Gå til innhold

Grappling- og Jiu jitsu-tråden.


Anbefalte innlegg

Jiu-Jitsu-Banner-MT.jpg

 

Tenkte det var på tide med en grapplingtråd hvor vi kan diskutere og dele erfaringer. Brazilian Jiu Jitsu er kanskje tenkt som hovedfokus, men du er like velkommen til å diskutere om du driver med judo, bryting eller lignende, spesielt hvis teknikkene er overførbare til andre former for grappling.

 

 

En kort introduksjon til BJJ:

 

Brasiliansk Jiu-Jitsu (BJJ) er en kampsport, og et selvforsvarsystem som fokuserer på grappling og spesielt bakkekamp. Brasiliansk jiu-jitsu ble dannet fra grunnleggende Kodokan Judo bakkekamp (Ne-Waza) som ble lært til Carlos Gracie av master Mitsuyo Maeda. Brasiliansk jiu-jitsu kom etterhvert til å bli sin egen kunst gjennom eksperimenter, praksis og tilpasning fra Judo-ferdighetene til Carlos og Helio Gracie, som deretter videreførte sin kunnskap til sin familie.

 

BJJ fremmer konseptet om at en mindre, svakere person kan lykkes med å forsvare seg mot en større, sterkere overfallsmann ved hjelp av riktig teknikk, og ved å ta kampen til bakken, for så å bruke ledd-låser og kvelninger til å beseire motstanderen med. BJJ-trening kan brukes til grappling-turneringer (GI og ingen GI), mixed martial arts-konkurranse (MMA), eller som selvforsvar. Sparring (ofte referert til som "rulling") og partner-driller spiller en viktig rolle i treningen, og noe fokus er plassert på ytelse, spesielt i konkurranse, i forhold til fremdrift og stigning i rangeringssystemet.

 

Siden starten i 1914, ble den overordnede kunsten Judo atskilt fra eldre systemer av japansk jiu-jitsu med en viktig forskjell som ble overlevert til brasiliansk jiu-jitsu: det er ikke bare en kampsport: det er også en sport, en metode for å fremme fysisk form og bygge karakter i unge mennesker, og til syvende og sist en livsstil.

 

 

Filosofien bak Brazilian Jiu Jitsu:

 

http://www.youtube.com/watch?v=4k9Ef-nezmA

 

http://www.youtube.com/watch?v=xuN5JXd0jMU

 

 

Grunnleggende posisjoner:

 

http://www.youtube.com/watch?v=6XnQAHtxrSs

 

 

Grappling-demonstrasjon:

 

http://www.youtube.com/watch?v=oYSednt08qM

Endret av Orwandel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mount

 

Mount er en dominant grappling-posisjon, hvor en utøver sitter på den andre utøverens overkropp med ansiktet vendt mot motstanderens hode. Dette er svært gunstig for den øverste utøveren av flere grunner. Den øverste utøveren kan generere betydelig momentum for slag eller albuer mot hodet av motstanderen, mens den nederste utøveren er begrenset av bakken og av utøveren på toppen. En annen fordel er ulike stranguleringsgrep og leddlåser som kan brukes fra toppen, mens slike teknikker ikke er gjennomførbare fra bunnen. Den første prioritet for den nederste utøveren er å feie motstanderen eller komme seg til en bedre posisjon, som guard.

 

 

Hvordan komme seg unna:

 

http://www.youtube.com/watch?v=2iB5nlIeZR8

 

 

Side Mount

 

Side Mount eller side control/cross mount, er en annen dominant grappling-posisjon, hvor den øverste utøveren ligger perpendikulært over den nederste stridende på en slik måte at bena er fri, og han har betydelig kontroll over motstanderen på bunnen. Den øverste utøveren sies å ha side control, og er i en stabil stilling, med motstanderen låst under ham. Derfra kan utøveren på toppen benytte albuer, knær, ulike leddlåser eller gjennomføre en overgang til mount. Det er høyt prioritert for den nederste utøveren å feie (sweep) motstanderen, eller på annen måte unnslippe posisjonen, for eksempel ved å kontrollere motstanderens frie ben og forsøke å oppnå en half guard eller guard.

