Gå til innhold

Koble opp EL-motor med H-Bridge / Bilvindu-bryter


Anbefalte innlegg

Hei igjen,

 

Til prosjektet mitt som er et PC-kabinett med to motorer som skal åpne opp to dører, så kjøpte jeg i god tro to slike brytere på dealextreme:

http://dx.com/p/diy-...ch-black-135562

 

Disse har 5 pins hver, hvor fordelingen er etter hva jeg har målt; NC-NO-C-NO-NC

 

NO - Normally Open

NC - Normally Closed

C - Common

 

Som sagt så skal hver bryter styre sin egen motor, hvor opp og ned på switchen betyr frem og tilbake på motoren. Ergo er hensikten med switchen å veksle polariteten på motoren.

 

Og her kommer det store problemet: Jeg klarer ikke å få hjernen til å finne en eneste måte hvordan jeg med bare 5 pins kan forandre polariteten. Har sittet i flere timer for å prøve å komme opp med en løsning på problematikken, og ender alltid opp med en særdeles komplisert krets, eller en krets som alltid vil kortslutte seg selv.

 

 

Hadde det bare vært to C-pins, altså seks stykk totalt, så hadde jeg skjønt det med en gang. For slik de er så har jeg har virkelig ikke peiling på hvordan disse kan brukes til mitt formål eller til elektriske vinder...

 

Eller det vil si, et alternativ ville vært om den ene switchen styrte lik polaritet (f.eks går mot høye) på hver sin motor, og den andre motsatt polaritet (f. eks venstre) på hver sin motor. Men dette er helst ikke ønskelig da det ikke er brukervennlig i det hele tatt, og fullstendig ulogisk i praktisk bruk. Det logiske ville vært om en switch klare å styre en motor frem og tilbake.

 

 

Alternativene jeg har tenkt på i det siste er å bruke en H-Bridge, men da blir hele hensikten med disse rocker-switchene som tåler tung belastning helt borte, og krever at jeg skaffer meg minst 4 store transistorer til, pluss mange dioder og motstander.

 

Ps: Å bruke en mikrokontroller er uaktuelt, da dette er en krets som skal være så simpel som mulig, og jeg trenger den for å manuelt åpne kabinettet i tilfelle et havari av mikroprosessoren og automatikken.

 

- Har to PNP og to NPN transistorer pluss schottscky dioder jeg KAN bruke om det blir nødvendig.

 

Håper noen kloke hoder kan hjelpe, eller forklare i alle dager man gjør dette på bilvinduer! Takk på forhånd

Mvh Andrull

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trodde at man benyttet en dobbel to-polet bryter (eventuelt med midstilling som ikke har kontakt)?

Vel, det var jo også det jeg trodde i grunn. og det jeg kunne forvente når jeg bestilte en som til og med har navnet "car window rocker switch".

Men nei, midtstillingen er selvsagt felles... Usikker på om det er fysisk mulig å fikse noe slik med en dremel og noe lodding, i det jdu gjerne kan kalle et kirurgisk inngrep. :p

Lenke til kommentar

Enn om du lodder inn en diode med Anode til NO1 og Katode til C. Så en annen diode med Anode til C og katode til NO2

Så henger du to nye dioder i serie med denne bryterrekken og kopler og kopler inn en AC matespenning på hver av sidene.

 

 

Dersom ingen vippe aktiveres, så vil det ikke slippe noe spenning gjennom bryterpanelet. Vipper du bryteren den ene rettningen så kommer bare de positive pulsene igjennom og denne spenningen vil legge seg over diode 1. Vipper du bryteren den andre rettningen så slipper bare de negative pulsene igjennom og denne spenningen vil legge seg over diode 2.

 

Så bruker du noen ekstra dioder til å styre disse to alternativt tilgjengelige spenningene til motoren din slik at den får enten + og - eller - og + avhengig av hvilken vei du vipper bryteren.

Lenke til kommentar

En god plan.

