig billig, og prisforskjellen er så liten? han får igjen for den lille hundrelappen han bruker på bedre moduler. Selvsagt, går fint an å bruke budsjettmoduler. Men det passer best til en budsjett-PC, og modulene han linker til er dyre i forhold til hva du får. Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

1333 vs 2400:

 

[...]

 

Men for all del jeg orker ikke å krangle mer om prisforskjell på 100 kroner. Både Kingston og Crucial lager gode brikker.
Akkurat, det er snakk om en hundrelapp.Hvor alle er satt opp med CL9 (med unntak av settet med høyest frekvens). Både Kingston og Crucial lager gode moduler, men Crucial sine er klart bedre. ;)

 

 

En ting jeg savner i slike tester er minimums-FPS. Jeg merket god forskjell når jeg overklokket DDR2-minnet mitt på min maskin, selv om det ikke kan sammenlignes helt. Men vi kan se videre på tester. Legger bildene i spoiler:

 

 

Dette bildet viser en forskjell på nesten 3,5 % fra "1600 MHz CL9" mot "1866 MHz CL9". Vil med dette påstå at du vil oppnå minst samme ytelsesøkning med å gå fra CL10 til CL8 (1600 MHz). Vil sikker være større forskjell her.50914.png

 

 

Så kan vi gå til en annen graf som forteller en litt annen historie. Hele 6,2 % forskjell fra 1600 Mhz til 1866 Mhz. Vil også her poengtere at CL10 mot CL8 (1600 MHz) mest sannsynlig hadde sett ganske likt ut:

50916.png

 

 

Her ser man videre en forskjell på 7,1 % fra CL9 til CL7 på 1600 MHz:

civ.png

 

 

Her ser du forskjell på 10 sekunder i WinRAR med henholdsvis samme sett. 10 sekunder er jo litt forskjell det.:

winrar.png

 

 

Her ser man en forskjell på hele 13,4 % når man sammenligner CL11 mot CL8 ved 1600 Mhz:

019_left_4_dead.png

 

 

 

 

Det er nettopp i de lave frekvensområdene du merker mest forskjell. I denne tråden er det snakk om to 1600 Mhz-moduler med henholdsvis CL10 og CL8. Modulen med CL8 kan også overklokkes lenger, så her får du enda mer for pengene. Litt mer ytelse på kjøpet altså. Og det største poenget er kanskje ikke ytelsesforskjellen alene, men også kvalitetsforskjellen, fleksibilitet osv. I tillegg er det andre apllikasjoner enn spill som kan dra nytte av raskt minne.

 

Jeg nekter ikke på at forskjellen er liten ytelsesmessig. Men Crucial-modellene bærer som sagt bedre kvalitet og overklokkingsmuligheter noe som gjør at du får mer for pengene. Blant konkurrerende skjermkort er det ofte også marginale forskjeller for bare et par hundre kroner. Her er det snakk om minne som gir litt bedre ytelse og kanskje litt mer stabil FPS, hva er egentlig forskjellen? Det er snakk om 100 NOK hvor forskjellene er mer enn bare ytelse.

 

Er bare nødt til å pirke på at jeg faktisk hadde rett når jeg sa at det var snakk om mer enn 2 % ytelsesøkning. ;) Er faktisk snakk om mer, og enda mer om det ikke er snakk om spill.

 

 

Vi trenger ikke å krangle over dette. :) Men spørsmålet rundt disse modulene blir veldig lik andre komponenter i maskinen. Skal man kjøpe billigere kabinett med lavere kvalitet og mindre funksjoner, skjermkort med referansekjøler og dårligere kvalitet, billigere hovedkort osv. Man kan alltid spare inn på alt, men man kan ikke påstå at det ikke er noen forskjell. Vi har også grunn til å tro at maskinen til trådstarter ikke er en budsjettmaskin. ;)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Akkurat, det er snakk om en hundrelapp.Hvor alle er satt opp med CL9 (med unntak av settet med høyest frekvens). Både Kingston og Crucial lager gode moduler, men Crucial sine er klart bedre. ;)

