Gå til innhold

Rekkefølge i RYP programmet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da kan du fint trene med f.eks 60kg.

 

Det tipper jeg neppe. Ifølge grunnprogrammet på RYP, så skal man ta 3 sett. Og jeg klarte det AKKURAT 12 ganger med 50 kg, så tror ikke jeg klarer å ta 60 kg i 3 sett. I såfall må jeg gå ned på settene eller reps, men da følger jeg jo ikke programmet.

Lenke til kommentar

Om du feks klarer 50kg knebøy 12 ganger, så kan man tenke seg du kanskje klarer 55kg 10 ganger. Kalkulatoren sier da 3x12x44kg, synes det høres fornuftig ut?

 

Edit: ser i ettertid at du nevner at det er 12 ganger du skal regne ut i fra, men det er 10 reps du skal regne ut i fra (10RM)

Endret av JaBBe
Lenke til kommentar

Om du feks klarer 50kg knebøy 12 ganger, så kan man tenke seg du kanskje klarer 55kg 10 ganger. Kalkulatoren sier da 3x12x44kg, synes det høres fornuftig ut?

 

Ja det høres bedre ut. Men jeg skjønner ikke hvorfor jeg må ta så mange sett? Er det ikke bedre å ta mye mer kg på stangen og klare bare 1-2-3 reps?

Lenke til kommentar

Fra programmet du selv følger:

Vi har lagt inn både 12 og 8 reps i programmet for

å være sikker på at du får hele spennet for muskelbygging

og styrkeøvelser. 12-repsfasen er ren muskelbygging,

mens du i 8-repsfasen nærmer deg området

for styrkeøkning. 8-repsfasen er fortsatt muskeloppbyggende

og det er derfor viktig å fortsatt ha fokus

på en rolig og kontrollert gjennomførelse.

Uke 5-6: 4 repetisjoner

I uke fem og seks trener du med tyngre vekter og

kjører kun 4 repetisjoner per sett. Disse repetisjonene

må utføres eksplosivt! Dette betyr at du skal mobilisere

all styrken i starten av hvert løft. Det er denne typen

trening som øker styrken. Dersom målet ditt kun er å

øke mest mulig i muskelmasse, er allikevel 4-repsfasen

viktig. Den gjør at du kan løfte tyngre og mer effektivt i

neste fasen for muskelvekst.

Lenke til kommentar

På roing bredt, så står det at jeg skal ta 27.20 kg og neste gang 28.90 kg. Det som er dumt er at jeg har ikke noe apparater som tar nøyaktig denne vekten. Det neste på roingen blir 34 kg, er det et problem? Dette problemet gjelder flere øvelser også, som skråbenk manualer, arnoldpress osv.

Lenke til kommentar

Du burde lese gjennom dokumentasjonen som følger RYP litt nærmare. Dei aller fleste spørsmåla du har stilt i denne tråden står svar på der. Når det gjeld at det er vanskelig å få akkurat vekt i enkelte øvelsar, så tar du det som er nærmast. Må du ta to gongar på same vekt før du går opp eit trinn, så får du heller gjere det.

Endret av archanios
Lenke til kommentar

Du burde lese gjennom dokumentasjonen som følger RYP litt nærmare. Dei aller fleste spørsmåla du har stilt i denne tråden står svar på der. Når det gjeld at det er vanskelig å få akkurat vekt i enkelte øvelsar, så tar du det som er nærmast. Må du ta to gongar på same vekt før du går opp eit trinn, så får du heller gjere det.

 

Synes at det er godt med litt andre synspunkter og meninger også.

Lenke til kommentar

Tingen er at det er eit program for nybyrjarar og basert på spørsmåla dine så vil eg tru du fell innanfor den kategorien. Då kan det vere greit å prøve å sette seg litt inn i programmet når det ligger så lett tilgjengelig. Har veldig gode erfaringar med RYP og då fulgte eg programmet omtrent etter bokstaven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...