Gå til innhold

Fastoptikk-Nikon


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er det noen som har erfaring med følgende fastoptikk og kan si noe om de kan anbefales, kanskje si noe om i hvilken situasjon de fortrekkes i. Tenk FX-utsnitt med tanke på situasjon.... Får vel knall god optikk for en billigere penge en Zoom...?

 

 

-Nikon 35mm F2,0 AF-D(eller tilsvarende?)

 

-Nikon 50mm F1,8 G AF-S VS Nikon 50mm F1,4G AF-S

 

-Nikon 85mm F1,8 G AF-S

 

Og finnes det en lyssterk og skarp (ca) 135mm til Nikon "gunstig"?

Endret av d90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har 50/1,8 D, den er veldig skarp, etter sigende enda skarpere enn de to du nevner.

135, det må være den jeg lurer på å bytte til, 135/2,0 DC. Fantastisk portrettobjektiv.

 

Redigert skrivefeil som ødela innlegget: 1,8 D, ikke 1,D...

Endret av tow
Lenke til kommentar

Har 50/1,D, den er veldig skarp, etter sigende enda skarpere enn de to du nevner.

135, det må være den jeg lurer på å bytte til, 135/2,0 DC. Fantastisk portrettobjektiv.

 

Ja den er nok fryktelig bra, men litt av en pris :hmm:

 

hvem er å fortrekke av :Nikon 50mm F1,8 G AF-S eller Nikon 50mm F1,4G AF-S

 

og er Nikon 35mm F2,0 AF-D, noe av det bedre i denne brennvidden?

Lenke til kommentar

Takk for det, den virket spennende:-)

 

hva skiller Nikon AF Nikkor 50mm f/1.4 D fra Nikon 50mm F1,4G AF-S?

 

Er det kun autofokus, å det er det vel på alle modeller fra d90 og oppover?

 

Og hva kan en gi brukt for Nikon AF Nikkor 50mm f/1.4 D?

Endret av d90
Lenke til kommentar

D-versjonen er mindre og har ikke innebygget AF-motor, så du vil ikke få sutofokus med den på D3x00, D5x00, D40, D40x eller D60. Til gjengjeld har det blenderring, så blenderen kan stilles manuelt uavhengig av kameraet. Greit dersom man f.eks skal bruke objektivet reversert, for makrobilder.

 

G-versjonen er større men har innebygget fokusmotor, så autofokus funker på det meste. Det er større og etter min mening ikke fullt så solid som D-versjonen, men er noe bedre optisk. Skarpere, og mindre fortegning og feilbrytning. På DX er det dog ikke sikkert du vil merke forskjell.

 

Et brukt 50 mm AF-D 1.4 ligger på 1000 til 2000 avhengig av stand. Jeg kjøpte mitt eksemplar for 2000, fra Stavanger Foto, for ca et halvt år siden. Du kan være heldig og finne gode eksemplarer ned i 1000-1500, men da har du råflaks.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Skal du ha en 35 mm så ta en titt på sigma's 35/1.4 den har fått eksepsjonelt bra kritikk og er etter sigende bedre enn det meste av original optikk ... og til en langt snillere pris ... til portrett kan du jo ta en titt på tamrons ny 90 mm macro, den har også fått god kritikk ... og tidligere har tamrons 90 mm (manuell) vært annerkjent for gode egenskaper ... hvis du ønsker seriøse målinger og tester av optikk du lurer på ta en titt på dxomark.com og se om de har en test av optikken der ... dpreview.com har også mange gode tester av optikk/kamera.

Lenke til kommentar

Har Nikon 50mm 1.8G, og er storfornøyd med den. Skarp, herlig bokeh, autofokusmotor om du trenger det, og så er den billig. Kan anbefale dette objektivet. Hadde en 35mm på D7000'n, heilt greit objektiv det også. Ellers de resten er jeg blank.

 

Angående G vs D så kan du ta en titt på denne.

 

http://www.youtube.com/watch?v=6my3DO00X28

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

Absolutt, pris kontra ytelse, så er nok Sigma 35 f/1.4 det beste valget i dag (bland 35mm'erne) - men, tolker jeg TS riktig så er han på jakt etter optikk som leverer bra til en veldig lav pris - og Sigma 35 er nesten 3 ganger så dyr som Nikon 35 f/2

 

Noe stiv den sigmaen ja, hehe

Lenke til kommentar

Har 50/1,8 D, den er veldig skarp, etter sigende enda skarpere enn de to du nevner.

135, det må være den jeg lurer på å bytte til, 135/2,0 DC. Fantastisk portrettobjektiv.

 

Redigert skrivefeil som ødela innlegget: 1,8 D, ikke 1,D...

 

Er dette et objektiv for fullformat?

Lenke til kommentar

De er omtrent likeverdige mht skarphet, men har en del mindre distorsjon, CA og har noe raskere autofokus. Dessuten er bildesirkelen stor nok til FX, G-utgaven går akkurat innenfor, men har problemer med hard vignettering ytterst i kantene. Ikke dumt at den har blenderring om du har manuelle hus og/eller adapter på f.eks speilløst. Fungerer også veldig bra til filming med manuell blenderåpning (automatisk også for den del).

Lenke til kommentar

Er Nikon 35mm F2,0 AF-D like skarp som 35mm afs-g DX?

Jeg har begge, har brukt den gamle som standardobjektiv på mine analoge i over 10 år, men likte den ikke helt på D70S'en. På D300s var den ganske bra, brukte den mye til jeg fikk DX'en. Den er helt rå der, utrolig skarp og fin, og herlig lett og kompakt. Nå har jeg fått D700 og har gått til bake til 2.0'en, her tegner den veldig mykt og fint, utrolig fin til innendørsbilder.

Tar med eksempel på f2.0, høyre halvdel ser nesten ut som et maleri...

post-104121-0-96774200-1359317088_thumb.jpg

 

Så til DX er 35 1.8 obligatorisk, på FX er det synd at det ikke er en oppdatert FX 2.0 (i 1.8 versjon), men den gamle henger da brukbart med. Og den er dønn solid, min har vært gjennom det meste og henger knapt sammen, men funker like bra enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...