Gå til innhold

God ide å kjøpe leilighet for fire-fem år?


KompleX

Anbefalte innlegg

Leier for tiden en leilighet i Bergen for rundt 9,5k i måneden. Er fulltidsstudent og det samme er min samboer.

 

Saken er at mine foreldre lenge har vurdert å investere i en leilighet, enten som et utleieobjekt eller som noe jeg kunne tenke meg å ta (altså kjøpe). De tar opp lån, jeg betaler til de, mens leiligheten blir stående i mitt navn.

 

Det er sånn at min samboer er et år inne i en mastergrad, og jeg like langt inne i en bachelor (som jeg regner med skal bygges på til en master). Ser ikke for meg at Bergen er en by jeg ønsker å bo i så fryktelig lenge etter at jeg er ferdig studert, så spørsmålet blir om det i det hele tatt lønner seg for oss og investere i en leilighet. Kan noen ramse opp noen pros og cons for meg? Burde jeg heller leie den?

 

Er rimelig lei av å putte penger jeg ikke for noe igjen for (sett bortifra tak over hodet) på en utleier. Samtidig er jeg usikker på om det har noe for seg å kjøpe en leilighet jeg skal bo i over så kort tid.

 

Leiligheten det er snakk om er i sentrum, 40ish kvm, og prisen 2 000 000.

Endret av KompleX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er aldri godt å vite, men jeg har ingen tro på snarlig boligboble. Jeg tror prisene vil stige godt i år og til neste år i hvertfall.

 

På 4 år har du betalt 456.000 kr i leie til utleier. I samme tidsrom ville du betalt ca 280.000 kr i renter på et lån på 2 mill på 20 års nedbetaling og dagens rente. Bare der utgjør det en besparelse på 176k. Så kommer evnt. husleie i borettslag/sameie eller kommunale avgifter (rundt 1500 kr i måneden) i tillegg. Totalt med avdrag og renter vil et slikt lån komme på ca 12000 i måneden.

 

2 mill for en 40 kvm. hørtes forholdsvis lavt ut. Pass på at det ikke ligger store utgifter i husleien slik at man i prinsippet betaler ned enda et lån via husleien eller at det er utsatt nedbetaling de første 5 årene. Ser at det var veldig mye nybygg i den prisklassen og da er det ofte tilfelle.

Lenke til kommentar

Dette er noe av det jeg har lurt mest på. Om salgskostnadene nuller ut den eventuelle profitten jeg sitter igjen med etter salg.

Ta mitt eksempel som utgangspunkt. Sett at boligprisen ikke stiger og du låner som tidligere nevnt. Da sitter du igjen med besparelse på 176k mellom leie der du bor nå og renter på leiligheten du vil kjøpe. La oss si det koster deg 100k å få solgt boligen så sitter du igjen med 76k i besparelse kjøpe kontra leie. Da er ikke evnt husleie der du kjøper tatt med. 100k i salgsutgifter er forholdsvis mye og det skal være mulig å komme noen 10 000 under dette.

 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg kjøpt nå når du har sjansen. 4-5 år er et godt tidsperspektiv hvis du vil tjene på det.

Lenke til kommentar

KompleX,

 

Tommelfingerregelen er at man bør ha en tidshorisont på minst fem år hvis man skal kjøpe. Skal man bli boende kortere enn det, bør man tenke seg om.

 

Det jeg tror du bør gjøre, er å finne penn og papir og rett og slett få ned alle kostnader på arket. Omk. til staten (som jeg antar du skal ta?), renter, leie, utgifter til megler ved salg, evt. leieinntekter hvis dere beholder boligen etter flytting, etc. etc. Regn etter og se hva du er best tjent med.

 

I tillegg må du gjøre som alle andre: Gjette hvordan boligprisene utvikler seg fremover. Som leietager løper du ingen risiko for prisfall, men får heller ingen gevinst hvis veksten fortsetter.

 

For øvrig høres 2 millioner for ca. 40 m^2 ganske lite ut. Prisnivået slike leiligheter sentralt ligger vel nå på rundt 60 000 per m^2 P-rom så vidt jeg vet.

 

For øvrig er Bergen en flott by når du først blir vant til den :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...