 

Dessverre så er det DC-motor, og 12v DC som er mest ønskelig pga 12v batterier og strømforsyning. Det Er selvsagt vekselstrøm tilgjengelig, men av hensyn til strømbrudd eller feil, så er det desidert best med DC og batteri. Om motoren liker AC er jo en sak i seg selv.:-P

 

Edit: Etter å ha sett på litt iblder etc. av slike brytere så virker det som om 5-ledninger/pins er en gjennganger. Så et eller annet er det jeg ikke forstår!?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Om jeg fant noen som var slik, så er det en mulighet ja. Nå Er jeg ikke spesielt godt kjent i utsalgssteder for slikt materiell, men om noen har en link (har prøvd google, men virker som om 5-pins eller annen rar kombinasjon er greia) :-S

 

Ellers så er det fordel om det ikke er bilde av noe vindu slik disse standard bryterene er. Nøytrale piler er hovedgrunnen Til at jeg kjøpte dem, ikke pris.

 

Men: så kom jeg over dette:www.consulgranada.net/index.php?option=com_kunena&func=view&catid=12&id=217&Itemid=0

 

Koblingsskjema som viser 5-pins brytere for vinduheis. Problemet er at skjemaet var litt for kryptisk for meg til å skjønne helt hvordan de får til ønsket effekt. (Opp og ned)

Lenger ned i tråden står det nevnt at det er vanlig med 4-pins...

Og jeg kan se at det er noe ekstra relle lenger tilbake i kretsen som kanskje har en funksjon om akkurat dette. Forstå seg på dette den som Kan. :-(

Lenke til kommentar

Ahhhh! Bingo! Nå fikk jeg skjemaet til å stemme vetu.

 

Jeg visste det innerst inne at det var bare å se logikken i det hele. :-D Litt flaut å se nå i ettertid, men med tanke på hvor mye det lettet seg, så blir det bare en ren lettelse å få til.

 

Tusen takk BigJackw, det ga all mening i verden. :-)

Lenke til kommentar

 

M1 12v 0v 12v M2

Nc No C No Nc

 

M=motor tilkobling 1

M=motor tilkobling 2

C=common

No=normally open

Nc=normally closed

 

Det viser seg at når ikke bryteren er trykket ned, så er det åpent fra NO til NC. Det betyr 12v til begge motorledningene. Ergo går det ingen strøm.

 

Trykker du ned bryteren mot høyre, så vil høyre NO lukke seg, og høyre NC åpner seg, slik at M2 blir jord. Venstre-siden endrer seg ikke, og M1 får 12v fra venstre NO. Ergo:

M2 =0v og M1 =12v

 

Trykker du bryteren mot venstre, så blir Venstre NO lukket, og NC åpnet. Dette gjør M1 til jord, mens på høyresiden så er NO åpen, og det gjør at M2 blir 12v. Ergo:

M1=0v

M2=12v

Og motoren går motsatt vei. :-)

Lenke til kommentar

Hvis vi ser på tegningen av bryteren, samt din forklaring og navnsetting av portene, så vil

det være kontakt mellom C og NC når bryteren ikke er betjent, samtidig vil det være kontakt fra C og NO når du betjener den.

 

Flisespikkeri, men sånn er det vel, forklaringen og/eller oppmålingen/navngiving av bryterens porter.

Med en bryter som på tegningen og i forklaringen din, så vil det ikke fungere.

Lenke til kommentar
Hvis vi ser på tegningen av bryteren, samt din forklaring og navnsetting av portene, så vil det være kontakt mellom C og NC når bryteren ikke er betjent, samtidig vil det være kontakt fra C og NO når du betjener den. Flisespikkeri, men sånn er det vel, forklaringen og/eller oppmålingen/navngiving av bryterens porter. Med en bryter som på tegningen og i forklaringen din, så vil det ikke fungere.

... men bryteren har to "på" (eller betjent) posisjoner, som fungerer uavhengig av hverandre. Mekanikk er lurt. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...