Gå til innhold

[Løst] Ny stasjonær pc - trenger råd


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vurderer å kjøpe ny PC i nær fremtid, og trenger derfor litt hjelp siden jeg ikke har fulgt utviklingen de siste 10-15 årene. Det er mest aktuelt med stasjonær pc siden jeg vil ha mest mulig for pengene, og har ikke behov for å flytte rundt på pc-en. Vil helst ha ferdigsydd maskin (kun maskin) med ferdig installert operativsytem.

 

Jeg har i utgangspunktet ikke tenkt å bruke så veldig mye penger, men maskinen må takle filmer og serier i HD-kvalitet uten å svette. Funker det best med et dedikert grafikkkort til dette? Hvor kraftig må CPU og RAM være? Har ikke tenkt å spille på den, så trenger ikke være så veldig kraftig. Men bør helst være litt stillegående. Vil ikke ha en ulende vifte som går for fullt når jeg skal se en film.

 

Tenkte meg et budsjett på rundt 5000, gjerne mindre. Holder det? Jeg kan strekke budsjettet litt lenger hvis man får mye mer igjen for pengene. Å bygge selv er jeg ikke så veldig innstilt på.

 

Anbefaler dere SSD-stasjon? Jeg har hørt at det skal funke bra med en mindre SSD-enhet hvor man har systemfiler og operativsystem, og heller bruke en tradisjonell harddisk som masselagringsenhet til filmer, musikk, bilder og slikt. Jeg vil først og fremst ha en maskin med bra respons fremfor stor lagringskapasitet. Jeg kikket litt på utvalget til noen nettbutikker, men det ser desverre ikke ut som det er så vanlig med SSD-stasjon i de ferdigsydde maskinene i den prisklassen jeg tenkte meg. Kan det være lurt å vente til SSD går ned i pris og blir mer vanlig.

 

Jeg regner med det ikke spiller noen stor rolle Intel eller AMD? Skal som sagt ikke bruke den til noe spesielt annet enn multimedia og nettsurfing. Er det noen andre ting jeg bør ta hensyn til?

Endret av Tyrannus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du mangler rambrikker i det oppsettet der MariusJS. Det er også liten vits å bruke 800 kr på et skjermkort når det ikke skal spilles, og CPUen har integrert grafikk som er mer enn god nok for HD-video. Mye mulig TS ønsker CD/DVD-spiller i maskinen også.

 

For å svare på noen av spørsmålene til TS først:

 

AMD vs. Intel: For ditt bruk, akkurat det samme. Jeg holder dog en knapp på de rimelige Intel socket 1155 "core" prosessorene som MariusJS lenket til. Disse har Intel Graphics 2500 HD som spiller av HD-video uten problem. Intels CPUer bruker også mindre strøm.

 

Jeg vil ikke si det er lurt å vente på at SSD går ned i pris (det er allerede gått ned mye i pris bare på et par år). Ytelsesforbedringen er såpass formidabel at det er vel verdt investeringen. Pr. dags dato er det kanskje en av de tingene som gir desidert mest igjen for pengene.

 

http://www.komplett....gSystemId=10639

 

Denne maskinen kan du konfigurere selv og sette opp følgende endringer ut fra standardoppsettet:

 

Strømforsyning: Corsair CX 500W PSU ATX 12V V2.3

Prosessorer: Intel® Core i3-3220 Processor Socket-LGA1155, Dual Core, 3.3GHz

DDR3 minne: Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT

Harddisk SSD: Kingston HyperX 3K SSD 120GB 2.5" SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 555/510MB/s

Tastatur: ikke valgt

 

Pris: 5436

 

Alternativt kan du velge Win7 istedenfor Win8 som OS mot 100 kr i tillegg.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Du mangler rambrikker i det oppsettet der MariusJS. Det er også liten vits å bruke 800 kr på et skjermkort når det ikke skal spilles, og CPUen har integrert grafikk som er mer enn god nok for HD-video. Mye mulig TS ønsker CD/DVD-spiller i maskinen også.

 

For å svare på noen av spørsmålene til TS først:

 

AMD vs. Intel: For ditt bruk, akkurat det samme. Jeg holder dog en knapp på de rimelige Intel socket 1155 "core" prosessorene som MariusJS lenket til. Disse har Intel Graphics 2500 HD som spiller av HD-video uten problem. Intels CPUer bruker også mindre strøm.

 

Jeg vil ikke si det er lurt å vente på at SSD går ned i pris (det er allerede gått ned mye i pris bare på et par år). Ytelsesforbedringen er såpass formidabel at det er vel verdt investeringen. Pr. dags dato er det kanskje en av de tingene som gir desidert mest igjen for pengene.

 

http://www.komplett....gSystemId=10639

 

Denne maskinen kan du konfigurere selv og sette opp følgende endringer ut fra standardoppsettet:

 

Strømforsyning: Corsair CX 500W PSU ATX 12V V2.3

Prosessorer: Intel® Core i3-3220 Processor Socket-LGA1155, Dual Core, 3.3GHz

DDR3 minne: Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT

Harddisk SSD: Kingston HyperX 3K SSD 120GB 2.5" SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 555/510MB/s

Tastatur: ikke valgt

 

Pris: 5436

 

Alternativt kan du velge Win7 istedenfor Win8 som OS mot 100 kr i tillegg.

