Gå til innhold

En ny vri på Jesus


Osnes

Anbefalte innlegg

Vil legge med at jeg ikke mente det i 2. avsnitt dømmende mot meg.. Jeg selv kunne ha dratt til Sudan, men likevel sitter her. Men håper du tar poenget mitt om at vi, også jeg, ikke kan legge skylden på Gud for at de menneskene rundt oss har smerter! Jeg tror at Jesus ønsker å helbrede og hjelpe dem GJENNOM oss! :)

Hvorfor ønsker han å gjøre det "gjennom" oss? Er det på samme måte som at jeg øsnker å hjelpe afrika "gjennom" SOS Barnebyer? Altså jeg slipper å gjøre noe selv, jeg bare betaler en hundrings i måneden?

 

Men, jeg må si at jeg liker denne måten å "hjelpe" på bedre. Sist gud skulle "hjelpe" menneskeheten druknet han samtlige mennesker på jorden, inkludert uskyldige barn, i en enorm flodbølge. Så at han outsourcer det til mennekskene er joe en forbedring. Synd at den største organisasjonen har en lei tendens til å forgripe seg på smågutter da... Så spesielt gjennomtenkt ser det jo ikke ut til å være.

 

En annen betraktning er jo at disse han bruker for å hjelpe "gjennom" er mer opptatt av å hjelpe seg selv.

 

Denne illustrere jo hvor effektiv gud er i sitt humanitære arbeid...

Good-without-God.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Siden flere svarte nå vil jeg ikke sitere alle, men la meg først legge fram min tanke om hva en karismatisk kristen er:

- Ikke en som tenker han/hun er bedre enn andre, men som kan si at ingen er perfekte, og derfor er ikke jeg noe bedre enn deg.

- En som våger å forkynne evangeliet offentlig, og ikke bare bak lukkede møteforsamlinger.

- En som tror på at f.eks helbredelse er en viktig og stor del i Bibelen.

Kunne skrevet flere punkt her, men la meg si dette: Mange kan kalle seg karismatiske, på det gode og det onde, grunnen til at jeg fremstilte meg selv som karismatisk her var fordi jeg håpte at flere ville fortsette og lese da jeg personlig sliter med å finne mange som faktisk er karismatiske (i flere forstander) i Norge generelt, selv om du JA, finner mange her og der, så kan ikke dette sammenlignes med land som f.eks Australia. :) Si gjerne at en karismatisk kristen er en som tilber Gud som en livsstil, ikke bare hver søndag klokka 11. Nå handler det å være en karismatisk kristen en del om hva du tror. :)

 

For meg er karisma et lydløst uttrykk - enten har du det, eller så har du det ikke. Det handler ikke om at du roper, eller er så fryktelig glad og happy, eller er noe annet "overfladisk". Nei, ekte karisma har man hvis man ikke tenker på å bli karismatisk - ikke tenker på å bli lagt merke til - ikke søker berømmelse for berømmelsens skyld - ja, heller ikke om man er den rene "Mor Teresa" i sin omtanke for alle levende vesener. Kort sagt: start med deg selv, og hold på helt til du får en ny beskjed, fordi den vil komme, men ingen vet når (og, sist men ikke minst: ikke si det til noen!!!)

 

Prøv å¨finn de ekte karismatikerne blant de som ikke gjør noe spesielt av seg - da tror jeg du finner det ekte karismatiske uttrykket.

 

:)

Lenke til kommentar

''Utilgivelig synd.''

Dette er noe vi leeeenge har slitt med, noe som jeg lurte lenge på hva i all videste verden Jesus kunne mene ved dette om han var kjærlighet som Bibelen sier.. Da jeg leste om når Jesus sa dette om at ''når dere spotter DHÅ får dere ikke tilgivelse.'' Så er det en ting som jeg hang meg litt oppi.. Under den korte tidsperioden Jesus talte akkurat der og da, så snakket han om å fornekte Guds ånd, og at det er å fornekte Gud og nekte å ta imot Ham. Så i mine øyne, så er dette bibelverset VELDIG åpenbart egentlig: den utilgivelige synd er å benekte Guds Ånd å ta bolig. :) Tror også Paulus hadde fokusert mer på dette i brevene sine om der faktisk var en synd som ikke kunne tilgis!

