Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Finans og Økonomistyring II (BI 2013)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Hei! Noen som har mulighet til å komme med noen innspill til disse oppgavene?

1) En bedrift budsjetterer for en periode med faste kostnader på kr 18.000.000. Bedriften forventer en dekningsgrad på 40% og en sikkerhetsmargin på 20%. Hva er budsjettert omsetning? Oppgi svaret (kun tallet) i hele kroner og bruk punktum som tusenskiller

 

2) Varehandelsbedriften Krambua AS budsjetterer for en periode med en varekostnad på kr 8.400.000. Budsjettert bruttofortjeneste er 40%. Hva er budsjettert salgsinntekt uten mva? Oppgi svaret (kun tallet) i hele kroner og bruk punktum som tusenskiller.

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar

Hei! Noen som har mulighet til å komme med noen innspill til disse oppgavene? 

1) En bedrift budsjetterer for en periode med faste kostnader på kr 18.000.000.  Bedriften forventer en dekningsgrad på 40% og en sikkerhetsmargin på 20%.  Hva er budsjettert omsetning?  Oppgi svaret (kun tallet) i hele kroner og bruk punktum som tusenskiller

 

2) Varehandelsbedriften Krambua AS budsjetterer for en periode med en varekostnad på kr 8.400.000. Budsjettert bruttofortjeneste er 40%. Hva er budsjettert salgsinntekt uten mva? Oppgi svaret (kun tallet) i hele kroner og bruk punktum som tusenskiller.

 

Takk på forhånd :)

 

Oppgave 1:

 

Vi har følgende opplysninger fra oppgaveteksten:

 

Faste kostnader = 18 000 000

Dekningsgrad = 40 %

Sikkerhetsmargin = 20 %

 

Sikkerhetsmarginen forteller oss hvor mye salget kan synke før bedriften vil gå med underskudd.

 

For å regne ut omsetningen kan vi bruke følgende formler:

 

1) Nullpunktomsetning = Faste kostnader / Dekningsgrad (husk å dele dekningsgraden i % på 100)

 

2) Sikkerhetsmargin i kroner = Omsetning i kroner - nullpunktomsetning i kroner.

 

3) Sikkerhetsgrad = Sikkerhetsmargin i % = Sikkerhetsmargin / Omsetning =

   (Omsetning - Nullpunktomsetning) / Omsetning

 

Bruker vi formel 1 finner vi ut at

NPO = 18 000 000 / 0.4 = 45 000 000 (husk å dele dekningsgraden i % på 100)

 

Bruk av formel 3 gir oss

0.2 = (Omsetning - 45 000 000) / Omsetning, ganger begge sider med Omsetning og får

0.2 * Omsetning = Omsetning - 45 000 000, flytter Omsetning over på venstre side

0.2 * Omsetning - Omsetning = - 45 000 000, faktoriserer

Omsetning (0.2 - 1) = - 45 000 000, deler begge sider på (-0.8)

 

Omsetning = - 45 000 000 / (-0.8) = 56 250 000

 

Dvs at vi kunne brukt følgende formel direkte:

 

Omsetning = Nullpunktomsetning / (1 - sikkerhetsmargin) 

Husk å dele sikkerhetsmarginen i % på 100

 

 

Oppgave 2:

 

Vi har følgende opplysninger fra oppgaveteksten:

 

Varekostnad = 8 400 000

Bruttofortjeneste = 40 %

 

For å regne ut omsetningen kan vi bruke følgende formler:

 

1) Bruttofortjeneste i kroner = Salgsinntekt - Varekostnad

2) Bruttofortjeneste i prosent = (Bruttofortjeneste i kroner / Salgsinntekt) * 100 % 

    = [(Salgsinntekt - Varekostnad) / Salgsinntekt] * 100 %

 

Gjør vi om litt på formel 2) får vi at

Salgsinntekt = Varekostnad / (1 - bruttofortjeneste) Husk å dele bruttofortjeneste i % på 100

 

Salgsinntekt =  8 400 000 / (1 - 0.4) = 8 400 000 / 0.6 = 14 000 000

 

Mvh

Dipanshu Sharma

Privatunderviser hos PEFhjelp.no

Endret av Dipanshu
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hjertelig takk for god forklaring! :) Nå er neste arbeidskrav kommet og funderer ved et par oppgaver;

 

 

1)

 

Bedriften Wire AS betalte i 20x1 diverse driftskostnader med kr 1.325.000 inkl. mva. Ved inngangen til året 20x1 hadde bedriften ubetalte diverse driftskostnader for kr 90.000 inkl. mva. Ved utgangen av året 20x1 hadde bedriften ubetalte diverse driftskostnader for kr 55.000 inkl. mva. Hvilket beløp ble diverse driftskostnader ført med i resultatregnskapet for 20x1? Oppgi beløpet (kun tallet) i hele kroner og bruk punktum som tusenskille

 

2)

En bedrift produserer bare ett produkt og har følgende selvkostkalkyle per enhet av produktet:

Salgspris 100.000

Direkte material 34.000

Direkte lønn 30.000

Indirekte variable kostnader 10.000

Indirekte faste kostnader 11.960

Selvkost 85.960

Fortjeneste 14.040

Kalkylen er basert på en normal produksjon (= salg) på 1.000 enheter per periode. De faste kostnadene er driftsuavhengige innenfor produksjonskapasiteten på 1.500 enheter.

