Gå til innhold

Jobbe innen tollvesenet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fyllekjørte for ca 3 år siden, står dette fortsatt på min vandel :) ?

 

Kva straff fekk du?

Dersom du berre fekk bot så vil ikkje dette dukke opp i den ordinære politiattesten. Dersom du fekk fengselsstraff (betinga eller ubetinga) så må du vente 2 år til før det ikkje blir tatt med i ordinær attest.

 

Kven er det som har sagt at det kreves plettfri vandel forresten? Det vanlige er at det kreves godkjent vandel. Eg har ikkje gjort anna enn eit kjapt søk på toller, men eg har ikkje funnet krav om plettfrivandel, berre krav om politiattest.

 

Det er to typer politiattester, ein vanlig og ein uttømmande.

I ein uttømmande politiattest så blir alt tatt med uavhengig av alvorligheitsgrad og kor lenge det er sidan. Men uttømmande attest kan kun skrivast ut dersom det vises til egen hjemmel som krever det. Eg har ikkje funnet kilde på at tollere må fremlegge uttømmende attest.

 

Godkjent vandel er langt i fra det samme som plettfri vandel. For dei aller fleste arbeidsgivere så er hensikta å sjekke om du har gjort krimminelle ting som ikkje er forenelig med den jobben du skal ha.

Traffikkrelaterte forbrytelser er i mykje større grad tollerert enn voldsdommer og økonomisk underslag.

 

 

Du kan lese meir her:

Lov om strafferegistrering

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke så enkelt som så. For det første, du må ha plettfri vandel for å bli toller. Det burde egentlig si seg selv, allikevel kan det være som på PHS (som også krever plettfri vandel) at de tar deg inn til intervju og ser an i og med at det er en stund siden du fikk bota.

 

For det andre; det finnes 3 typer vandelsattester. Vanlig, uttømmende og begrenset.

 

For det tredje som gjelder hvor lenge saker kan/skal stå på en attest: Har du fått et forenklet forelegg, noe som jeg ikke regner med gjelder denne saken, skal ikke det stå i mer enn 2 år (vanlig attest). Dette blir sett på som en forseelse, noe som er ulikt en forbrytelse.

 

Hvis du sier noe om straffen du fikk så blir det enklere å si om du har noe på vandelen fortsatt. Det kommer helt an på hvor lenge du kjørte, hva du kjørte, hvor høy alkoholkonsentrasjon du hadde i blodet osv.

 

Men har du fått bot med ubetinga fengselstraff kan du være sikker på at det står på en uttømmende politiattest som tollverket krever.

 

Edit: En uttømmende politiattest inneholder alle lovbrudd begått så lenge man lever.

Endret av Downhill
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...