Jeg benekter den hellige ånd. Det er en utilgivelig synd. Hva du tror Paulus hadde fokusert på spiller da ingen rolle for meg? Det står i bibelen at jesus har sagt at det er en utilgivelig synd. Da spiller det vel ingen rolle hva du, paulus eller andre sier?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Denne illustrere jo hvor effektiv gud er i sitt humanitære arbeid...

Good-without-God.png

 

Ja, Gud jobber på mystiske måter - og det er litt amen i kjerka over disse eldre som har brukt livet sitt på å karre til seg og bruke de spisseste albuene i knivskuffen - og sånn rett før de skal takke av til de evige jaktmarker, begynner jobben med å kjøpe seg inn i paradiset, og sørge for at ettermælet blir litt bedre.

 

Det er veldig vanlig blant alle folk, den tendensen

 

Fint at du dro frem denne saken - passet midt i blinken

 

:)

Lenke til kommentar

Ja, Gud jobber på mystiske måter - og det er litt amen i kjerka over disse eldre som har brukt livet sitt på å karre til seg og bruke de spisseste albuene i knivskuffen - og sånn rett før de skal takke av til de evige jaktmarker, begynner jobben med å kjøpe seg inn i paradiset, og sørge for at ettermælet blir litt bedre.

 

Det er veldig vanlig blant alle folk, den tendensen

 

Fint at du dro frem denne saken - passet midt i blinken

 

:)

Problemet er, at man ikke kan kjøpe seg inn i himmelen (om man ikke er katolikk, de var lure som startet å selge avlat). Man må _tro_ og så lenge man tror, kan man være ond som satan sjøl. Hitler feks, var kristen, og dermed sikkret plass....

Lenke til kommentar

den utilgivelige synd er også det å mene at Gud/Jesus får sin kraft fra Satan

Åssen VET du at det ikke nettopp ER satan som lurer deg til å tro at det er gud du tilber? Hvordan VET du at det ikke er satan selv som står bak religionen du tilhører? Faktum er at du KUN har din fantasi og ditt føleri til å si deg noe som helst og det er verdiløst som fakta sjekker i dette spørsmålet, for det kan være satan som står bak og innbiller deg at det er gud du tilber UTEN at du ville visst en dritt om det.

 

Selvfølgelig VET du at det ikke er slik fordi du har tatt "imot" jesus og tror du derfor er trygg og at satan kun kan virke mellom andre (les: de som ikke tror på på jesus...) og ikke deg...

 

Men alt du har å henge dette på er egentlig ikke annet enn din egen uærlighet... synd for deg, men slik er det, for du har i virkeligeheten ikke en eneste mulighet til å sjekke om det faktisk er satan, bibelens myte omspunnende syndebukk, som drar i trådene dine. Eller i mine tråder for den sakens skyld, OM satan faktisk skulle være virkelig og ikke en myte i jødenes mytologi....

 

Så kan du innbille deg art du blir frelst mellom jesus, men det er fremdeles bare en innbildning, et føleri om du vil. Men jeg forventer ikke at du forstår det, du tror jo på disse fantasiene og anser deg vel som "trygg"....

 

Merkelig egentlig hvor mye makt denne satan har når gud er i mot all ondskap, har det slått deg noen gang?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Problemet er, at man ikke kan kjøpe seg inn i himmelen (om man ikke er katolikk, de var lure som startet å selge avlat). Man må _tro_ og så lenge man tror, kan man være ond som satan sjøl. Hitler feks, var kristen, og dermed sikkret plass....

 

Du tror visst at det å klare å ta i mot nådegaven, er noe som er veldig enkelt og nesten som å spise litt sjokolade og drikke brus, men det er ikke sånn jeg opplevde den gaveoverrekkelsen. Den kostet ganske mye, og mye mer enn jeg noengang har måttet betale i verdslige betalingsmidler.

