Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Finans og Økonomistyring II (BI 2013)


Anbefalte innlegg

Hvorfor vil du regne det med ligninger når du allerede har tegnet grafen i oppgave 11?

 

Fordi det ikke er så lett å se det utifra grafen, kjekt å ha en alternativ måte å se det på. Feks om det kommer en oppgave der det ikke går ann å lese det rett ut av grafen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Noen som har gjort oppgave 22 - Eksamen Høst 11

 

Skjønner ikke hvor de får avdragene fra :(

 

22) Du har tatt opp et lån på kr 300.000 som skal nedbetales over tre år. Nominell rente er på 5% p.a. Renter og avdrag skal betales årlig etterskuddsvis. Du kan velge om lånet skal nedbetales som et serielån eller annuitetslån.

 

Hvis du velger annuiutetslån, hvor mye skal du betale i henholdsvis renter og avdrag det første året?

Lenke til kommentar

Hei.

 

Noen som har gjort oppgave 22 - Eksamen Høst 11

 

Skjønner ikke hvor de får avdragene fra :(

 

22) Du har tatt opp et lån på kr 300.000 som skal nedbetales over tre år. Nominell rente er på 5% p.a. Renter og avdrag skal betales årlig etterskuddsvis. Du kan velge om lånet skal nedbetales som et serielån eller annuitetslån.

 

Hvis du velger annuiutetslån, hvor mye skal du betale i henholdsvis renter og avdrag det første året?

 

TVM Meny:

N = 3

I/Y = 5

PV = -300.000

CPT + PMT = 110.163 (rundet opp)

Rente første år: 300.000 * 0,05 = 15.000

Avdrag første år: 110.163 - 15.000 = 95.163

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, noen her som har et enkelt svar til oppgave 15 eksamenssett 08.06.2011? :)

Der drar du fra fordeler/ulemper med outsourcing.

 

Fordeler

o Ved outsourcing har man ikke rammebetingelse ved ansettelse

o Virker som billig forsikring mot potensielle problemer

o Leverandører er ofte mer spesialisert

o Kan gi lavere kostnader på sluttprodukt

o Leverandørens kompetanse kan gi større grad av produktutvikling og kvalitet

Ulemper:

o Outsourcing svekker den ”vertikale integrasjonen”

o Man har mindre kontroll i verdikjeden

o Man kan rammes av problemer hos underleverandørene (f. eks streik)

o Man er avhengig av andre

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Oppsett:

24.

Investert

KS før renter og skatt

-skattemessige avs

=Driftsr fs

-skatt

=Res es

+Avs

= KS TK

 

25.

KS TK (Bruk KS fra forrige oppgave)

+Lån

-Avdrag

-renter

+spart skatt (0,28*renten)

= KS EK

 

tusen takk.

kunne du fortelle meg hvordan fant du avskrivninger.SKatt er (drif.res.før.skatt * 0.28 =28 etc) ikke sant?

Lenke til kommentar

tusen takk.

kunne du fortelle meg hvordan fant du avskrivninger.SKatt er (drif.res.før.skatt * 0.28 =28 etc) ikke sant?

Det stemmer.

Avskrivingene står det hvordan du skal regne ut i oppgaven. Enten er det lineære avskrivinger (avskrivingsgrunnlag / år) eller saldoavskrivinger som er avskrivingsgrunnlaget * prosentsats.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Noen som har gjort oppgave 22 - Eksamen Høst 11

 

Skjønner ikke hvor de får avdragene fra :(

 

22) Du har tatt opp et lån på kr 300.000 som skal nedbetales over tre år. Nominell rente er på 5% p.a. Renter og avdrag skal betales årlig etterskuddsvis. Du kan velge om lånet skal nedbetales som et serielån eller annuitetslån.

 

Hvis du velger annuiutetslån, hvor mye skal du betale i henholdsvis renter og avdrag det første året?

 

Husk at annuitet - renter = avdrag. du finner annuitet ved å sette PV=300000 I/Y = 5 n= 3 SÅ FÅR DU ANNUITET for alle årene. du ganger lånet med (300000*0.05 = rente for år 1)for å finne lånet for år 2 må du ta Lån for år 1 (300000 - avdrag) osv...

