Gå til innhold

Kjøp av ny gaming pc. Budsjett på 12k


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

En kompis av meg skal kjøpe seg en ny pc, og er rimelig grønn på emnet, så han ba meg gjøre det. Er ikke så god på det heller, så jeg er her for å spørre dere! :)

 

Som dere ser i emnet så er budsjettet på 12k, men han er villig til å endre litt på det om det er STOR forskjell. Han skal bruke pc'n til å spille harde grafikk spill, og vil at den skal vare lenge. Han har alt ekstra utstyr, så det trenger vi ikke tenke på.

 

Her er link til pc'n som jeg bygget for han. Puttet bare sammen deler som passet til hverandre, men som sagt, er ikke så veldig god på dette selv.

 

På linken er jeg kommet opp i 14k, så hadde vært flott om dere hadde innspill og endringer til å få ned prisen! :woot:

 

Han insisterer også på å bruke komplett, så er ikke noe vits å prøve å endre side å bestille på uansett prisendringer.

 

 

Håper på raskt svar å positive tilbakemeldinger!

 

 

Mvh RockingHard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Imo er det en bedre framtidssikring (som om noe slikt eksisterer...) å gå ned til 8gb RAM og heller gå for i7 CPU for pengene du sparer. Du kan lett bruke 400 kroner på RAM dersom spill begynner å kreve mer enn 8gb. Dog, det koster det nye 2.000,- + å gå for en ny CPU dersom spill begynner å benytte seg av hyperthreading.

Lenke til kommentar

1: Du har valgt en CPU, som ikke kan OC, med et HK som er ment til å OC

2: CPUen du har valgt er ment for redigering...

3: 7970 er billigere, og yter likt/bedre (Sapphire Vapor-X)

4: Jeg ville valgt Noctua Nt-H1 ;)

5: Med pengene jeg sparte på GPU, og CPU ville jeg kjøpt større SSD, HDD og bedre kabinett ;)

Lenke til kommentar

Ok. Her er siste versjon av pc'n. Har lagt til et "heftig" kabinett og vannkjøling etter forespørsel fra kompisen min. La også til en ekstra 2TB HDD førr å være sikker på å ha nok lagringsplass. :w00t:

 

Meninger om dette oppsettet?

 

Kan jeg foreslå:

Corsair Carbide 500R - ca 999 kr (denne var hvit, svart finnes også)

Fjern Corsair H60, kjøp Noctua NH-D14 (luftkjøler som er stillere og kjøler bedre, dog større, men plass er ikke problem i kabinettet du har valgt og det jeg foreslo over).

Fjern I7 3770K og velg i5 3570K (seriøst til gaming er 3770K penger ut vinduet). Dette er samme CPU'en men med 4 kjerner og 4 tråder mot 8 tråder.

 

4 TB HDD er overkill, men for all del.. Jeg klarer meg med 750Gb til filmer og div.

 

Gigabyte HD 7970, bedre kjøler, fullstendig stillegående og billigere, du kan manuelt overcklocke helt opp til 1200 mhz+

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sata kabel følger med HK ;)

4TB er IKKE overkill

 

Hva i alle dager skal du lagre på 4TB?

 

Jeg har til en hver tid sett sikkert 50-80% av filmer/serier jeg evnt har lagret, dvs trenger jeg mer plass så sletter jeg det som er sett.

 

Utenom filmer og serier så er vel 200GB plenty for det man skulle ha behov for til spill og programmer.

 

Da er det vel generelt arbeidsdokumenter og musikk igjen. De aller fleste streamer musikk i dag og de aller fleste har mindre enn 30 gb lagret mp3. Så om du setter av 100GB til diverse *skit*. Så er du oppe i ca 300 GB til programmer/spill/arbeid/musikk osv.

 

Selv da har jeg med 750GB totalt rundt 450 GB til filmer og serier. Som er ca 1500 episoder (300mb snitt) eller 150 filmer (3gb snitt 720p)

 

Glemte bilder, noen samler jo på syke mengder med bilder. Så 100 Gb der også da..

Endret av Irathi
Lenke til kommentar

Hva i alle dager skal du lagre på 4TB?

 

Jeg har til en hver tid sett sikkert 50-80% av filmer/serier jeg evnt har lagret, dvs trenger jeg mer plass så sletter jeg det som er sett.

 

Utenom filmer og serier så er vel 200GB plenty for det man skulle ha behov for til spill og programmer.

 

Da er det vel generelt arbeidsdokumenter og musikk igjen. De aller fleste streamer musikk i dag og de aller fleste har mindre enn 30 gb lagret mp3. Så om du setter av 100GB til diverse *skit*. Så er du oppe i ca 300 GB til programmer/spill/arbeid/musikk osv.

 

Selv da har jeg med 750GB totalt rundt 450 GB til filmer og serier. Som er ca 1500 episoder (300mb snitt) eller 150 filmer (3gb snitt 720p)

 

Glemte bilder, noen samler jo på syke mengder med bilder. Så 100 Gb der også da..

Hva med EKTE 1080P BD filmer? 20-30GB Dvs. Maks 130 filmer...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...