For kommende periode antar bedriften at produksjon og salg vil bli 1.300 enheter. Beregn budsjettert resultat (overskudd/underskudd). Oppgi svaret i hele kroner (kun tallet) og bruk punktum som tusenskiller.

 

 

3)

 

En bedrift solgte en brukt maskin 1. september 2012. Salgsbeløpet var kr 312.500 inkl. mva. Maskinen ble kjøpt i begynnelsen av 2009. Anskaffelseskost var kr 600.000 ekskl. mva. Antatt levetid på kjøpstidspunktet var fem år, og antatt utrangeringsverdi ved utløpet av levetiden ble anslått til kr 30.000. Beregn regnskapsmessig tap/gevinst ved salget. Oppgi svaret (kun tallet) i hele kroner, bruk punktum som tusenskiller og angi et eventuelt tap med negativt fortegn.

 

 

4)

 

I løpet av 20x3 har Lenox AS registrert mange transaksjoner. Bl.a. har selskapet kjøpt en maskin som ble betalt kontant. I regnskapet ble virkningene registrert på følgende måte

 

Transaksjon

AM

+

OM

=

EK 1.1

+

Resultat

+

LG

+

KG

Kjøpt maskin

700.000

-875.000

-175.000

 

Maskinen ble kjøpt 1.10., og den skal avskrives lineært med en antatt levetid på fem år og en antatt utrangeringsverdiverdi (restverdi) på kr 100.000. Ved årsoppgjøret for 20x3 har bedriften et resultat før skatt på kr 840.000 før bedriften har regnskapsført årets avskrivninger på maskinen. Hva blir ordinært resultat før skatt etter at bedriften har regnskapsført årets avskrivninger på maskinen? Oppgi svaret (kun tallet) i hele kroner og bruk punktum som tusenskiller

 

 

Tusen takk på forhånd til alle som kommer med forhåpentligvis gode forslag :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

  1. Du tar opp et annuitetslån på kr 100 000. Lånet skal nedbetales med årlige etterskuddsannuiteter over fem år. Lånerenten er 4% per år. Hva blir det årlige terminbeløp?

kan noen forklare meg dette????

 

Du bruker kalkulatoren og annuitetsfunksjonen:

100 000 PV

4 I/Y

5 N

0 FV

CPT PMT

og vips så kommer svaret fram i kalkulatoren.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du bruker kalkulatoren og annuitetsfunksjonen:

100 000 PV

4 I/Y

5 N

0 FV

CPT PMT

og vips så kommer svaret fram i kalkulatoren.

Hva gjør du den dagen du sitter og jobber i en bank og ikke lenger har BI-kalkulatoren i hånda? Hva svarer du når kunden spør hvor stort terminbeløpet er?

Lenke til kommentar

Hva gjør du den dagen du sitter og jobber i en bank og ikke lenger har BI-kalkulatoren i hånda? Hva svarer du når kunden spør hvor stort terminbeløpet er?

Ute i jobb har man mye flere hjelpemidler enn man har på skolen. På skolen skal man lære å regne det som PC-en gjør når man er ute i jobb. Så jeg vil tro at når jeg er ute i jobb så bare leser jeg opp fra en skjerm uten å i det hele tatt trykke noe på kalkulatoren.

Lenke til kommentar

Ute i jobb har man mye flere hjelpemidler enn man har på skolen. På skolen skal man lære å regne det som PC-en gjør når man er ute i jobb. Så jeg vil tro at når jeg er ute i jobb så bare leser jeg opp fra en skjerm uten å i det hele tatt trykke noe på kalkulatoren.

Touché.

 

Vil frem til at annuitetslån handler om en geometrisk rekke. Relevant pensum står i kapittelet om følger og rekker i matematikk for de av dere som ønsker å forstå prinsippet bak annuitetslån og terminbeløpet. Der finner du også utledningen for serielån. Dermed kan du fort regne ut hvilke renter som svarer til samme nedbetalingssum på serielån sammenlignet med annuitetslån.

Endret av yeidof
Lenke til kommentar

Med fare for å fremstå noe dum lurer jeg på hvordan jeg kommer frem til riktig svar på oppgave 3 fra eksamen 13.12.2012.

Hvis noen gidder å gi meg en hjelpende hånd setter jeg enormt stor pris på det :)

 

Her er oppgaven:

 

Anta at du har tatt opp et kortsiktig serielån på kr 400 000. Lånet skal tilbakebetales over
fem år med like store avdrag ved utgangen av hvert kvartal. Renter betales også ved utgangen
av hvert kvartal. Lånerenten er 4% per år. Hvor mye må du betale i henholdsvis renter og
avdrag ved utgangen av 2. kvartal i år 3?
Jeg har prøvd å bruke den kalkulator oppskriften på It's learning, men ved hjelp av den får jeg ikke riktig svar. Ser at man kan bruke rentetabell, men den ligger ikke ute på it's. Er det virkelig ikke mulig å gjøre en slik oppgave på samme måte som man kan ved et serielån(ref: Eksamensoppgave 5 fra eksamen 31.05.2013).
Endret av Smas90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...