Gå til innhold

Problematikk ved evolusjonen


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Som andre sier. Du må VITE hva du snakker om.

Teori betyr ikke fravær av fakta/bevis. Det er en FORKLARING av fakta/bevis.

Han vet utmerket hva han snakker om. IHS har trollet religionsforumet i hvor mange år nå? 5?

 

Han får forklart i detalj hva vitenskapelig teori og fakta er kanskje en gang i måneden.

 

Så - etter en måneds tid så er han straks tilbake i nok en tråd om evolusjon malplassert i forum for religion og troller videre slik han har gjort i alle år. Om 5 år til så ser du det samme trollet her, si de samme tingene.

 

Det er "bare" en teori, ikke fakta. Jada. Men den gangen vil det være nye brukere som forklarer ham.

Endret av Abigor
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-141789

Hjerne, mener du?

 

Kanskje det er hjernen som skaper dette faktum, ja.

 

Jo, siden vi kan observere, teste og demonstrere evolusjonsteorien så er dette en helt legitim sammenligning.

 

Faktisk ikkje. Men man kan sjølvsagt lage eit eventyr ut av det, men dei har glømt å skrive "det var ein gang" forran i skulebøkene.

 

Evolusjonsteorien kan testes og demonstreres. Evolusjon blir observert hver eneste dag.

 

Heilt feil. Du får eventuelt komme med dessa kverdagslige observasjonane dine.

 

Feil. Evolusjon er et faktum. Og du vet vel at det aldri er g i aldri. Idiot.

 

Og her har eksperten på personangrep komen på banen igjen ;)

Lenke til kommentar

Faktisk ikkje. Men man kan sjølvsagt lage eit eventyr ut av det, men dei har glømt å skrive "det var ein gang" forran i skulebøkene.

Evolusjonsteorien er vitenskap, ikke eventyr.

 

Ingen liker å bli lurt. Liker du å lure andre?

http://www.youtube.com/watch?v=fv5Wmj5EZ14

Heilt feil. Du får eventuelt komme med dessa kverdagslige observasjonane dine.

Det er enkelt å lese en bok. Det finnes mange bøker om evolusjon:

greatestshowonearth.jpg

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Du er ignorert.

 

Fint, men eg skal lese meg opp på den slik du skriver. Eg liker eit godt eventyr i blant, men eg pleier som regel å lese om troll som blir til stein, og ikkje stein (mineralar) og vaten som blir til menneske etter mange hundre millionar år.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Fint, men eg skal lese meg opp på den slik du skriver. Eg liker eit godt eventyr i blant, men eg pleier som regel å lese om troll som blir til stein, og ikkje stein (mineralar) og vaten som blir til menneske etter mange hundre millionar år.

Evolusjonsteorien snakker ikke om at livet oppstod av mineraler og vann. Evolusjonsteorien handler om hvordan livet har utviklet seg.

 

Det du tenker på et Abiogenesis, som er noe annet.

 

Vit i det minste hva du angriper, før du slenger ut bemerkninger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Evolusjonsteorien snakker ikke om at livet oppstod av mineraler og vann. Evolusjonsteorien handler om hvordan livet har utviklet seg.

 

Det du tenker på et Abiogenesis, som er noe annet.

 

Vit i det minste hva du angriper, før du slenger ut bemerkninger.

 

Eg kjem nok til å lese dette også, om eg leser ein bok om evolusjonsteorien. Men ja, det er kanskje ikkje same teori, men det er av det same virkelighetssyn.

Lenke til kommentar

Eg kjem nok til å lese dette også, om eg leser ein bok om evolusjonsteorien. Men ja, det er kanskje ikkje same teori, men det er av det same virkelighetssyn.

Det har ingenting med virkelighetssyn eller noe slikt. Det er rett og slett vitenskapsmenn som stiller spørsmålet. "Hva er vi? Hvor kommer vi fra? Hvorfor er vi som vi er?", og så videre. Man kan jo alltid bla i bibelen, se på forklaringen der, og si "okei, dette godtar jeg." Men hva skal man gjøre da? Er det et godt svar? "Gud gjorde det"? Hva får vi ut av et slikt svar? Hvordan kan et slikt svar hjelpe oss i hverdagen?