Lenke til kommentar

Det stemmer.

Avskrivingene står det hvordan du skal regne ut i oppgaven. Enten er det lineære avskrivinger (avskrivingsgrunnlag / år) eller saldoavskrivinger som er avskrivingsgrunnlaget * prosentsats.

ohh ja selvfølgelig...

tusen takk

Lenke til kommentar

Husk at annuitet - renter = avdrag. du finner annuitet ved å sette PV=300000 I/Y = 5 n= 3 SÅ FÅR DU ANNUITET for alle årene. du ganger lånet med (300000*0.05 = rente for år 1)for å finne lånet for år 2 må du ta Lån for år 1 (300000 - avdrag) osv...

 

 

 

 

 

Takk for hjelpen! :) Har du mulighet å hjelpe med oppgave 25? - Eksamen høst 12

 

Den er ganske lik, men der lurer de på hvor mye som skal betales i renter og avdrag det tredje året.

 

Oppgaven)

 

Du har tatt opp et lån på kr 750.000 som skal nedbetales over tre år. Nominell rente er på 5 % p.a. Renter og avdrag skal betales årlig etterskuddsvis. Lånet skal nedbetales som et serielån. Hvor mye skal du betale i henholdvis renter og avdrag det tredje året?

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen! :) Har du mulighet å hjelpe med oppgave 25? - Eksamen høst 12

 

Den er ganske lik, men der lurer de på hvor mye som skal betales i renter og avdrag det tredje året.

 

Oppgaven)

 

Du har tatt opp et lån på kr 750.000 som skal nedbetales over tre år. Nominell rente er på 5 % p.a. Renter og avdrag skal betales årlig etterskuddsvis. Lånet skal nedbetales som et serielån. Hvor mye skal du betale i henholdvis renter og avdrag det tredje året?

 

År 1:

Avdrag: -250.000

Rente: -37.000 (750.000 * 0.05)

Termingebyr: -287.500

 

År 2:

Avdrag: -250.000

Rente: -25.000 (500.000 * 0.05)

Termingebyr: -275.000

 

År 3

Avdrag: -250.000

Rente: -12.500 (250.000 * 0.05)

Termingebyr: -262.500

 

Avdraget finnes ved å ta 750.000 / 3

 

Edit: Så forresten du skrev oppgave 25, men kopierte inn 24?

Endret av Simennzz
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen! :) Har du mulighet å hjelpe med oppgave 25? - Eksamen høst 12

 

Den er ganske lik, men der lurer de på hvor mye som skal betales i renter og avdrag det tredje året.

 

Oppgaven)

 

Du har tatt opp et lån på kr 750.000 som skal nedbetales over tre år. Nominell rente er på 5 % p.a. Renter og avdrag skal betales årlig etterskuddsvis. Lånet skal nedbetales som et serielån. Hvor mye skal du betale i henholdvis renter og avdrag det tredje året?

 

 

Mente du nå oppgave 24 eller 25?

 

År 1:

Avdrag: -250.000

Rente: -37.000 (750.000 * 0.05)

Termingebyr: -287.500

 

År 2:

Avdrag: -250.000

Rente: -25.000 (500.000 * 0.05)

Termingebyr: -275.000

 

År 3

Avdrag: -250.000

Rente: -12.500 (250.000 * 0.05)

Termingebyr: -262.500

 

Avdraget finnes ved å ta 750.000 / 3

 

Edit: Så forresten du skrev oppgave 25, men kopierte inn 24?

Mente du nå oppgave 24 eller 25?

 

Ok da har du fått den fra Simenz :)

Endret av m3h1
Lenke til kommentar

Har du en bra forklaring på hvordan man legger inn amorteriseringen på kalkisen?

Har lastet ned pdf filene som anne la ut til finans 1, finner ikke ut hvordan jeg laster de opp her. men prøver copy and paste.

 

C. Hvor mye er renter og avdrag i hver termin av et annuitetslån?

Vi tar opp et lån på kr. 100.000 som skal tilbakebetales kvartalsvis over 5 år med årlig rente 4 %. Hvor mye av annuiteten er renter og avdrag i 3. kvartal det første året?

