Gå til innhold

Lærling Statoil 2013


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen som vet hvordan det er med reiseutgifter til intervju? Jeg bor i Østfold og må naturligvis ta flyet til Bergen. Det jeg lurer på er om jeg selv må fikse turen frem og tilbake? Og hvordan blir det med hotell over natta?

 

Jeg burde kanskje sendt Statoil denne som melding, men det er så fine svar her så det er like greit. :)

Lenke til kommentar

Du skal få dekket disse utgiftene men du må legge ut selv, du vil få et skjema på intervjuet som du sender inn i ettertid. Husk å ta vare på kvitteringer.

Penger til mat får du etter en fast sats, du trenger dermed ikke å ta vare på matkvitteringene.

 

Har desverre ikke fått vite antall søkere, men det skal være en del lavere å enn tidligere å pga. trøbbel med stillingsutlysningen samt innsparing på annonser som finn.no

Satser på å finne ut av slikt i neste uke.

 

De siste intervjuene vil forresten ikke bli fullført før i slutten av mars.

Endret av Greasy
Lenke til kommentar

Jeg spurte om dette på mitt intervju. Om jeg ikke husker feil tar de inn omtrent dobbelt så mange på intervju. Så kommer du på intervju er sjansene gode! I min klasse (Kjemiprosess) var vi fire stykk som virkelig jobbet for å komme inn i Statoil. Alle fire kom på intervju og tre av oss er idag lærlinger i Statoil.

 

Ønsker forresten alle søkere lykke til, og jeg vil anbefale dere å gjøre alt dere kan for å komme inn i et av Norges mest populære selskaper. :w00t:

Lenke til kommentar

De har pleid å ta inn ca. 2-3 personer til intervju pr. stilling alt ettersom. Hvis det er veldig jevnt tar de gjerne inn flere på intervju.

 

Dette er årets lærlinginntak:

Automasjon: 20

Elektro: 13

Industrimekaniker: 24

kjemiprosess: 77

kokk: 2

Kontor- og administrasjon: 3

Kran- og løft: 5

Laboratorie: 8

Logistikk: 6

Sikkerhetsfag: 1

Lenke til kommentar

Jeg fikk fritak fra alle fellesfagene 1.året (Teknikk og Industriell Produksjon), med unntak av matematikk.

Fikk 6 i alle programfagene, og 6 i matematikk.

 

Til jul nå (Industriteknologi Vg2) fikk jeg to 5'ere og to 6'ere i programfaga, 5 i norsk skriftlig, 6 i norsk muntlig, 6 i engelsk, 6 i kroppsøving og 6 i samfunnsfag (5,67 i snitt).

 

Har 0 dager og 0 timer fravær begge årene.

5,33 til jul i år

Godt jobba!

 

Jo takk, men dine karakterer var jo helt syke! GODT jobba :)

Lenke til kommentar

Dere skal ikke stresse noe enormt med intervjuet, dere er lærlinger, Statoil vet at for mange er dette det første intervjuet. 3-4 minutt ut i mitt intervju, gjennomskuet dem meg, og spurte meg rett ut om jeg var nervøs, noe jeg svarte ja på med ett smil :) , noe som "løste" litt opp i stemninga. Det er en generel prat om hvordan du er som person, men mye av tiden gjekk også til løst og fast, kom vell innom både bmw og mye annet som ikke var direkte knyttet. Hovedgreia er vell å tolke hvordan du er som person.

 

Vi to stk og begge kom igjennom og er lærlinger offshore i dag. Mye av dette er vell slikt som går igjen av alt av intervjuer. Husker jeg fant frem slike guider som ligger på nettet, les spørsmål for spørsmål og tenk litt på hva du skal svare.

 

Var en liten faglig del, veldig grunnleggendes greier for industrimekaniker iallefall. Det er som nevnt bare for å verifisere at karakterene samsvarer noe med deg du faktisk kan.