 

 

Hvordan komme seg unna:

 

http://www.youtube.com/watch?v=9S3nDygvk6A

 

 

Guard

 

Guard er en grappling-posisjon hvor en utøver har ryggen på bakken mens han prøver å kontrollere motstanderen ved hjelp av beina. I ren grappling regnes guard som en fordelaktig posisjon, fordi utøveren på bunnen kan angripe med ulike ledd-låser og kvelninger, mens prioriteten til utøveren på topp er å gå over til en mer dominerende posisjon, en prosess som kalles å passerer guarden. I mixed martial arts (MMA) eller kamp generelt, er det mulig å effektivt slå fra topp-posisjon i guard, selv om den nederste utøveren utøver en viss kontroll. Det finnes ulike typer av guard, med sine egne fordeler og ulemper. Guard er en viktig del av brasiliansk Jiu-Jitsu, hvor den brukes som en offensiv posisjon. Den er også brukt, men ikke formelt navngitt, i judo.

 

http://www.youtube.com/watch?v=KKxD5kdOkk0

 

http://www.youtube.com/watch?v=Uzbie1JeYQE

 

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

"Stilarten vår er Ju Jitsu Norge , en tradisjonell JJ stilart som har vært sentral i Norge siden tidlig 80-tall." Usikker på kva forskjellen er, eller om det er ein i det heiletatt,

 

Kvaslags erfaringar har du med JJ/Grappling?

 

Tror ikke det er vanlig å kalle det NJJ (må i så fall bli JJN), siden det er tradisjonell Jiu Jitsu. Grunnen til at den rene grappling-varianten kalles Brazilian Jiu Jitsu, eller Gracie Jiu Jitsu, er at den er såpass forskjellig. Mens Jiu Jitsu er mer et "samlebegrep", er BJJ veldig spesifikk. Det er ingen slag/spark, 99% av kampene foregår på bakken, og BJJ har et eget belte-system (bare tre belter mellom hvit og svart).

 

Min erfaring er hvitt belte i Brazilian Jiu Jitsu :)

Jeg har drevet litt med submission wrestling, men er veldig ny. Jeg har drevet med kickboxing i noen år før jeg begynte med BJJ.

 

Belterangeringen i BJJ er mye strengere enn i mange andre kampsporter, og det kan ta over ti år å få svart belte, og gjerne 2-3 år før en er ferdig med hvitt belte. Her er progresjonen:

 

brazilian-jiu-jitsu-belt-system.jpg

Lenke til kommentar

Ruller litt rundt på gulvet noen ukedager, men det kommer an på dagens instruktør om fokuset er BJJ eller "klassisk" JJ.

 

Er også innom Dumog (tror jeg det het), filippinsk bryting, i blant. Det føles litt annerledes, da, siden målet med det er å ikke være på gulvet, og gjerne være forberedt på at det dukker opp kniver her og der. Også er det no-gi, som gjør ting litt mer slippery og spennende. :p

 

Har dessverre ingen visdomsord eller insights å komme med. Tilgi meg.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Ruller litt rundt på gulvet noen ukedager, men det kommer an på dagens instruktør om fokuset er BJJ eller "klassisk" JJ.

 

Er også innom Dumog (tror jeg det het), filippinsk bryting, i blant. Det føles litt annerledes, da, siden målet med det er å ikke være på gulvet, og gjerne være forberedt på at det dukker opp kniver her og der. Også er det no-gi, som gjør ting litt mer slippery og spennende. :p

 

Har dessverre ingen visdomsord eller insights å komme med. Tilgi meg.

 

Du er tilgitt :p

En ting jeg synes er litt dumt med BJJ er at mange utøvere hopper over nedtakingsdelen, og en ender til og med opp med at begge drar guard (heter det det på norsk?) samtidig. Det er litt frustrerende, siden ofte er den stående kampen veldig spennende, spesielt for publikum. Jeg er såpass ny at jeg ikke kan noen gode takedowns, så jeg drar motstanderen i guard siden det er den posisjonen jeg har fokusert mest på i begynnelsen, så jeg burde ikke snakke så høyt. Men planen etterhvert er i alle fall å utvikle et bedre top game slik at jeg slipper å lene meg på guard hele tiden. Poenget mitt er at det er bra å trene litt bryting, også, så slipper du at folk drar deg ned i guard før du får trent på takedowns :)

 

Jeg trener enten BJJ med gi, eller Submission wrestling uten gi. De har også tradisjonell Jiu Jitsu, men har ikke deltatt der ennå. Det virker mer som MMA med gi ;)

 

Dessverre har jeg vært forkjølt de siste to ukene, som er utrolig frustrerende. Det er derfor jeg har hatt tid til å lete opp alle de videoene og slikt til denne tråden :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...