 

Men jeg skjønner at du nok aldri har prøvd å få den gaven, eller kanskje du har blitt skremt/sliten i forsøket

Lenke til kommentar

Du tror visst at det å klare å ta i mot nådegaven, er noe som er veldig enkelt og nesten som å spise litt sjokolade og drikke brus, men det er ikke sånn jeg opplevde den gaveoverrekkelsen. Den kostet ganske mye, og mye mer enn jeg noengang har måttet betale i verdslige betalingsmidler.

 

Men jeg skjønner at du nok aldri har prøvd å få den gaven, eller kanskje du har blitt skremt/sliten i forsøket

Grunnen til at det ikke er så enkelt, er fordi du betaler alt, for ingenting.

Lenke til kommentar

Og hva vet du om det?

 

Alternativ A:

Fordi du tilber feil gud. Min gud, Abalalka, er den sanne gud, og har vist seg for meg og frelst meg. Alle som tilber andre guder skal straffes ved den store sammenkomsten ved tidens ende! Du har ingen måte å motbevise, eller motsi dette. Samtlige argumenter du vil bruke for å forklare din gud, kan jeg bruke til å forklare min.

 

Alternativ B:

Fordi det er ikke presentert ett eneste ett saklig argument for eksistensen av en slik gud.

Fordi det er ikke presentert ett eneste ett saklig bevis for eksistensen av en slik gud.

Samtlige religioner som blir tatt seriøst har sine røtter tilbake til en tid der man levde i huler.

Det religiøse mener og tror om sin gud har så mange logiske brister at det ikke rimer med det de mener og tror.

De fleste religioner er forholdsvise "like", og har lik utvikling, og påvirkes av de samme tingene.

Hva gjør DIN gud den "rette"? Du har jo tross alt utelukket tusenvis av andre guder. Jeg gjør akkurat det samme som deg, bare +1?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Alternativ A:

Fordi du tilber feil gud. Min gud, Abalalka, er den sanne gud, og har vist seg for meg og frelst meg. Alle som tilber andre guder skal straffes ved den store sammenkomsten ved tidens ende! Du har ingen måte å motbevise, eller motsi dette. Samtlige argumenter du vil bruke for å forklare din gud, kan jeg bruke til å forklare min.

 

Alternativ B:

Fordi det er ikke presentert ett eneste ett saklig argument for eksistensen av en slik gud.

Fordi det er ikke presentert ett eneste ett saklig bevis for eksistensen av en slik gud.

Samtlige religioner som blir tatt seriøst har sine røtter tilbake til en tid der man levde i huler.

Det religiøse mener og tror om sin gud har så mange logiske brister at det ikke rimer med det de mener og tror.

De fleste religioner er forholdsvise "like", og har lik utvikling, og påvirkes av de samme tingene.

Hva gjør DIN gud den "rette"? Du har jo tross alt utelukket tusenvis av andre guder. Jeg gjør akkurat det samme som deg, bare +1?

 

Hva er det du forsøker deg på her? Spørsmålet var jo noe helt annet, nemlig om hvor enkelt eller komplisert det er å motta nådegaven, eller har jeg misforstått meg selv også?

Lenke til kommentar

Hva er det du forsøker deg på her? Spørsmålet var jo noe helt annet, nemlig om hvor enkelt eller komplisert det er å motta nådegaven, eller har jeg misforstått meg selv også?

Frelsen

Det er ganske komplisert å motta en nådegave som ikke eksisterer.

Det er derimot ganske enkelt å overtale seg selv om at man har mottat en nådegave. (alle teister gjør det)

 

Frelsen er din nådegave, basert på det du tror på. Noe du ikke har andre bevis eller kilder for enn bibelen, andre bøker, eller personlige opplevelser. Poenget er at du snakker om hvor vanskelig det er å motta noe, når jeg ikke finner noen grunn til å tro at noe overhode eksisterer i utgangspunktet. Først må du sansynliggjøre at det det i det hele tatt er mulig å motta denne nådegaven, før du bestemmer hvor vanskelig det er å få den.