 

På den andre siden, så har evolusjonsteorien bidratt spesielt til medisinske felt, ved utvikling av nye medisiner. Medisiner som redder liv, som før tok liv. Vil si det er mye bedre enn å bare kaste armene i været og si "Gud arbeider i vilkårlige veier" eller hva nå man enn sier.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Det er ikkje evolusjonsteorien som har gjort det mogleg å utvikle desse nye medisinane. Eg kan tenke meg at det er prat om ein evolusjons metode. Det vil sei at man brukar datamaskiner til å marginalt forbetre, la oss sei eit rør som skal frakte bensin til ein forbrenningsmotor, slik at det blir minst mogleg trykk. Då vil ein sjå på dei ulike vala om vil marginalt forbetre dette røret og velje det som fører med seg det best moglege resultatet. På ein måte slik som evolusjonsteorien, berre at vala blir tatt av naturen i sistnemde teori. Men dette betyr ikkje at evolusjonsteorien har ført til dette, men ideen om det har ført med seg dette.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Nei, faktisk så har kunnskapen om evolusjonsteorien blitt brukt til å skape bedre medisin.

 

University of California - Berkeley

In this section we will explore these key questions:

Why is evolution relevant in the medical field?

Why does evolution matter when it comes to fighting pathogens?

What role does evolution play in hereditary disease?

Understanding evolution helps us solve biological problems that impact our lives. There are excellent examples of this in the field of medicine. To stay one step ahead of pathogenic diseases, researchers must understand the evolutionary patterns of disease-causing organisms. To control hereditary diseases in people, researchers study the evolutionary histories of the disease-causing genes. In these ways, a knowledge of evolution can improve the quality of human life.

 

In short. Evolusjonsteorien lar de som jobber med medisin få en bedre forståelse for hvordan sykdommer utvikler seg, og kan dermed skape bedre og mer treffsikre vaksiner og medisiner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Dette er ikkje eksempel på at evolusjon blir brukt i vitenskapen, men eit bevis på at gener kan være med å gjere folk sjuke. Samt å studere desse små organismane som gjer folk sjuke og korleis dei funkar i notida, samt mogleg forandring i oppførsel i framtida. Det har lite med sjølve teorien å gjere, og brukar den ikkje ein gong.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Eh, nei. Evolusjonsteorien, som det er referert til på nettsida, gir de muligheten til å se hvordan bakterier og lignende har utviklet seg, og gi en pekepinne på hvordan det KAN utvikle seg?

 

Du er klar over at bakterier og virus er små, levende organismer, som påvirker kroppen vår?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Du vil hevde det at dei bruker teorien, men dette er jo faktuelle observasjonar, Eg kan inntrømme at det er eit faktum at naturlig seleksjon eksisterer, og at dei mest egna overlever, eller i bakterienes tilfelle, at dei som kan f.eks. overleve antibiotika vil ha større sjanse for å spre seg. Men problemet ligger i det at skapelse av ny genetisk kompleksitet aldri er blitt observert, eller funne ein god teori på korleis kan utvikle seg.

 

Sjølvsagt er eg klar over at det er bakteriar i kroppen vår, forhåpentligvis mindre virus men :)

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Den boken til Charles Darwin "The Origin of Species" full titel "The Origin of Species by Means of Natural Selection or the Preservation of Favored Races in the Struggle for Life" ført til nazistenes rasehygiene og millioner av menneskers død.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Oleoh, du kan lese disse linkene for en bedre forståelse:

 

http://talkorigins.o...c/CB/CB904.html

http://talkorigins.o...c/CB/CB102.html

http://talkorigins.o...c/CB/CB110.html

http://talkorigins.o...c/CB/CB901.html

 

Talkorigins går langt på vei gjennom det aller meste som kreasjonistene presenterer.

 

Den boken til Charles Darwin "The Origin of Species" full titel "The Origin of Species by Means of Natural Selection or the Preservation of Favored Races in the Struggle for Life" ført til nazistenes rasehygiene og millioner av menneskers død.

 

Relativitetsteorien ga opphavet til atombomber, men det diskrediterer ikke det vitenskapelige i teorien.

Endret av Distressor
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Den boken til Charles Darwin "The Origin of Species" full titel "The Origin of Species by Means of Natural Selection or the Preservation of Favored Races in the Struggle for Life" ført til nazistenes rasehygiene og millioner av menneskers død.

Historieignorant tulling.

 

Boken bibelen førte til flere korstog, heksebrenning og religøs etterfølgelse..

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...