Gå til innhold

Veggfeste til 65" flatskjerm


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg har nettopp bestilt en LG 65LM620T (som veier nesten 50kg), og vil gjerne montere denne på veggen. Det beste hadde vært et feste som gir rom for å vri tv'n noe i sideled, men det er ikke et absolutt krav. Det viktigste at den får et solid feste som fordeler påkjenningen (minimum 50kg) utover en større flate av veggen (gipsbetong).

 

Det er ingen absolutt maksgrense på pris, men vil helst ikke punge ut i dyre dommer. Jeg så noen på amazon, men problemet er ofte at de ikke sender til Norge :hm:

 

Jeg har tenkt på en annen løsning der jeg monterer opp to kraftige og hule metallstendere (med matchende farge til veggen) vertikalt med passe avstand til hverandre (i forhold til montering av tv'n), og som hviler mot gulvet. Da kunne jeg lagt kablene inni.

 

Håper noen der ute har gode tips å gi meg her ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for kjapt svar, winter2012 :)

 

Den første linken du ga meg passet på skjermer inntil 42". Den andre får jeg heller sjekke nærmere da det ikke står noen grense for størrelse på skjermen.

 

Ellers er jeg interessert i flere innspill. Vil gjerne ha den "perfekte" løsningen for mine behov, da uten at jeg er helt sikker på hva det måtte være ... ennå ...

Lenke til kommentar

Takker for kjapt svar, winter2012 :)

 

Den første linken du ga meg passet på skjermer inntil 42". Den andre får jeg heller sjekke nærmere da det ikke står noen grense for størrelse på skjermen.

 

Ellers er jeg interessert i flere innspill. Vil gjerne ha den "perfekte" løsningen for mine behov, da uten at jeg er helt sikker på hva det måtte være ... ennå ...

 

Da anbefaler jeg at du tar et raskt søk på Expert, Lefdal, Elkjøp og så videre. :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Hardware har skrevet denne guiden med generelle råd og tips til veggfester og TV-bord: http://www.hardware....g-tv-bord/93802

 

@96abrevs ....men en 65-tommer på gipsbetong krever kanskje noe spesielt.. :hmm:

Når man trykker på linken i toppen som viser siste nyheter fra de forskjellige nettstedene så fører linken til denne forumtråden, er det riktig?

 

cwtouy.jpg

 

Trykker man "Veggfeste til 65-tommers" så fører linken her.. :p

Lenke til kommentar

Det er nok riktig. Tråder som kan ha spesielt stor interesse for leserne av forsiden kan fremheves og linkes derfra. Hvis du kikker på forsiden av hardware.no nå så ser du en tilsvarende forumlink under overskriften "Se hvordan han bygger sin egen ruter".

 

Apropos svak vegg, så kan man hjelpe på det ved å skru fast en monteringsplate i f.eks sponfiber, finer eller mdf på veggen og montere veggfestet på den. En plate kan man gjerne skru 100 fester i og da spiller det liten rolle om 10% ryker under skruingen. Men bruker man kun veggfestet så er man mer begrenset til antall skruhull og er mer avhengig av flaks for at nok skrufester holder.

Lenke til kommentar

Det er nok riktig. Tråder som kan ha spesielt stor interesse for leserne av forsiden kan fremheves og linkes derfra. Hvis du kikker på forsiden av hardware.no nå så ser du en tilsvarende forumlink under overskriften "Se hvordan han bygger sin egen ruter".

Ah okei.

 

Bare vandt med at det kunn er nyheter der oppe.. :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Hardware har skrevet denne guiden med generelle råd og tips til veggfester og TV-bord: http://www.hardware....g-tv-bord/93802

 

@96abrevs ....men en 65-tommer på gipsbetong krever kanskje noe spesielt.. :hmm:

 

Jeg har lest noen sider om emnet, og de har gitt meg noen basiskunnskaper. Men jeg er ikke ute etter mainstream løsninger alene. Jeg tror jeg har funnet en løsning som fungerer på gipsbetong, og som også vil se ok ut. Jeg tenkte meg to hule eller u-formede metallstendere som skal festes vertikalt på veggen med en slik avstand at jeg kan montere nettopp bestilte veggfeste på (se svar over). Stenderne vil jeg la hvile på en eller annen form for pute mot gulvet. Da får jeg flere fordeler.

 

1. Påkjenningene for både tyngden direkte og vridning vil fordeles bedre.

 

2. Jeg kan skjule kabler i stenderne, og det blir litt mer ryddig i kabelsalaten.

 

3. Stenderne vil gi litt mer avstand til veggen (tv'n blir omkranset av et mediamøbel, så man vil likevel ikke kunne se inn på baksiden av tv'n fra siden), noe som forhåpentligvis vil kompensere for at veggfestet har max anbefaling for 63", mens tv'n min altså er 65" (her må noen rette meg hvis jeg har misforstått ...)

 

4. Jeg kan i ettertid justere tv'n til en annen høyde uten å måtte bore nye hull i veggen.

 

Stenderne vil jeg male i matchende farge til veggen. Siden de knapt vil være synlige, må jo ikke finishen være helt proff ...

 

Jeg har tenkt å bruke god tid på dette. Kanskje jeg til slutt ender opp med en annen løsning. Blir nok litt klokere når jeg har fått sett litt nærmere på veggfestet ...

