Gå til innhold

Excel, filtrering (fra->til)


Jooakim

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har "Filtrer" på noen kolonner. Hvordan kan jeg si at den kun skal sortere mellom for eksempel rad 11-20 på de to siste kolonnene, mens fra de tre første , skal en kunne sortere mellom rad 11-19?

 

I tillegg, når jeg trykker på komma-knappen på numpaden, så kommer det et punktum opp. Hvordan ordner jeg dette?

 

Edit:

Er det mulig å få rad 11-20 til å få annenhver grå/hvit bakgrunn som ikke ødelegges når en endrer sortering?

Endret av Jooakim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et alternativ kan være å sette inn tabell for de områdene du vil ha enkel sortering av. Tabellen kan også utformes med fargetemaer som farger annenhver rad. Tabell finner du under Sett inn -> Tabell.

 

Du kan eksempelvis velge området fra rad 11-19 og lage tabell av disse.

Hei, det bra ut, men problemet er at dette er en relativt stor tabell med 11 kolonner. Om jeg sorterer kolonne C by DESC, må de andre kolonnene følge etter.

 

Edit: Fant ut av at jeg kunne velge flere kolonner. Takk for hjelpen! :)

Endret av Jooakim
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

=TEKST(AVRUND(X;2);"0,00")

 

Alternativt kan du bruke formelen din slik du skrev den, og bare velge at Excel skal vise to desimaler i denne cellen.

Hei og takk for hjelp! Jeg har to utregninger i samme celle (=TEKST(AVRUND((E31/C2)*100; 2);"0,00")& " % / " &TEKST(AVRUND((C31/C2)*100; 2);"0,00")& " %"), så jeg kan dessverre ikke bruke Excel til å vise to desimaler. :)

 

 

Edit:

 

Jeg har flere regneark (jan->des+årssummering) og på årssummeringen, bruker jeg "=SUMMER(JANUAR:DESEMBER!C14)" i tilnærmet alle kolonnene. Et ørlite problem jeg har oppdaget, er når jeg sorterer en tabell (jeg har 8 tabeller med sortering), blir det seende feil ut i årssummeringen, da den ser på en spesifikk celle og at den ikke "følger" sorteringen i andre ark.

 

Alle arkene blir sortert by default av et unikt nummer til hver rad, og jeg lurer derfor på om jeg kan gjøre noe slikt i årssummeringen:

=SUMMER(JANUAR:DESEMBER!UNIKT.NR:X)

Altså om jeg har UNIKT.NR "32" er i alle arkene (og alle arkene har samme tabeller, med samme navn), og jeg i årssumeringen vil summere januar->desember sine verdier av UNIKT.NR "32" sin verdi i tabellnavn "UTGIFTER".

 

Beklager om det var dårlig forklart. Spør, så kan jeg prøve å forklare det bedre. ;p

Endret av Jooakim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...