 

For å banke en gammel hest enda mer, kansje vi skal diskutere hvor vanskelig der er å lære å ri på enhjørninger?

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er ganske komplisert å motta en nådegave som ikke eksisterer.

Det er derimot ganske enkelt å overtale seg selv om at man har mottat en nådegave. (alle teister gjør det)

 

Frelsen er din nådegave, basert på det du tror på. Noe du ikke har andre bevis eller kilder for enn bibelen, andre bøker, eller personlige opplevelser. Poenget er at du snakker om hvor vanskelig det er å motta noe, når jeg ikke finner noen grunn til å tro at noe overhode eksisterer i utgangspunktet. Først må du sansynliggjøre at det det i det hele tatt er mulig å motta denne nådegaven, før du bestemmer hvor vanskelig det er å få den.

 

For å banke en gammel hest enda mer, kansje vi skal diskutere hvor vanskelig der er å lære å ri på enhjørninger?

 

Bare kom deg ned av kjepphesten din! Jeg baserer meg på mine egne erfaringer. La gå at ikke du hverken tror eller respekterer at jeg sier at jeg har hatt disse, men da synes jeg også at du skal la være å spørre om svar, og heller fortsette å leke leken med å snu og vri på bokstaver og beregne næringsinnholdet av dem.

Lenke til kommentar

Kjepphest? det er da vittelig ikke jeg som påstår at det finnes en gud som gir frelse, uten å kunne bevise eller underbygge denne uttalelsen. Jeg står faktisk på en krakk, for å prøve å nå opp til deg og hesten din.

 

Jeg baserer meg på mine egne erfaringer.

 

Nettopp, og ser ikke du problemet med dette? Jeg merer å ha fått med meg en plass at du jobber innefor helse og omsorgsvesnet, og da burde du, om noen, vite hvor lettpåvirkelig, fordreid og lettvint vår oppfattelse av ting er. Vi hører det vi vil høre, og tror det hjernen vil tro. Alle svakehetene i din egen biologi som gjør at dine opplevelser ikke kan sidestilles med virkelighet i det hele tatt. ALT er hjernens tolkning av de signalene den mottar. Og det er denne tolkningen som du får presentert som "virkeligheten".

 

Hva skjer om du tar LSD? Det er et kraftig halusinogen, som gjør at du opplever "ting". Er dette virkelig bare fordi du opplever det?

 

Jeg må bare bemerke at jeg aldri har betvilt at du har hatt religiøse opplevelser. Det har flere hatt, både religiøse, og ateister, og det er et akseptert medisinsk fenomen. Det har tilogmed blitt fremstilt kunstige religiøse opplevelser i laboratorium. Prombelet er ikke opplevelsen i seg selv, men den konklusjonen som følger. Det er en konklusjon av hjernens "hvoran får jeg dette til å gå opp". For religiøse, så går det lettest opp ved å si "det var gud".

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Vil vel heller si at det er deg, pencil, som sitter på kjepphesten her når du hevder og påstår og baserer deg på verdiløse erfaringer på det spinmkle grunnlaget du her presiserer...

 

Men deg om det. Skjønner art du sikkert trenger den "sikkerheten" du innbiller deg kommer med denne frelsen og nådegaven også videre, men det er fremdeles en syltynn sak og et enda mindre håp....

Lenke til kommentar

Shamaner har i årtusner snakket med "åndene" gjennom selvindusert transe, og halusinogene rusmiddler. Betyr dette at åndene er virkelige? Bare fordi de opplevde dem?

Hvis man er villig til å skape seg sin egen virkelighet så... Og det er jo det religion går ut på, innbille seg saker og ting det ikke er belegg for å innbille seg slik at de kan opprettholde "virkeligheten" de selv er med på å sette opp, via "erfaringer" de senere må tolke og som så og si altid blir tolket i favør av en eller annen entitet, den de tilfeldigvis tror på i øyeblikket...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...