Gå til innhold

NAS - uten å installere software eller drivere


Anbefalte innlegg

Hei

 

er på utkikk etter en NAS (Network Attached Storage) jeg kan bruke uten å måtte installere hverken software eller drivere på PCen som skal bruke NASen.

Noen som har noen tips eller i hvertfall hva jeg skal lete etter i spekken for å finne dette..

 

Prisklasse ca 3000NOK, tenker 2 eller 4 bay løsning.

 

Hvilke overføringshastigheter er praktisk oppnåelig med disse?

 

t.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for rakst svar.

 

Er det ellers noe spesiet jeg bør være obs på eller se etter når primær bruken skal være å overføre store mengder data på kort tid over på NASen, mellomlagre de på NAS noen dager for deretter å flytte de tilbake til opprinnelig PC (snakker her om oppgraderinger).

 

t.

Lenke til kommentar

...et spørsmål til for de som kan dette...

 

forskjellen på 2 bay og 4 bay - dreier dette seg kun om lagringskapasitet, eller også om hastighet?

 

Om man har 4 disker i RAID0 går vel dette ca dobbelt så raskt som 2 disker i RAID0, men allikevel vil begge være begrenset av GB-ethernet. Litt usikker på hvor flaskehalsen er...

 

t.

Lenke til kommentar

Det er vel to ting som er forskjellen: Ved flere disker kan du bruke litt andre (og bedre) typer RAID i tilleg til at du får økt kapasitet (det siste er litt avhengig av hvordan du setter det opp). enkelte av disse typene regnes som teoretisk raskere men jeg er usikker på hvor stor forskjell du vil merke praktisk på dette.

Lenke til kommentar

De fleste NAS-er kan brukes uten å installere ekstra programvare på PC-en. Som ilpostino skriver, du mapper opp nettverkstasjon på normal måte i Windows.

 

post-4862-0-32156700-1359708233_thumb.png

 

Når det gjelder hastighet på filkopiering over nettverk til NAS, er det flere faktorer som spiller inn. Alle involverte enheter må støtte gigabit ethernet. Det er også stor forskjell på hvor kraftig NAS-en er. Noen klarer 25MB/s, andre 85MB/s. Les tester og spesifikasjoner nøye.

 

Som eksempel bruker jeg Synology. De navngir sine NAS-er slik:

DS413j

DS = Disk Station

4 = 4 bay

13 = 2013-modell (lansert sent 2012...)

j = budsjett, uten bokstav = "vanlig modell", + = ekstra ytelse (og derfor dyrere)

Endret av Pey'J
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...