100000 PV

20 N (5 år * 4 kvartaler)

1 I/Y (4 % : 4 kvartaler)

CPT PMT viser kalkulatoren – 5.541,53 som er kvartalsvis annuitet kr. 5.541,53.

For å finne hvor mye av dette beløpet som er renter og hvor mye som er avdrag hvert kvartal, bruker vi amortiseringsmenyen, og nå skal vi finne hvor mye som er avdrag og hvor mye som er renter i 3. kvartal det første året. Uten å tømme de lysegrå tastene fortsetter vi

2ND AMORT (PV)

2ND CLR WORK (sletter tidligere verdier i amortiseringsmenyen)

Displayet viser nå:

P1= 1,00 For å gå til tredje kvartal, taster du:

3

Enter displayet viser nå P1 = 3,00

↓ displayet viser:

P2= 1,00 også her må du taste inn:

3

Enter og displayet viser nå P2 = 3,00

BAL= 86.238,71 som er restlånet etter 3. kvartal.

↓PRN= -

4.632,82 som er avdrag det 3. kvartalet

↓INT= -

908,72 som er renten det 3. kvartalet.

Du kan nå legge inn tallet for det kvartalet som du ønsker å finne avdrag og renter for.

Lenke til kommentar

Her kan du bruke amortiserings funksjonen på kalkulator, slipper du å regne deg fram.

 

Når noen er uvitende om hvordan man gjør det, så er det bedre å vise et talleksempel slik man får forståelse for hva man gjør i det hele tatt, istedenfor å bare taste og få tall, synes jeg. Men det stemmer det du sier ja.

Lenke til kommentar

Når noen er uvitende om hvordan man gjør det, så er det bedre å vise et talleksempel slik man får forståelse for hva man gjør i det hele tatt, istedenfor å bare taste og få tall, synes jeg. Men det stemmer det du sier ja.

Enig, men skjønner du funksjonen så sparer du litt tid. Har du peiling på hvor mange oppgaver som vå være rett for å bestå i morgen? og om de teller likt?

Lenke til kommentar

Enig, men skjønner du funksjonen så sparer du litt tid. Har du peiling på hvor mange oppgaver som vå være rett for å bestå i morgen? og om de teller likt?

 

Stemmer det. Er alt for lite kjent den funksjonen egentlig..!

 

Alle oppgavene gir vel maks 4 poeng, og du må ha 30% eller mer rett på hver del, har du mindre enn 30% på en del stryker du. Det var vel slik i finans 1, og forventer det er likt i år også.

Endret av Simennzz
Lenke til kommentar

Hei, sitter på oppgave 9 Høst 2012. Jeg lurer rett og slett på hvordan jeg Paralellforskyver ISO-DB linjen?

 

Jeg har merket av steg 2 som nevnt tidligere her, på cheap=1750 og Expensive= 1000, men den endelige merkingen vet jeg neimen ikke.

 

Noen som kan bare forklare lett?

 

Btw, gruer meg enormt mye til ekamen i morgen.

 

Trodde det var 37,5% pr del jeg, men HÅPER jeg har feil, haha! 7,5% kan være dråpen, å vel så det ^

 

Når det er sagt, så legger jeg til en takk til simenzz her inne, for hjelpen. Har sett mange,mange poster fra deg, å fellesnevner er at alle er godt forklarende, å ofte på oppgaver folk sliter med. Så, takk takk!

Endret av TomTucker
Lenke til kommentar

Hei, sitter på oppgave 9 Høst 2012. Jeg lurer rett og slett på hvordan jeg Paralellforskyver ISO-DB linjen?

 

Jeg har merket av steg 2 som nevnt tidligere her, på cheap=1750 og Expensive= 1000, men den endelige merkingen vet jeg neimen ikke.

 

Noen som kan bare forklare lett?

 

Btw, gruer meg enormt mye til ekamen i morgen.

 

Jeg bruker bare en linjal til å paralellforskyve linjen. Det er som regel enkelt å se hvor den ender uansett. Du må da prøve å skyve den helt likt som isobidragslinjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...