 

Det kommer an på hva du mener med "bedre" da. - Crucial lager bra minne, for all del, og akkurat disse brikkene er bedre specet, men når det gjelder "kvalitet" ihht feilrate så ligger nok Kingston langt foran ;)

Lenke til kommentar
Det kommer an på hva du mener med "bedre" da. - Crucial lager bra minne, for all del, og akkurat disse brikkene er bedre specet, men når det gjelder "kvalitet" ihht feilrate så ligger nok Kingston langt foran ;)
Disse modulene er bedre fordi de bærer bedre kvalitet enn Kingston sine moduler spør du meg. Tester beviser også at de klokker bedre (også senking av spenning). Lave tilgangstider kan være en indikator på bedre spesifiserte enheter (men ikke alltid). Dette er dog bekreftet i flere tester. Jeg sier ikke at Kingston ikke lager gode minneprodukter, men disse modulene fra Crucial er bedre enn Kingstons.

 

Jeg er forsåvidt ikke med på at Kingston har mindre feil på minnesettene sine. :)

 

 

Men det jeg argumenterer for er at jeg synes det er verdt å betale en hundrelapp mer for noen moduler som er i en annen klasse i forhold til de andre det er snakk om her.

Lenke til kommentar

Oi! Så mange svar :) Får sette meg ned å lese. For å svare fort. Jeg driver med en del bilderedigering i Photoshop og lightroom. Med min laptop som har 6gb synes jeg det går greit :) har også en ssd harddisk. Men...Jeg tenker jo, at jeg vil gjerne ha mer enn 8. Beklager, det høres bare "lite" ut. Så hadde sett for meg enten 16 gb eller 32 gb... Grunnen til at jeg ble så overrasket er at det er år og dag siden jeg har bestilt hardware. Så det virket så billig! har ikke største budsjettet men heller ikke lite. Her er det jeg har bestilt hittill:

 

Hva slags rambrikker passer best mitt oppsett, det skal kjøre spill på high (ultra trenger jeg ikke) helst 4 x AA og V-sync. da tenker jeg alle nye spill: Skyrim, Payne, Battlefield 3, Far Cry 3 og annet :) min latop tar far cry 3 merkelig godt, og den har en i5 2 ghz tror jeg, 6 gb ram og gt8600m kort. Slik blir oppsettet mitt nå:

 

http://www.dustinhome.no/product/5010628363/kingston-hyperx-3k-240gb-ssd-sata-600-mlc/

http://www.dustinhome.no/product/5010617329/seagate-barracuda-2tb-7200rpm-sata-600-64mb/

http://www.dustinhome.no/product/5010645332/sapphire-radeon-hd7970-ghz-edition-vapor-x-3gb-pci-e-dvi-hdmi-dp/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker

http://www.dustinhome.no/product/5010646529/intel-core-i5-3570k-3-4ghz-6mb-s-1155-ivy-bundling/

http://www.dustinhome.no/product/5010665082/asus-p8z77-v-lx2-z77-s-1155-atx-ivy-bundling/

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=755449

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=745087

 

 

Da er det minne det går på :) hehe...Hmm vanskelig!

 

også har jeg et spørsmål:

 

Har en ssd harddisk i laptopen, brukt den i 6 måneder. Hva er en normal levetid på disse? Jeg vil gjerne bruke den i stasjonære. Men har også allerede bestilt en 250 gb harddisk. Ser at forskjellen er kanskje 15 mb i read mode, mens faktisk har den nye 250 jeg bestilt en del bedre i "write mode" så kan dere forklare litt for meg :)?

 

Laptop harddisken: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=760648

Nye bestilte: http://www.dustinhome.no/product/5010628363/kingston-hyperx-3k-240gb-ssd-sata-600-mlc/

 

 

Laptopen http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=744829 og minnet på laptopen http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=752044

Lenke til kommentar

Disse modulene er bedre fordi de bærer bedre kvalitet enn Kingston sine moduler spør du meg. Tester beviser også at de klokker bedre (også senking av spenning). Lave tilgangstider kan være en indikator på bedre spesifiserte enheter (men ikke alltid). Dette er dog bekreftet i flere tester. Jeg sier ikke at Kingston ikke lager gode minneprodukter, men disse modulene fra Crucial er bedre enn Kingstons.

