Gå til innhold

Sony RX100 - kompakt fra øverste hylle


Anbefalte innlegg

Kan det være at FujiFilm X20 som er like om hjørnet vil kunne dekke behovene dine?

 

Er det noen som har formening om hvordan dette kameraet vil levere (uten å ha testet det enda, men på bakgrunn av oppgitt spec?) ifht bildekvalitet, lysfølsomhet, funksjon ++?

X20 tror jeg kan bli en seriøs konkurrent til RX100; den er fysisk noe større; men objektivet er lyssterkt i teleenden også. Dog kommer nok prisen til å være på gal side av 4500 i et halvt års (eller et års) tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.netonnet....ck/182731.4556/

 

Samme pris som RX100. Men den har 12MP kontra 20MP på RX100, kor stor er den forskjellen? Kjem nok aldri til å printe ut bilder som er større enn A4 ark uansett.

Du trenger rundt 4MPx for A4 i topp kvalitet, så 12MPx eller 20Mpx er irrelevant. Var ikke klat over at X20 var så fornuftig priset allerede nå. Jeg selv ville valgt X20 fremfor RX100; mer lyssterk optikk, zoomring, optisk søker og blitssko er noen av tingene som er viktig for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så dette kameraet har zoom på lik linje som RX100 og kan ta endå bedre bilder i mørket?

Noenlunde samme zoom-område; men X20 er en blender bedre lysstyrke på tele. Og det er der du trenger det. Støy på høy ISO er nok noenlunde lik; men det kan vi ikke si noe sikkert om før vi får inn tester på X20. Men hvis støynivå er noenlunde likt, så vil X20 vinne på grunn av optikken.

Lenke til kommentar

https://prisguiden.no/produkt/sony-cyber-shot-dsc-rx100-161453?utm_source=related_products#sammenligne=1&ids[]=172117&ids[]=161453

 

Det virkar som om x20 slår RX100 på dei fleste punkt...hmm. Er dog fysisk litt større, men trur det er ein del bedre å holde i sammenligna med RX100, noko som er veldig positivt.

Prøvde RX100 tidligare i veka, og det blei litt "glatt". I tillegg er optisk søker eit megapluss!

 

Er akam tidlig ute med testar? Er snakk om at det kjem ut i midten av måneden.

Lenke til kommentar

Det virkar som om x20 slår RX100 på dei fleste punkt...hmm. Er dog fysisk litt større, men trur det er ein del bedre å holde i sammenligna med RX100, noko som er veldig positivt.

Prøvde RX100 tidligare i veka, og det blei litt "glatt". I tillegg er optisk søker eit megapluss!

Det med glatt overflate har jeg hørt flere nevne. Men det er ikke være enn at man bestiller seg et skin på ebay som gir en et godt grep. X20 er noe større, men den går fortsatt greit i en jakkelomme.

 

Er akam tidlig ute med testar? Er snakk om at det kjem ut i midten av måneden.

Noen ganger er Akam tidlig ute, andre ganger er de sent ute. Mye avhenger av at de får inn kamera til test ...

Lenke til kommentar

Det med glatt overflate har jeg hørt flere nevne. Men det er ikke være enn at man bestiller seg et skin på ebay som gir en et godt grep. X20 er noe større, men den går fortsatt greit i en jakkelomme.

 

 

Noen ganger er Akam tidlig ute, andre ganger er de sent ute. Mye avhenger av at de får inn kamera til test ...

 

Sant nok det med veske til kameraet, får sikkert ein del bedre grep med det.

Så lenge kameraet får plass i ei jakkelomme eller under jakka i veske uten at det blir sjenerande.

Retrolooken er definitivt tiltrekkande!

Lenke til kommentar

X20 er fysisk likt X10, som jeg har prøvd en del. Kan skrive under på at X10/X20 er vesentlig bedre å holde i enn en RX100. Kjøper du et tommelgrep du kan feste i blitzskoen blir det enda bedre igjen. Jeg kjøpte en slik til min X100, og er veldig fornøyd med det. Kostet meg en hundrelapp eller to på ebay.

Lenke til kommentar

Ingen anelse.

 

RX100 har dobbel så stor sensor. ( 12 vs. 20 MP )

X20 har den nye x-trans sensoren. Skarpere?

RX100 har større skjerm og oppløsningen er over det dobbelte. ( nesten 3x)

X20 har søker med digital info, tunnelsøker med 85% dekning er bedre enn ingenting. Skjermen til RX100 er meget god.

X20 har mer zoom, mer lyssterk, manuell zooming, ser bedre ut.

RX100 er mindre og lettere, X20 ser mye bedre ut.

X20 har 1/4000sek. lukkertid, RX100 har kun 1/2000sek.

RX100 har bulb men ingen mulighet for fjernutløser. ( idiotisk, det er det eneste som skuffet meg med kameraet )

Regner med at RX100 er og blir bedre enn X20 på video

 

http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=fujifilm_x20&products=sony_dscrx100

 

 

Samme hva dere velger så blir dere ikke skuffet. Skal dere ha noe bedre må dere opp på systemkamera eller kompaktkamera med fast brennvidde; fuji X100 f. eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott sammenligning! Interessent at du nevner at du også har G1X. Synes det er få som nevner den modellen eller G15 fra Canon, da begge fremstår for meg som et ok(?) alternativ med tanke på funk. og kvalitet. Jeg antar at først og fremst G15 taper på bildekvalitet mot disse to andre som er nevnt..?

Lenke til kommentar

Begge er gode alternativer. G15 har samme sensor som S110, men har har 28-140mm f/1.8-2.8, noe som er veldig bra.

G1X har nesten like stor sensor som Canon speilrefleks og yter nesten like bra på høy ISO. Men den har 28-112mm f/2.8-5.8 som egentlig er helt okey med tanke på hva man får med de billige speilrefleksene. Den ikke spesielt kjapp og langt ifra lommevennlig.

 

Du må finne ut hva du vektlegger mest....

 

 

Lenke til kommentar

En veldig teknisk sammenligning av spesifikasjoner finner man her.

 

RX100 har både fysisk større sensor og større blenderåpning i objektivet, men X20 har færre megapiksler, noe som teller til dens fordel mtp lysfølsomhet. Hvem som blir best på lysfølsomhet blir vanskelig å bedømme før vi får sammenligningstester.

 

20 megapiksler er stort sett alt for mye i forhold til hva man trenger, men objektivet på RX100 er såpass godt at man faktisk får dratt nytte av den økte oppløsningen (i motsetning til de mindre kompaktkameraene med 18 megapiksler). Det kan faktisk veie opp for den relativt svake zoomen, ved at man kan ta utsnitt og "zoome digitalt". Jeg har selv gjort det med mitt RX100, og det fungerer fint som en ganske kraftig zoom.

 

Det blir spennende å se disse to kameraene opp mot hverandre. Begge har helt klart sine styrker overfor det andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...