 

Anbefaler jo å være litt aktpågivendes, still spørsmål og vær interrisert så går det nok bra. :)

Endret av Hakjold
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Søkte selv automasjon lærling, selv om jeg allerede er lærling. Men nå har jeg ikke akkurat troa på at jeg blir innkalt til intervju, 3 i snitt og 100+ dager med fravær. Er egentlig ganske fornøyd om jeg får et svar i det hele tatt, da har jeg i hvert fall prøvd. Egentlig bare mer og mer fornøyd med min lærlingplass jeg har nå (automasjon), da jeg får gjort veldig mye forskjellig arbeid, og får ha ansvaret for litt "større" prosjekter. Det er turnus ordningen om man jobber offshore som er fristende, da det gir meg muligheten til å reise verden rundt, noe jeg skal gjøre uansett om jeg ikke får offshorejobb (skal kjøpe meg seilbåt).

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

Noen som vet hvorfor Statoil ikke utlyste Dataelektronikere i år?

Det er enda i testfasen, det har kun vært tatt inn en lærling i dette faget før og det var i fjor.

 

Søkte selv automasjon lærling, selv om jeg allerede er lærling.

Da vil du falle langt ned i køen. Statoil tar ikke inn folk med fagbrev og lignende da de tar inn flere lærlinger enn de trenger for å kunne gi noe tilbake i samfunnet.

Ca. 40% får arbeid etter læretiden i snitt og alle må søke for å kunne få en stilling.

 

Men nå har jeg ikke akkurat troa på at jeg blir innkalt til intervju, 3 i snitt og 100+ dager med fravær.

3 i snitt i programfagene? Det vil være veldig tynt.

100+ dager er ganske mye og vil ikke akkurat være fristende for arbeidsgiver selv om du skulle ha dokumentert sykefravær.

 

Jeg anbefaler deg å holde deg til læreplassen du har, få et fagbrev samt gode attester. Det vil gi deg en langt større mulighet til å havne off-shore.

Lenke til kommentar

Da vil du falle langt ned i køen. Statoil tar ikke inn folk med fagbrev og lignende da de tar inn flere lærlinger enn de trenger for å kunne gi noe tilbake i samfunnet.

Ca. 40% får arbeid etter læretiden i snitt og alle må søke for å kunne få en stilling.

Har ikke fått fagbrev enda, er 6 mnd inn i lærlingtiden min (av 18 mnd).

 

3 i snitt i programfagene? Det vil være veldig tynt.

100+ dager er ganske mye og vil ikke akkurat være fristende for arbeidsgiver selv om du skulle ha dokumentert sykefravær.

 

Jeg anbefaler deg å holde deg til læreplassen du har, få et fagbrev samt gode attester. Det vil gi deg en langt større mulighet til å havne off-shore.

3 i snitt i programfagene er syltynt, men snittet kommer nok også mye av fraværet. Mye fravær fører til dårligere karakterer. Og ja, 100 dager fravær er enormt mye, føler jeg bare har flakset meg gjennom utdanningen min, så skal ikke akkurat satse på flaks lenger. Tror forsåvidt det nesten hadde vært verre om jeg hadde dokumentert fraværet mitt med sykdom, da hadde jeg jo vært helt ubrukelig om jeg er så mye syk.

 

Har ingen tro på lærlingplass i Statoil, og er forsåvidt fornøyd med lærlingplassen jeg har nå, søkte mer for å gjøre det da offshore er en liten drøm for meg.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg er 21år og har hoppet tilbake i studiene.

 

Gikk TIP 07/08 med ett snitt på 4,25 og ca 20dager fravær.

Gikk PIT 08/09

Så har jeg allmennpåbygging + psykologi i organisasjon og ledelse del 1 fra høyskole.

