Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

nextgentel+netopia+smc2835w trådløs-router og NAT'ing


Anbefalte innlegg

Sitter nå på følgende oppsett:

Netopia-router(nextgentel)med 80.202....ekstern adresse og 10.0.0.1 intern adresse. På denne har jeg hengt på en SMC 2835W trådløs-ruter som har "ekstern" ip 10.0.0.2 og intern ip 192.168.2.1.

 

Dette fungerer fint til internettsurfing.

 

Med et slikt oppsett, er det i det hele tatt mulig å få satt opp en server helt på innsiden i dette nettet?

 

Er det mulig å sette opp portforwarding på port 80 på netopia'en til trådløsruteren, og så sette opp portforwarding videre på port 80 på trådløs-ruteren til selve serveren??

 

Takknemlig for hjelpsomme sjeler...!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører samme løsning selv.

 

Det du gjør er å forwrde porten fra netopia til 10.0.0.2

Da er den åpnet gennom til smc'n, og det gjenstår å la denne forwarde til riktig server.

Regner med at du vet hvordan du logger deg på smc'n (har du husket å sette opp et bra passord? :-) )

Der går du til virtual server, setter opp portnr og ip til riktig maskin og huker av for enable.

Restart smc'n og alt bør være i boks.

 

For litt mindre sikkerhet, og litt enklere bruk kan du godt pr default forwarde alle porter fra netopia til smc. Da er det bare å bruke web-grenesnittet til smc'n for å sende de videre. Personlig liker jeg å bruke begge "brannmurene" da dette gjør livet til potensielle hackerspirer litt surere :)

Lenke til kommentar

Smc'en er greit tror jeg. Har satt opp virtual server på 192.168.2.10 og lagt inn 3 porter.

 

Er litt mer usikker på Netopiaen.

Er det eneste som skal gjøres å legge inn en "EasyServer"?

Jeg har lagt inn 10.0.0.2 på intern, men hva skal d stå på ekstern?

80.202...-adressen eller 0.0.0.0?

 

Hva med filtersettet??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...