Oi! Kopierte et annet opsett, og endret noen ting (glemte å endre noen ting) Har fikset det nå ;)
Lenke til kommentar

Takk for tips. Veldig greit å kunne konfigurere en maskin uten og måtte bygge selv. :)

 

Jeg utelot visst et par viktige detaljer. Maskinen må ha HDMI ut siden den skal kobles til tv. Trenger også støtte for trådløst nettverk. Men da er det vel bare å velge et hovedkort med Wi-Fi og HDMI, regner jeg med?

Endret av Tyrannus
Lenke til kommentar

Hei igjen! Hva mener dere om disse to tilbudene hos CDON?

 

http://cdon.no/elekt...l+i3+4GB+320+W7

 

http://cdon.no/elekt...l+Pentium+4GB+3

 

Disse burde vel duge til å spille av video i HD-kvalitet, og til den prisen kan jeg vel klare meg uten SSD. Kan jo muligens oppgradere til SSD senere hvis man føler behov for det. Hva mener dere? Burde jeg slå til på en av disse?

 

Skal som sagt bare ha en maskin til vanlig nettsurfing, musikk, og HD-video.

Lenke til kommentar

Jepp. Det øverste hovedkortvalget (ASUS P8B75-M, Socket-1155 m-ATX, B75, DDR3...) Har native HDMI ut. Jeg vet dog ingenting om kvaliteten på selve kortet :p

 

Wi-Fi går også an å få på HK, men av valgene som er tilgjengelige for den maskinen vil du måtte betale 800 kr mer. Da vil det heller lønne seg å velge ett av Wi-Fi kortene lenger ned på siden under trådløst nettverk (+429 kr), evt. kan du bare bestille en Wi-Fi USB-dongle ved siden av. De gjør stort sett samme nytten så lenge du ikke har routeren i andre enden av huset.

 

Har ingen formening om de du lenket til, men skal du se HD-video må du kjøpe den dyre siden den billige kun har DVD-ROM, mens den andre har Blu-Ray. Har du søkt på google? Er sikkert noen som har testet den.

Lenke til kommentar

Har ingen formening om de du lenket til, men skal du se HD-video må du kjøpe den dyre siden den billige kun har DVD-ROM, mens den andre har Blu-Ray. Har du søkt på google? Er sikkert noen som har testet den.

 

Det finnes visst mange varianter av de maskinene jeg linket til. Fant en test av en versjon som er noenlunde samme som den dyreste jeg linket til. Fikk ganske positiv omtale, fikk spesielt skryt for at den var stillegående. Den billigste varianten fant jeg ingenting om.

 

Med avspilling av HD-video mente jeg først og fremst filmer og serier som man laster ned og har lagret på harddisken. Så Blu-ray stasjon trenger jeg egentlig ikke. Jeg lurer mer på hvordan prosessorene i de to forskjellige utgavene vil takle HD.

 

Den billigste, til 2790, har Intel Pentium G630T, 3 MB, 2.30 GHz. Den litt dyrere varianten, til 3490, har i3-2120 prosessor. Litt dumt å bruke mer penger enn man egentlig trenger, men hvis man er usikker er det vel best å eventuelt gå for den dyreste av de...hvis dette er noe å satse på. :hmm:

Endret av Tyrannus
Lenke til kommentar

Det er vel tydelig at prisen er viktigere enn ytelsen for deg, så da kan du i grunn kjøpe hva som helst. Såvidt meg bekjent kan til og med de billigste Celeron CPUene til Intel (dagens modeller) takle både HD-video og Blu-Ray avspilling.

 

Merk at de Fujitsu maskinene ikke har Wi-Fi, så da må du kjøpe en Wi-Fi USB dongle i tillegg.

 

Men jeg lurer egentlig litt på om det faktisk er en stasjonær maskin du er ute etter, og ikke en mediaspiller?

Lenke til kommentar

Kjøp Windows 7 Home Premium 64 bit. Windows 8 er ikke sikkelig vindus operativsystem. 64 bit er blitt mer stabilt nå med windows update support. En lisens ville vært best så ikke OEM låser seg til hovedkortet.

 

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=498097

 

Set ut som OEM er utsolgt her men den er billigere. Putter du på noe ekstra har du mulighet til å bruke det på senere pc-er så lenge du avinstallerer og bruker den på en av gangen.

 

 

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=630907

Endret av Reiko
Lenke til kommentar

Det er vel tydelig at prisen er viktigere enn ytelsen for deg, så da kan du i grunn kjøpe hva som helst. Såvidt meg bekjent kan til og med de billigste Celeron CPUene til Intel (dagens modeller) takle både HD-video og Blu-Ray avspilling.

 

Merk at de Fujitsu maskinene ikke har Wi-Fi, så da må du kjøpe en Wi-Fi USB dongle i tillegg.

 

Men jeg lurer egentlig litt på om det faktisk er en stasjonær maskin du er ute etter, og ikke en mediaspiller?

 

Det var i utgangspunktet en vanlig stasjonær maskin jeg var ute etter, men disse hadde jo sterkt nedsatt pris, og de dekker vel egentlig behovet mitt. Er du sikker på at de ikke har Wi-Fi? Står at de har WLAN. Betyr ikke det trådløst nettverk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...