Gå til innhold

Oppgradere laptop


Anbefalte innlegg

Jeg har en pacard bell easynote lm som jeg kjøpte for et par år tilbake, og jeg lurer på om det lønner seg å oppgradere den eller kjøpe ny. Noen som har et prisanslag på hva det ville koste å sette inn ny prosessor (en quadcore om mulig) og et bedre skjermkort. Ram er billig å få satt inn etter å ha forhørt meg rundt så skulle det ikke koste noe mer enn 400,- og sette inn 4gb ram til slik at jeg har 8gb ram totalt.

 

I tillegg så har pcen nå av og til begynt å gå såpass varm at jeg kan steke et egg på den om jeg vil, noen som sier at alt jeg trenger å gjøre er å skru opp laptopen og blåse ut støv av vifta med luft på boks. Det er nå enklere sagt enn gjort ettersom jeg finner det nærmest umulig å skru opp maksinen å komme til vifta og jeg finner heller ikke luft på boks noe sted, så kanskje like lurt å gjøre dette samtidig.

 

Uansett, håper at noen kan jeg gi meg prisanslag på hva dette ville koste og takk på forhånd dersom det er noen som klarer å komme med noen eksplisitte svar om dette til meg i denne tråden.

 

--GeneralUser--

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden det er en bærbar, så er det div ting å tenke på..

Jeg har ikke sett noen bærbare som har plass til mer enn 2 ram brikker, så om du har 2x2 gb fra før, så må du kjøpe 2x4gb for å få 8gb ram (men dette er heller ikke så dyrt, tror jeg gav 3-400kr for et sett).

 

Når det gjelder prosessor, så må du nesten finne ut hvilken socket som brukes i maskinen, og hvilket chipset som er brukt.

Ved å google chipset, så bør du kunne finne noe liste over cpu'er som passer, men varme kan uansett være et problem.

 

Skjermkort er som oftest en del av hovedkortet, og kan derfor ikke byttes, men noen maskiner har separat skjermkort, som da kan oppgraderes, men det finner du nok ut ved å google modell nr på maskinen din ;)

 

 

Ang. å blåse den rein, mange maskiner er såpass dumt bygget, at man må skru fra hverandre hele maskinen for å komme til kjølingen, mens noen få, er såpass bra bygget at man f.eks bare trenger å løsne tastaturet eller et deksel for å komme til :)

Lenke til kommentar

Det er uansett svært usannsynlig at du kan oppgradere prosessor og skjermkort til noe bedre, da det er flere hensyn som skal tas i en bærbar enn bare at de passer rent fysisk. Strømkrav/varme er stikkordene her. I tillegg skal man ikke regne med at BIOS godtar andre prosessorer eller skjermkort enn det maskinen er tiltenkt. Glem det.

 

Harddisk og RAM derimot, kan du oppgradere uten andre problemer enn bare det å finne noe som passer.

Lenke til kommentar

Oppgradere med en i5-460M, fra hva? Jeg tipper det uansett er snakk om en liten, ganske kostbar oppgradering du vil merke lite eller ingenting til.

 

Du har allerede 4 GB RAM, 4 GB RAM ekstra vil du ikke merke mye til, ved "vanlig" bruk. Kan være greit og forholdsvis billig, dersom du f.eks. driver med video-/bilderedigering mye på laptopen, eller bare liker å ha en mengde programmer oppe å kjøre samtidig.

 

SSD er et moderne lagringsmedium, brukes i stedet for harddisk. Mye raskere, og er som regel den komponenten i en datamaskin man best merker en oppgradering av.. Gode SSD'er med plass til 240-256 GB koster i dag fra ca. 1200 kroner.

 

Ingenting av dette vil være til nytte dersom laptopen din fortsatt fort blir steikvarm. I slike tilfeller vil prosessor og/eller grafikkort klokke seg selv ned for å prøve å unngå nedsmelting, og all oppgradering vil være bortkastet.

Lenke til kommentar

Når du skal oppgradere en laptop så er det en del vanskeligere enn en stasjonær.

De fleste anbefaler at du bare bytter/setter inn minne og evt. bytter til en annen harddisk (anbefaler SSD som over). Med evt. kraftigere prosessor og skjermkort er det ikke sikkert at strømforsyningen du har er kraftig nok heller... Har du Windows 32bit må du oppgradere til Windows 64bit for å få bruke mer enn 4GB (ca. 3.5GB) RAM

Lenke til kommentar

Å oppgradere CPU og GPU på en laptop er bare å glemme - jeg var inne på samme tanken selv for en tid tilbake, men ble egentlig rett ut anbefalt å ikke gjøre det. Om det faktisk lar seg gjøre er en ting, men så kommer spørsmålet om kompabilitet, varme osv. som skrevet flere ganger allerede.

 

RAMen derimot vil jeg si det er verdt å oppgradere, hvis du kan - min laptop (Asus N73Jn, kjøpt midt-2010) kom stock med 4GB, og den begrensingen nådde jeg ganske ofte, så jeg oppgraderte til 2stk. av disse for 8GB:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=574686

Max RAM for deg er antageligvis også 8GB, basert på CPU.

 

En SSD vil jeg også anbefale - selv om jeg personlig kun ville gjort det hvis maskinen har plass til 2 disker; en SSD som eneste disk gir for liten plass til data, og en stor SSD vil jeg ikke si er verdt utgiften over en ny maskin hvis den er relativt gammel (opp til eier å avgjøre budsjettet)..

 

Videre blir den "bedre" av å putte i mer ram?

 

Og hva er SDD? Hva ville forskjellen være?

 

http://www.hardware.no/artikler/slik-bytter-du-ssd-og-minne/109006

http://www.hardware.no/artikler/slik-oppgrader-du-smertefritt-til-ssd/116027

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...