Nå i 12/13 går jeg kjemiprosess i ålesund da jeg endelig har funnet ut hva jeg bli, til jul hadde jeg ett snitt på 5 all over og 5.25 i programfagene med ett fravær på 3 dager hvor jeg har dokumentert at jeg var på kurs.

 

Har 4år jobberfaring innenfor diverse jobb både i lederstilling og vanlig ansatt. Har både gode attester og gode referanser og vise til.

 

Noen som vet hvordan Statoil går frem med tanke på at jeg er 21år?

Og jeg hadde en del fravær tilbake i 07/08, men om de da ser forbedringen min. Har blitt endel mer voksen på 5år og viser til forbedring.

 

Noen som har litt input på det med tanke på alder og forbedring? Har alltid hatt noe å gjort så finnes ingen pauser eller glipp i CV.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har heller ikke fått svar, men tror ikke det er grunn til bekymring helt enda, fristen har jo nesten akkurat gått ut, en ukes tid siden!

Ja jeg ser den, er nok bare å smøre seg med tålmodighet og vente. Hva går du og hva fikk du i snitt ? Jeg hadde 4,5 i fjor og 5,3 i år. Hadde 10 dager udokumentert fravær i fjor pga. sykdom, men hadde 7 dager dokumentert fravær i år. Håper ikke vg1 fraværet har så mye å si som Vg2
Lenke til kommentar

Ja jeg ser den, er nok bare å smøre seg med tålmodighet og vente. Hva går du og hva fikk du i snitt ? Jeg hadde 4,5 i fjor og 5,3 i år. Hadde 10 dager udokumentert fravær i fjor pga. sykdom, men hadde 7 dager dokumentert fravær i år. Håper ikke vg1 fraværet har så mye å si som Vg2

 

Ser for meg at de har en del søknader som skal gjennomgås, er jo til og med sikkert søkere fra andre land.

 

Går Industriteknologi Vg2. 6 i snitt Vg1 Teknikk og Industriell Produksjon Vg1, men jeg hadde fritak i tre fellesfag, hadde bare norsk og matematikk, pluss programfagene. 5,67 1. termin nå i år.

Ville tro at de legger merke til så gode forbedringer, det er jo veldig bra!

 

Ser for meg at de har en del søknader som skal gjennomgås, er jo til og med sikkert søkere fra andre land.

 

Går Industriteknologi Vg2. 6 i snitt Vg1 Teknikk og Industriell Produksjon Vg1, men jeg hadde fritak i tre fellesfag, hadde bare naturfag og matematikk, pluss programfagene. 5,67 1. termin nå i år.

Ville tro at de legger merke til så gode forbedringer, det er jo veldig bra!

 

Hei.

 

Jeg er 21år og har hoppet tilbake i studiene.

 

Gikk TIP 07/08 med ett snitt på 4,25 og ca 20dager fravær.

Gikk PIT 08/09

Så har jeg allmennpåbygging + psykologi i organisasjon og ledelse del 1 fra høyskole.

Nå i 12/13 går jeg kjemiprosess i ålesund da jeg endelig har funnet ut hva jeg bli, til jul hadde jeg ett snitt på 5 all over og 5.25 i programfagene med ett fravær på 3 dager hvor jeg har dokumentert at jeg var på kurs.

 

Har 4år jobberfaring innenfor diverse jobb både i lederstilling og vanlig ansatt. Har både gode attester og gode referanser og vise til.

 

Noen som vet hvordan Statoil går frem med tanke på at jeg er 21år?

Og jeg hadde en del fravær tilbake i 07/08, men om de da ser forbedringen min. Har blitt endel mer voksen på 5år og viser til forbedring.

 

Noen som har litt input på det med tanke på alder og forbedring? Har alltid hatt noe å gjort så finnes ingen pauser eller glipp i CV.

 

Ei jeg har litt kontakt med, som var lærling i Statoil i fjor eller året før, fortalte meg at en lærling i hennes kull var 28 år gammel. Så da skulle en tro alderen går bra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...