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Eg hengte en Samsung 65" opp i denne på Lørdag. På gips, festet med 5 gipsanker.

 

Meget vellykket resultat, TVen bygger totalt 5,5 cm ut fra veggen :love: :love: :love:

 

http://www.komplett....aspx?sku=623913

 

Det fungerer kanskje hos meg også, men jeg vil være 100% sikker på at jeg plutselig ikke har en tv pladask i gulvet :eek: Derfor har jeg tenkt på en løsning du kan se i svaret over.

 

Forresten. Hvor mye veier tv'n din? Min veier sine gode 46kg, altså ingen lettvekter ...

Lenke til kommentar

Jeg fikk tv'n i hus torsdag. For et monster :eek: Den "gamle" 40-tommeren så ut som en pc-skjerm i forhold. I og med at jeg jobber en del denne og neste uke, blir det lite tid til å holde på med den.

 

Håper at jeg har fått den oppe å gå med riktige innstillinger i løpet av fredagen. Jeg kan sikkert google meg fram til en god kalibrering og annet, men kom gjerne med innspill her :) .

Lenke til kommentar

Det fungerer kanskje hos meg også, men jeg vil være 100% sikker på at jeg plutselig ikke har en tv pladask i gulvet :eek: Derfor har jeg tenkt på en løsning du kan se i svaret over.

 

Forresten. Hvor mye veier tv'n din? Min veier sine gode 46kg, altså ingen lettvekter ...

 

Eg valgte Samsung sin skjerm pga den lave vekten, bare 25kg. Eg vågde ikkje å henge min gamle TV på veggen, den veide 40 :innocent:

 

Men dersom du lager til en løsning med føtter som står på gulvet og tar vekten skal jo festet i veggen bare holde støttene inntil veggen. Det blir jo nesten ikkje belastning i veggen i det hele tatt på den måten.

Lenke til kommentar

Hvis det er en vanlig enebolig så er antakelig gipsen skrudd til stående stenderverk, disse skal normalt stå med 60cm avstand fra senter til senter. Hvis du kan lokalisere denne (knoketest, stendersøker, visuelt) så kan du bruke skruer i denne som ikke har problemer med å holde vekten.

Lenke til kommentar

Eg valgte Samsung sin skjerm pga den lave vekten, bare 25kg. Eg vågde ikkje å henge min gamle TV på veggen, den veide 40 :innocent:

 

Men dersom du lager til en løsning med føtter som står på gulvet og tar vekten skal jo festet i veggen bare holde støttene inntil veggen. Det blir jo nesten ikkje belastning i veggen i det hele tatt på den måten.

 

Nå har jeg bestilt et veggfeste som lar tv'n vinkles og tiltes. Det vil jo gi en viss påkjenning selv med støtte i gulv, men det er klart en slik løsning jeg har tenkt på vil hjelpe godt. Jeg glemte å skrive i min beskrivelse av nevnte løsning at jeg også vil ha én eller to tverrstendere også, altså horisontale, mellom de to vertikale stenderne. Det vil gi både mer festeflate og en mer stabil/solid konstruksjon.

 

Hva gjelder Samsung sine tv'er, så likte jeg ikke det jeg så i de ulike butikkene. 8000-serien (lcd-led) hadde alt for skarpt bilde etter min smak. Jeg vet at skarpheten kan reduseres, men iflg. flere som har kjøpt tv'n, er det ikke så mye. Men designet liker jeg :)

 

Av de tv'ene jeg har tatt en nærmere titt på, synes jeg Philips sin 8000-serie var best på bilde, faktisk bedre enn Panasonic sine dyrere plasmaer. Men det var i lyse lokaler ...

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Hvis det er en vanlig enebolig så er antakelig gipsen skrudd til stående stenderverk, disse skal normalt stå med 60cm avstand fra senter til senter. Hvis du kan lokalisere denne (knoketest, stendersøker, visuelt) så kan du bruke skruer i denne som ikke har problemer med å holde vekten.

 

Usikker på om det er meg du svarer her, men siden du først er inne på det. Jeg trodde det var gipsbetong på aktuelle vegg fordi min nabo (borettslag) fortalte meg det for noen år siden, men da jeg undersøkte litt nærmere nå nettopp, oppdaget jeg at det er gipsplate på betong. Uansett vil jeg gå for den løsningen jeg har nevnt i en annen kommentar her med metallstendere da jeg kun ser fordeler med det.

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Har endelig fått testet tv'n litt i dag morges, og kalibrert den etter en anbefaling jeg fant i et nettforum. Sitter igjen med blandede følelser. På blu-ray og hdtv er den bra, men på enkelte kanaler henger ikke bildet helt med, da enten hele tiden eller til og fra. I forhold til min 2 år gamle Sony KDL 40NX700 er den bedre og dårligere på bildekvaliteten, alt etter som.

 

Hva gjelder (passiv) 3d, ble jeg noe skuffet, men på den annen side så er ikke 3d noe jeg er veldig opptatt av ...

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har akkurat hengt opp en 80" TV på nesten 60kg med et standard veggfeste fra Logik som skal tåle 75kg i en sponplatevegg. Jeg har litt nåja for at det skal deise i gulvet. Tenkte jeg skulle få lånt meg et sånn måleinstrument for å finne stendere i veggen bak slik at jeg kan sikre det bedre med et par bolter...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...