 

Jeg er forsåvidt ikke med på at Kingston har mindre feil på minnesettene sine. :)

 

 

Men det jeg argumenterer for er at jeg synes det er verdt å betale en hundrelapp mer for noen moduler som er i en annen klasse i forhold til de andre det er snakk om her.

 

Hei!

Jeg har nå lest alt av det dere har skrevet. Må si jeg forso meg på mye mer, ble også litt usikker. Fordi..er ikke 1600mhz normalt? Orker ikke å overklokke før om si 1 år. Fordi jeg må sette meg inn i det :) I starten blir det stock alt sammen tenker jeg :)

Finnes det brikker over 1600mhz som setter seg automatisk i bios? Hvilken innstilling må jeg isåfall ha med disse Cruicial

Lenke til kommentar

Disse modulene er bedre fordi de bærer bedre kvalitet enn Kingston sine moduler spør du meg. Tester beviser også at de klokker bedre (også senking av spenning). Lave tilgangstider kan være en indikator på bedre spesifiserte enheter (men ikke alltid). Dette er dog bekreftet i flere tester. Jeg sier ikke at Kingston ikke lager gode minneprodukter, men disse modulene fra Crucial er bedre enn Kingstons.

 

Jeg er forsåvidt ikke med på at Kingston har mindre feil på minnesettene sine. :)

 

 

Men det jeg argumenterer for er at jeg synes det er verdt å betale en hundrelapp mer for noen moduler som er i en annen klasse i forhold til de andre det er snakk om her.

 

Det ble disse :)

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=755450

 

Godt kjøp?

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte 16gb ddr3 til ca 600kr, riktig nok 4x4gb men... jeg ville aldri betalt noe slikt for 16gb ram, altfor ubetydelige forskjeller spør du meg. Det finnes vel gode 32gb sett til den prisen, i alle fall den gangen jeg kjøpte for rundt 10mnd siden.

 

Hvis du skal ha noe dyrt og bra, hvorfor kjøpte du ikke de som stian anbefalte i post #3 som koster halvparten?

 

Minne er ikke noe voldsomt kompliserte greier, tviler på at de dominator er noe bedre en crucial sine, i så fall med en forsvinnende liten margin.

 

Se her: http://www.multicom.no/Quad-Channel-Kit-32GB-For-Intel-X79-platform-Intel-XMP-Ready-%288GBx4%29-GeSKILL/cat-p/c/p4401930

Endret av Stefanus
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte 16gb ddr3 til ca 600kr, riktig nok 4x4gb men... jeg ville aldri betalt noe slikt for 16gb ram, altfor ubetydelige forskjeller spør du meg. Det finnes vel gode 32gb sett til den prisen, i alle fall den gangen jeg kjøpte for rundt 10mnd siden.

 

Hvis du skal ha noe dyrt og bra, hvorfor kjøpte du ikke de som stian anbefalte i post #3 som koster halvparten?

 

Minne er ikke noe voldsomt kompliserte greier, tviler på at de dominator er noe bedre en crucial sine, i så fall med en forsvinnende liten margin.

 

Se her: http://www.multicom....at-p/c/p4401930

 

hehe,rett og slett fordi at jeg ikke kunne hente det i dag om jeg ikke bestilte de. Og de er ikke på lager xD Men...Ser ut som jeg må vente til mandag uansett. Derfor kan jeg kanskje titte på disse du snakekr om :)

Lenke til kommentar

Kontra de dominator platinum? De er litt tregere men du får dobbelt så mye ram (32gb) til -40% ca.

 

Du får bestemme selv hvor mye ram du trenger. Men mitt råd er å ikke slenge for mye penger på ram, men kjøp gjerne noe som er bra, det trenger ikke koste allverden.

Endret av Stefanus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...